Ve všech tramvajích pražské MHD bude možné od dubna platit jízdné bezkontaktní platební kartou. Další změny v pražské dopravě, které v úterý představil náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě), se veřejnosti dotknou až s odstupem. Praha ještě letos začne vykupovat pozemky pro zelené ochranné pásy kolem plánovaného Pražského okruhu mezi D1 a D11. Hlavní město také začne s geologickým průzkumem pro stavbu metra D.
Pražští cestující si od dubna ve všech tramvajích koupí jízdenky kartou. Město se chystá i na stavbu metra D
Technologie pro bezkontaktní nákup jízdenek v pražských tramvajích dodá společnost Bankovní informační technologie. Dopravní podnik s ní podepsal čtyřletou smlouvu už loni v listopadu.
„Rozšiřujeme tak možnosti, jak zvýšit komfort cestujících, aby nemuseli někde shánět lístek. V Ostravě se to povedlo a snížilo to i počet černých pasažérů, takže tímto směrem chceme jít,“ řekl Scheinherr. V Ostravě se bezkontaktní platbou prodaly už dva miliony lístků za asi čtyřicet milionů korun; stejnou službu nabízí dopravní podniky i třeba v Karlových Varech nebo Liberci.
Už dnes mohou cestující v Praze platit jízdenky kartou v tramvajích linek 18 a 22, v autobusové lince číslo 119 a na lince AE, která spojuje centrum města s letištěm v Ruzyni.
Za novinku, kterou najdou od dubna cestující také ve všech pražských tramvajích, zaplatí dopravní podnik firmě patřící ČSOB provizi 1,99 procenta z ceny jízdenky. Bezkontaktní platby mají být možné u prostředních dveří. U tramvají 14T budou zařízení na platby dvě (model nemá v prostředním článku dveře). Zda se služba rozšíří i do autobusů či metra, zatím není jasné.
Začne průzkum pro stavbu metra D
Praha letos rovněž zahájí geologický průzkum pro stavbu metra D, při němž již vzniknou části tunelu později využité pro samotnou stavbu. Pro první úsek mezi Pankrácí a Olbrachtovou by město chtělo získat stavební povolení do tří let, pozemky už jsou tam v podstatě vyřešeny. Manažer projektu metra D Jiří Hrnčíř v úterý řekl, že geologický průzkum by měl začít v dubnu.
Geologický průzkum začne na Pankráci a celkem má vyjít zhruba na miliardu. Město na něj má vysoutěženou firmu. S ohledem na chystané první stavební práce se podle náměstka Scheinherra dokonce již dá hovořit o začátku stavby nové linky, která má propojit sídliště na jihu Prahy s centrem.
Město chtělo za minulé politické reprezentace vytvořit společný podnik se skupinou Penta k rozvoji okolí nových stanic. Spolupráci se soukromými investory nezavrhuje ani nové vedení radnice, původní záměr však uskutečnit nehodlá. Podle Scheinherra je podstatné, aby kolem stanic metra, kde je dobrá dopravní dostupnost, vznikaly kanceláře a na ně navázané obchody a služby.
Metropole podle něj jednala také s obchodním centrem na Pankráci ohledně dopravní obslužnosti. V době stavby linky D totiž bude stanice Pankrác na rok a půl uzavřena, a magistrát proto plánuje prodloužení tramvajové trati tak, aby zajížděla k metru. To je podle Scheinherra výhodné i pro rozvoj dopravní sítě a propojení MHD.
O dopravě v Praze spolu v úterý jednali také zástupci magistrátu s deseti pražskými senátory. Na konkrétních krocích se nedohodli; schůzky ale budou podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) pokračovat.
Začne výkup pozemků pro ochranné pásy kolem části Pražského okruhu
Praha rovněž letos zahájí výkupy pozemků pro zelené ochranné pásy kolem plánovaného úseku Pražského okruhu mezi D1 a D11. Magistrát na to uvolní v příštích letech podle odhadů 2,1 miliardy korun.
Letos vedení města na nákup pozemků vydá 200 milionů korun. Podle Scheinherra tím výkupy teprve začnou, čemuž odpovídá i poměrně nízká částka. „Alespoň rok trvá dohodnutí smlouvy, takže letos bude vykoupen minimální počet pozemků,“ uvedl. Dodal, že v příštím roce by se situace měla výrazněji posunout.
Projekt dvanáctikilometrové části okruhu mezi D1 a D11 na jihovýchodě Prahy, tzv. úsek 511, zahrnuje čtyři mimoúrovňové křižovatky a dva tunely. Na výkupu pozemků bude město spolupracovat se státem, který je prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) investorem stavby. Zalesněné zelené pásy, sloužící k ochraně obyvatelstva v okolí okruhu, by měly být široké od 50 do 350 metrů a celkově mají zabírat plochu o rozloze 320 hektarů.
Zároveň s výkupy vyhlásí magistrát soutěž na zpracovatele projektu samotných pásů, tedy jejich krajinářské řešení a výsadby zeleně. Cílem je, aby jejich budování mohlo začít zároveň se začátkem stavby úseku. Pro ten chce ŘSD ještě letos získat územní rozhodnutí, podle optimistických odhadů by se mohlo začít stavět v příštím roce a hotovo by mohlo být v roce 2025. Celý Pražský okruh měří asi 80 kilometrů, v provozu je zhruba polovina.
Celkově by dopravní infrastruktura potřebovala investice za více než 30 miliard korun, prohlásil v úterý Scheinherr. V letošním roce vydá z rozpočtu na investice v dopravě asi čtyři miliardy korun, do roku 2022 by měl být třicetimiliardový vnitřní dluh snížen na polovinu.
Město se chystá stavět i propojení Černého Mostu s Vysočanskou radiálou
Praha plánuje i další dopravní stavby. Za blízkou zahájení Scheinherr označil propojku Lipnická–Ocelíkova v Praze 14, která má spojit obchodní zónu na Černém Mostě s Vysočanskou radiálou a tím odvést část dopravy mimo obytnou zástavbu. Podobný cíl má plán Hostivařské spojky na jihovýchodě metropole.
Magistrát také pokračuje v projektové přípravě dokončení vnitřního okruhu, u něj se však počítá se začátkem stavby až za několik let.
Připravují se i rekonstrukce silnic: nejnepříjemnější bude podle Scheinherra dlouho odkládaná oprava Štěrboholské radiály, která je ve špatném stavu. Od března do října tak bude významná komunikace zúžena do dvou a jednoho pruhu. Město se pokusí část peněz na opravu získat od státu, což chce dělat u všech silnic, které nyní nahrazují chybějící části Pražského okruhu.
Opravy letos čekají také Českobrodskou, Proseckou, Strakonickou, Poděbradskou či Kutnohorskou ulici.