Za půl roku lidé přes platební kartu nakoupili v autobusech, trolejbusech či tramvajích ostravského dopravního podniku více než 370 tisíc jízdenek. Jejich hodnota činí téměř 7 milionů korun. Podle dopravního podniku byla Ostrava druhým městem na světě, kde se letos v létě tento typ odbavovacího systému začal používat. Město letos kromě spuštění elektronických plateb výrazně investuje také do bezpečnosti dopravy.
Lidé za ostravské MHD rádi platí kartou. Za půl roku koupili 370 tisíc jízdenek
„Od 1. července, kdy je možné ve vozech městské hromadné dopravy platit kartou, je tento způsob druhým nejvyužívanějším po tradičních papírových jízdenkách. Lidé jej tedy volí raději než nákup prostřednictvím SMS, o polovinu potom klesl prodej jízdenek přímo ve vozech MHD,“ zjistila redaktorka ČT Martina Koziolová.
Denně se podle ostravského dopravního podniku prodá téměř 2500 jízdenek. Nejčastěji zakupovaným lístkem je přitom jízdenka za 20 korun.
- Cestující, který si při nástupu do vozidla zakoupí díky platební kartě jízdenku, nedostane o nákupu žádný doklad. Revizor však jeho platbu zkontroluje snadno na elektronickém zařízení, z něhož jízdenku cestující dříve zakoupil. V takovém případě stačí k jeho snímači opět přiložit kreditní kartu a systém automaticky zobrazí danou platbu za jízdu.
„Nejvíce jich je prodávaných na linkách číslo 8 a 2. Systém umí výhodně propočítat nejlevnější variantu, garantuje, že součet všech případných denních jízd nepřekročí cenu celodenní jízdenky,“ dodala Martina Koziolová, podle níž zatím nejsou hlášeny ani žádné komplikace s platebním systémem.
Dopravní podnik Ostrava nechal v létě terminály instalovat do 613 vozidel. Celkem jde o téměř 2200 terminálů. U každých dveří je vždy minimálně jeden. U některých i dva. Systém využívá 615 modemů pro komunikaci v mobilních sítích. Tyto přístroje dopravce používá od roku 2015 pro odbavení platební karty ODIS. Už při jejich pořízení společnost chtěla, aby čtečka uměla pracovat i s bankovními kartami. Celkem firma do projektu investovala 48 milionů korun. Na velkou část získala dotaci od EU.
Ostrava investuje do bezpečnosti ve vozidlech
Dopravní podnik Ostrava (DPO) začal v prosinci testovat na autobusových linkách 21 a 81 celodenní nástup předními dveřmi. Důvodem je snaha o zvýšení bezpečnosti cestujících v městské hromadné dopravě. Sdělil mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht.
Při několikaměsíčním zkušebním provozu chce dopravní podnik zjistit názory cestujících a pak rozhodnout o případném rozšíření tohoto opatření. Už nyní cestující do autobusů a trolejbusů nastupují předními dveřmi, ale pouze v čase od 20:00 do 04:00. Tramvají se toto omezení netýká, protože na tramvajových linkách často jezdí dva vozy.
„Jsme přesvědčeni, že nástup předními dveřmi spojený s kontrolou jízdních dokladů se u cestujících setká s pochopením, které bude vycházet z pozitivních důsledků tohoto opatření v podobě klidnější, pohodlnější a bezpečnější jízdy,“ uvedl Albrecht.
Ostravská MHD letos připravila i řadu novinek. Z tramvají si lidé mohou přivolat policisty díky SOS tlačítku. A přibyly i kamery. V každém voze jsou čtyři, rozmístěné tak, aby pokryly celý prostor. Celkem bylo do poloviny listopadu namontováno 295 kamer.
- DPO provozuje v Ostravě téměř sto linek? K letošnímu dubnu měl ve vozovém parku 290 autobusů, 262 tramvají a 63 trolejbusů. Z toho bylo 258 autobusů, 111 tramvají a 58 trolejbusů nízkopodlažních.
V neposlední řadě by v Ostravě měla vzniknout další tramvajová linka. Lidé z Ostravy-Poruby a Pustkovce si však stěžují na to, že je město o výstavbě málo informuje. Pořádají i petici.
Podnik bude také investovat do svého tramvajového vozového parku. Vypsal proto zakázku na 40 nových nízkopodlažních tramvají se střední kapacitou, tedy do délky 25 metrů. Její hodnota se odhaduje na 1,4 miliardy korun. Každá z tramvají má nabídnout prostor pro 170 cestujících. „Všechny budou nízkopodlažní a plně klimatizované,“ uvedl redaktor České televize Lukáš Horák. Většina tramvají by měla být dodána do konce roku 2018.