Začíná rekonstrukce jednoho z hlavních dopravních uzlů v Praze, Barrandovského mostu. Je ve špatném stavu a podle vedení Prahy je oprava nutná. Magistrát zároveň vyzval řidiče k trpělivosti a ohleduplnosti. První fáze rekonstrukce mostu začne v pondělí a potrvá 110 dní. Nejnáročnějších bude pro řidiče prvních deset dnů na Strakonické ulici. Kvůli bourání nájezdové rampy bude u mostu doprava zúžena do jednoho jízdního pruhu, řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Praha představila plán oprav Barrandovského mostu. Prvních deset dní bude pro řidiče nejhorších
„Dnešní most potřebuje pravidelnou údržbu a opravu, bohužel naši předchůdci ho nechali chátrat. Sondy ukázaly, že ocelová lana jsou úplně prorezlá a oprava je nezbytná,“ řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
Oprava začne v sobotu, kdy silničáři vyznačí dopravní omezení. Těžká technika přijede na místo v neděli a samotná oprava začne v pondělí. Opravy jsou rozděleny do několika let. Letos potrvají 110 dní a vyjdou na 594,5 milionu korun. Oficiální objízdné trasy povedou přes Pražský okruh a Barrandovskou spojku.
„Prvních deset dnů bude nejhorších právě z důvodu bourání rampy, protože při něm bude materiál padat na jeden jízdní pruh na Strakonické v místě, kde auta podjíždí Barrandovský most. Nyní je zde jeden pruh pro auta a druhý pro autobusy. A těch prvních deset dní tam bude jeden pruh pro všechny společně,“ vysvětlil Scheinherr.
Kvůli zajištění plynulosti dopravy budou na krajích mostu připraveny speciálně vyčleněné posádky odtahové služby. „Dojezd na most bude v minutách. Zřízení nonstop stanoviště záchranky vzhledem k charakteru dopravy nepředpokládáme,“ řekl ředitel Technické správy komunikací (TSK) Jozef Sinčák. V hlavní dopravní ústředně vznikl tým, který bude dopravu nepřetržitě sledovat.
MHD bude dál jezdit
Všechny linky MHD, které po mostě jezdí, budou zachovány. Pouze linka číslo 125 ze Smíchovského nádraží na Skalku bude rozdělena na X125 ze Smíchova na Háje a na číslo 125, která pojede mezi Skalkou a Hájemi. Podle náměstka ředitele Ropid Martina Šubrta byly na některých místech prodlouženy vyhrazené pruhy pro autobusy, aby se k mostu snáz dostaly. To se týká třeba Jeremenkovy, Vrbovy nebo Modřanské ulice.
Posílena bude také tramvajová linka číslo 21, která výjimečně pojede z Braníka ke Smíchovskému nádraží. Tramvaj číslo 17 bude prodloužena až do Vozovny Kobylisy. Posunuto bylo molo přívozu mezi Prahou 4 a 5 blíže k Dvorcům a v ranní špičce popluje častěji. Pokud by podle Šubrta vznikly další potíže, České dráhy by posílily vlaky ze Zbraslavi do Braníku. Na cyklostezkách podél Vltavy přibudou stanovitě sdílených kol v místech, kde nyní nejsou.
Most mohli motoristé částečně používat již od září 1983, celý byl ale slavnostně otevřen teprve začátkem listopadu 1988. Jeho celková rekonstrukce začala už předloni, práce na spodní straně ale ještě neovlivnily dopravu.
Dopravní komplikace na mostě se obvykle přenášejí do celé Prahy, ať už se jedná o nehody nebo opravy. Té se most dočkal v letech 2006 až 2007, ovšem nejednalo se o celkovou rekonstrukci jako nyní. Ještě v roce 2013 se mluvilo pouze o lokálním poškození hydroizolace, zpráva z roku 2015 ale již uváděla, že „nejpozději do roku 2020, bude nutno realizovat výměnu celého vozovkového souvrství včetně hydroizolace, sanaci dilatačních mostních závěrů a opravu odvodňovacího systému“.