Praha 1 nesouhlasí s plánem přestavby Masarykova nádraží

Praha – Ke změně územního plánu, která umožní rekonstrukci pražského Masarykova nádraží, se dnes mohla vyjádřit veřejnost. Mnoho dotazů však nezaznělo. Magistrát ovšem dostal i písemné připomínky, nejhlasitěji se ozvala radnice Prahy 1, námitku zaslaly také České dráhy. Návrh změny plánu počítá s tím, že na Masarykovo nádraží budou dál jezdit vlaky a zachová se i poštovní dvůr, proti jehož plánované demolici bylo ministerstvo kultury. Pokud se magistrát dokáže s připomínkami vypořádat, může být změna územního plánu schválena do léta.

Na veřejné projednávání změny územního plánu v okolí Masarykova nádraží dorazilo několik desítek lidí, dotazy vznesli zástupci Klubu za starou Prahu a developerské firmy, která vlastní přilehlé pozemky. Námitky k plánované změně mohou lidé během dne magistrátu ještě zaslat, dnes mají poslední příležitost.

Připomínky poslala Praha 1 i ČD

Novou podobu územního plánu už kritizovala městská část Praha 1, na jejímž území Masarykovo nádraží leží. Podle radnice chybí podklady, které by jasně řekly, že zamýšlené úpravy Masarykova nádraží jsou správné. „Je nezbytná urbanistická a dopravní studie. Pak, až bude vyhotovena a bude v souladu s koncepcí města, pak není problém, aby projekt pokračoval,“ tvrdí starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.

Nejasnosti kolem funkce Masarykova nádraží potvrdil i zástupce Centra pro efektivní dopravu Petr Šlegr: „Je pravda, že dřívější studie počítaly spíše s utlumováním veřejné dopravy, kdežto trend je opačný, a je proto potřeba se zamyslet nad tím, zda potřebné kolejové kapacity spíše rozšiřovat než redukovat.“

Námitka ke změně přišla také od Českých drah, kterým nádražní budova patří. „Chtějí přerušit projednávání, aby mohly změnu přepracovat. O jejich připomínce ale musí rozhodnout zastupitelstvo. Navíc se změnou souhlasilo ministerstvo dopravy,“ řekla ředitelka magistrátního odboru územního plánování Jitka Cvetlerová.

Podporu naopak má návrh od Prahy 8. „Je to úprava, na kterou již dlouho čekáme a která umožní určitou transformaci této lokality,“ říká starosta Jiří Janků.

Plán počítá se spojením s Ruzyní

Kompletní rekonstrukcí by mělo Masarykovo nádraží projít nejpozději do dvou let. Podle památkářů je to jedna ze záruk, že nedojde ke zrušení provozu. „Navzdory svému stáří je hodně moderní. Cestující se vlastně dostává přímo do centra města bezbariérovým vstupem,“ popsal nádraží hlavní architekt rekonstrukce Marek Tichý. „Je to památka a nejlepší péče o památku je, aby se využívala tak, jak byla postavena. Jsou problémy s průmyslovým dědictvím, naštěstí pro toto nádraží nové využití hledat nemusíme,“ dodal místopředseda sdružení Za starou Prahu, architekt Martin Krise.

Masarykovo nádraží dnes slouží takřka výhradně regionální dopravě. Jediná rychlíková linka, která ve stanici končí, je z Rakovníka, která však svým charakterem odpovídá spíše rychlé regionální lince. Naopak rychlíky a expresy, které dříve z Masarykova nádraží odjížděly směrem na Ústí nad Labem i Pardubice, už jsou všechny převedeny na hlavní nádraží.

Železniční linky na Masarykově nádraží

regionální doprava:

  • S1 Praha–Kolín (přes Č. Brod)
  • S2 Praha–Kolín (přes Nymburk)
  • S20 Praha–Milovice
  • S4 Praha–Kralupy
  • S5 Praha–Kladno

dálková doprava:

  • R5 Praha–Kladno–Rakovník

Plán magistrátu však počítá s budoucím posílením významu Masarykova nádraží díky spojení na ruzyňské letiště. „Lze ocenit přístup ministra dopravy, který hlásá, že je třeba více sloučit zájmy developerů a veřejné dopravy, a také má železnici na Kladno a na letiště jako prioritu. Bez zapojení do centra by toto spojení nemohlo fungovat,“ konstatoval Šlegr.

Promění se i okolí

Nový územní plán počítá i s přestavbou autobusového nádraží na Florenci a propojení ulic Na Florenci a Pernerova. U Muzea hlavního města by měl vzniknout nový park a počítá se taky s vybudováním železničního muzea v areálu bývalého nádražního depa.

Až magistrát zpracuje připomínky, předloží je výboru pro územní rozvoj, radě a zastupitelstvu hlavního města. To o nich definitivně rozhodne. Změna územního plánu by mohla být provedena do léta.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 10 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 12 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...