Kanál Dunaj–Odra–Labe by mohl zkrátit cestu zboží z Číny. Ve hře je i rychlejší železnice

Dovoz zboží z Číny do států střední Evropy by uvažovaný průplav Dunaj–Odra–Labe mohl zkrátit až o několik dní. Ve hře je ale také železnice, na kterou některé firmy své zboží převádějí. Ta je rychlejší, ale dražší. Ze států Evropské unie Česká republika obchoduje nejčastěji s Německem. Po Evropě firmy preferují nejrychlejší kamionovou dopravu.

Podle portálu Bussines info je čtvrtým největším obchodním partnerem České republiky Čína. Zboží se vozí na velkých lodích, které pojmou až dvacet tisíc kontejnerů. Cesta z Číny do Evropy trvá zhruba třicet až čtyřicet dní.

Z menších přístavů lodě zboží stahují do velkých jako je například Šanghaj, Ning-po, Sia-men a podobně. Nejvytíženější trasy vedou přes evropské přístavy Le Havre, South Hampton, Antverpy, Bremenhaven a Hamburk. V evropských přístavech se zboží naloží na kamiony či nákladní vlaky a jede dál ke koncovým zákazníkům.

Kanál Dunaj–Odra–Labe by cestu zboží z Číny do střední Evropy zkrátil. Odpadla by cesta okolo Španělska nahoru do Německa. „Lodě směřující z Číny by dopluly do oblasti Černého moře, do přístavu Constanta, kde by došlo k přeložení na lodě říční. A následně k Rakousku a Slovensku, kde by začínal plánovaný kanál Dunaj–Odra–Labe,“ popsal odborník na dopravní ekonomii a politiku Univerzity Pardubice Ivo Drahotský.

Zákazníky by si kanál podle Drahotského našel: „Předpoklady, které jsou v dopravním modelu uvažovány, jsou dosti optimistické.“  

Věříme, že vybudováním vodního koridoru, anebo jeho části vedoucí přes území Slovenska, dojde k významnému posilnění vodní dopravy na Slovensku, čímž se přiblížíme k vyspělým zemím EU.
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenské republiky

Polské ministerstvo mořského hospodářství a vnitrozemské plavby má ve svých prioritách dohodu s Českou republikou na postupu výstavby průplavu Dunaj–Odra. Do roku 2021 chce mít Polsko vlastní studii splavnění.

Rakousko je k projektu podle dostupných informací spíš zdrženlivé s tím, že projekt je ekologicky citlivý. V dubnu o průplavu mluvil prezident Miloš Zeman s ministrem dopravy Norbertem Hoferem. Podle agentury APA ministr prezidentovi přislíbil, že věc přezkoumají pracovní skupiny.

Porsche bude auta do Číny vozit po železnici

V poslední době se také hodně mluví o železniční přepravě z Číny. Ta trvá kolem šestnácti až dvaceti dní, je ale dražší než námořní. Letos v dubnu začala do Číny po železnici přepravovat svá vozidla automobilka Porsche. Podle firmy se tak dodávka zkrátila z padesáti dní na dvacet.

Česká republika nejčastěji obchoduje se sousedními státy. Nejvýznamnějším obchodním partnerem je Německo, tam vyváží téměř 39 procent zboží, následuje Slovensko, Polsko nebo Francie. I u dovozu hraje prim Německo. Necelých 12 procent zboží potom Česká republika dováží z Polska, sedm procent ze Slovenska, dále následují Itálie nebo Rakousko.

Po Evropě dopravují kamiony zboží do čtyřiadvaceti hodin

Údaje potvrzuje i Markéta Hezinová, která řídí z kanceláře v Brně přepravy pro české firmy po celé Evropě. Za necelých patnáct let podnikání si dělá statistiky. „Nejčastější země na export je pro nás skutečně Německo. Pak jsou to další státy, které jsou v okolí. Největší míru importu máme z Itálie a potom opakujeme státy, které nám jsou nejbližší,“ říká.

Její firma se nesoustředí na určitý druh zboží, přepravuje, co je potřeba. „Je to převážně strojírenský materiál, autodíly,“ popisuje.

Průměrná rychlost kamionu, vlaku a lodi
Zdroj: ČT24

Právě stroje a auta tvoří bezkonkurenčně největší podíl vyváženého a dováženého zboží. Česká republika ale obchoduje také s polotovary a materiály, průmyslovým zbožím nebo s chemickými výrobky. „Co se týká Evropy, tak dopravujeme zboží k zákazníkovi do 24 hodin, do Anglie jsou to dva dny,“ vypočítává majitelka spediční firmy.

