Lidé za ostravské MHD rádi platí kartou. Za půl roku koupili 370 tisíc jízdenek

V Ostravě se v MHD platí kartou

Za půl roku lidé přes platební kartu nakoupili v autobusech, trolejbusech či tramvajích ostravského dopravního podniku více než 370 tisíc jízdenek. Jejich hodnota činí téměř 7 milionů korun. Podle dopravního podniku byla Ostrava druhým městem na světě, kde se letos v létě tento typ odbavovacího systému začal používat. Město letos kromě spuštění elektronických plateb výrazně investuje také do bezpečnosti dopravy.

„Od 1. července, kdy je možné ve vozech městské hromadné dopravy platit kartou, je tento způsob druhým nejvyužívanějším po tradičních papírových jízdenkách. Lidé jej tedy volí raději než nákup prostřednictvím SMS, o polovinu potom klesl prodej jízdenek přímo ve vozech MHD,“ zjistila redaktorka ČT Martina Koziolová.

Denně se podle ostravského dopravního podniku prodá téměř 2500 jízdenek. Nejčastěji zakupovaným lístkem je přitom jízdenka za 20 korun.

  • Cestující, který si při nástupu do vozidla zakoupí díky platební kartě jízdenku, nedostane o nákupu žádný doklad. Revizor však jeho platbu zkontroluje snadno na elektronickém zařízení, z něhož jízdenku cestující dříve zakoupil. V takovém případě stačí k jeho snímači opět přiložit kreditní kartu a systém automaticky zobrazí danou platbu za jízdu.

„Nejvíce jich je prodávaných na linkách číslo 8 a 2. Systém umí výhodně propočítat nejlevnější variantu, garantuje, že součet všech případných denních jízd nepřekročí cenu celodenní jízdenky,“ dodala Martina Koziolová, podle níž zatím nejsou hlášeny ani žádné komplikace s platebním systémem.

Dopravní podnik Ostrava nechal v létě terminály instalovat do 613 vozidel. Celkem jde o téměř 2200 terminálů. U každých dveří je vždy minimálně jeden. U některých i dva. Systém využívá 615 modemů pro komunikaci v mobilních sítích. Tyto přístroje dopravce používá od roku 2015 pro odbavení platební karty ODIS. Už při jejich pořízení společnost chtěla, aby čtečka uměla pracovat i s bankovními kartami. Celkem firma do projektu investovala 48 milionů korun. Na velkou část získala dotaci od EU. 

Ostrava investuje do bezpečnosti ve vozidlech

Dopravní podnik Ostrava (DPO) začal v prosinci testovat na autobusových linkách 21 a 81 celodenní nástup předními dveřmi. Důvodem je snaha o zvýšení bezpečnosti cestujících v městské hromadné dopravě. Sdělil mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht. 

Jednou z hlavních připomínek našich cestujících je bezpečnost v dopravních prostředcích. Dlouhodobě tento problém v Dopravním podniku Ostrava sledujeme a snažíme se našim zákazníkům vycházet vstříc. První změnou, kterou jsme v této oblasti podnikli, je kontrola významných dopravních uzlů strážníky Městské policie Ostrava.
Miroslav Albrecht
mluvčí ostravského dopravního podniku

Při několikaměsíčním zkušebním provozu chce dopravní podnik zjistit názory cestujících a pak rozhodnout o případném rozšíření tohoto opatření. Už nyní cestující do autobusů a trolejbusů nastupují předními dveřmi, ale pouze v čase od 20:00 do 04:00. Tramvají se toto omezení netýká, protože na tramvajových linkách často jezdí dva vozy.

„Jsme přesvědčeni, že nástup předními dveřmi spojený s kontrolou jízdních dokladů se u cestujících setká s pochopením, které bude vycházet z pozitivních důsledků tohoto opatření v podobě klidnější, pohodlnější a bezpečnější jízdy,“ uvedl Albrecht.

Ostravská MHD letos připravila i řadu novinek. Z tramvají si lidé mohou přivolat policisty díky SOS tlačítku. A přibyly i kamery. V každém voze jsou čtyři, rozmístěné tak, aby pokryly celý prostor. Celkem bylo do poloviny listopadu namontováno 295 kamer.

  • DPO provozuje v Ostravě téměř sto linek? K letošnímu dubnu měl ve vozovém parku 290 autobusů, 262 tramvají a 63 trolejbusů. Z toho bylo 258 autobusů, 111 tramvají a 58 trolejbusů nízkopodlažních.

V neposlední řadě by v Ostravě měla vzniknout další tramvajová linka. Lidé z Ostravy-Poruby a Pustkovce si však stěžují na to, že je město o výstavbě málo informuje. Pořádají i petici.

Ostrava uvažuje o nové tramvajové lince

Podnik bude také investovat do svého tramvajového vozového parku. Vypsal proto zakázku na 40 nových nízkopodlažních tramvají se střední kapacitou, tedy do délky 25 metrů. Její hodnota se odhaduje na 1,4 miliardy korun. Každá z tramvají má nabídnout prostor pro 170 cestujících. „Všechny budou nízkopodlažní a plně klimatizované,“ uvedl redaktor České televize Lukáš Horák. Většina tramvají by měla být dodána do konce roku 2018.   

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
11:54Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 8 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 10 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
07:56Aktualizovánopřed 13 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánovčera v 22:11

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánovčera v 21:09

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
včera v 09:13

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
včera v 09:05
Načítání...