Průměrná rychlost kamionů je podle studie proveditelnosti po dálnicích 67 kilometrů v hodině. Nákladní železnice 33 kilometrů v hodině, lodě na průplavu Dunaj–Odra–Labe by byly zhruba třikrát pomalejší. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Odbory: Firma onsemi v Česku propustí 170 lidí, nejvíc v Rožnově

Firma onsemi propustí v České republice 170 lidí, z toho v Rožnově pod Radhoštěm 149. Další pobočku má firma v Brně. Lidé by měli odejít k 1. dubnu. Důvodem je tlak na efektivitu práce a snižování nákladů, řekli v rožnovském závodě zástupci odborů po jednání s vedením firmy, která vyrábí polovodiče.
před 27 mminutami

Začala stavba D6 u Bošova na Karlovarsku

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět další část dálnice D6, a to 7,9 kilometru dlouhý úsek Knínice–Bošov v Karlovarském kraji. Cena stavby, jejíž součástí bude i odpočívka, je 2,34 miliardy korun bez DPH. Jde o další fázi přestavby silnice I/6 na dálnici. Řidiči by po této části D6 měli začít jezdit koncem roku 2027.
před 35 mminutami

Vodu v jezeře mají před hustopečskou havárií chránit larsenové stěny

Mísení vody mezi hustopečským jezerem číslo šest a místem havárie cisteren s benzenem by měly zabránit takzvané larsenové stěny, které lze umístit až do hloubky osmi metrů. Instalovat se budou v příštích dnech, řekl šéf hustopečských rybářů Stanislav Pernický. V některých z havarovaných cisteren v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku jsou stále naměřené nebezpečné koncentrace par. Hasiči proto pokračují v jejich odpařování. Odstraňují také koleje.
10:36Aktualizovánopřed 43 mminutami

Ostravská ústřední čistírna poškozená při povodních spustila biologické čištění

Ústřední čistírna odpadních vod v Ostravě-Přívoze poškozená při zářijových povodních už spustila i biologické čištění. Aktuálně tak vodu čistí ze zhruba 75 procent. Do stejného stavu jako před záplavami by se měla dostat v květnu či červnu. Mikroorganismy v aktivačních nádržích se musí postupně rozmnožit a adaptovat na přitékající znečištění, informovali zástupci města a Ostravských vodáren a kanalizací.
11:38Aktualizovánopřed 55 mminutami

Města a obce vyvěšují tibetské vlajky. Na Sněžce zavlála i ukrajinská

Stovky měst a obcí v Česku vyvěsily tibetskou vlajku. Připomínají si tím potlačení protičínského povstání v tibetském správním centru Lhase v roce 1959, po kterém odešel do exilu nejvyšší představitel Tibetu, čtrnáctý dalajláma. Kampaň Vlajka pro Tibet vznikla v polovině 90. let v západní Evropě s cílem poukázat na dlouhodobé porušování lidských práv v Tibetu. Už v sobotu si tibetské události připomněly desítky lidí v Krkonoších výstupem na Sněžku při akci Tibetská vlajka na střeše republiky. Spolu s ní zavlála i vlajka ukrajinská.
před 2 hhodinami

Soud osvobodil čtyři bývalé dozorce rýnovické věznice

Okresní soud v Jablonci nad Nisou v opakovaném řízení osvobodil čtyři bývalé dozorce z věznice Rýnovice. Obžalováni byli ze zneužití pravomoci úřední osoby a porušení povinnosti dozorčí nebo jiné služby kvůli fyzickému útoku na jednoho odsouzeného. Podle soudu nešlo o trestný čin. Všichni čtyři byli původně potrestáni podmíněnými tresty, Nejvyšší soud ale tento verdikt na základě dovolání tři z nich zrušil. Nynější rozhodnutí není pravomocné.
před 3 hhodinami

Stanice metra Florenc na lince C zůstane kvůli úniku vody zavřená několik dní

Stanice metra Florenc na lince C je kvůli rozsáhlému úniku vody stále uzavřena, podle webu pražského dopravního podniku (DPP) zůstane mimo provoz zřejmě několik dní. Od nedělního podvečera tudy soupravy pouze projíždějí. Stanice Florenc na lince B funguje bez omezení, sdělila mluvčí DPP Aneta Řehková. Od rána jezdí mezi Florencí a Hlavním nádražím náhradní tramvajová linka XC.
08:08Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Přístroje s klikou i bez přibližují v Ostravě historii kinematografie

Vilu Hanse Ulricha v Ostravě zaplnily historické promítačky, filmové plakáty a loutky z animovaných filmů a večerníčků. Centrum kultury a vzdělávání tam společně s filmovými sběrateli připravilo výstavu s názvem Kinematograf s klikou i bez.
před 5 hhodinami
Načítání...