Rakouský ministr dopravy Hofer slíbil Zemanovi, že se bude zabývat projektem Dunaj-Odra-Labe

Český prezident Miloš Zeman se sešel s rakouským ministrem dopravy Norbertem Hoferem. Hlavním tématem „přátelského jednání“ byl projekt kanálu Dunaj-Odra-Labe, sdělil po schůzce hradní mluvčí Jiří Ovčáček. Hofer Zemanovi slíbil, že přezkoumá rakouský postoj k projektu. Ten byl dosud spíše zdrženlivý. Na závěrečném brífinku Zeman zhodnotil svou třídenní návštěvu Rakouska jako velmi uspokojivou.

Video Zeman zhodnotil svou třídenní návštěvu Rakouska jako velmi uspokojivou
video

Zeman zhodnotil svou třídenní návštěvu Rakouska jako velmi uspokojivou

Zeman patří dlouhodobě mezi zanícené propagátory novodobé iniciativy na vznik vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Komise českého ministerstva dopravy nedávno navrhla dále pokračovat v přípravách vodního kanálu jen mezi Dunajem a Odrou, protože labská větev se jeví jako riziková.

„Pan prezident požádal o přehodnocení zdrženlivého stanoviska. Poukázal, že jde nejenom o dopravu, ale i o vodní hospodářství,“ řekl Ovčáček. „Ministr dopravy Norbert Hofer přislíbil, že rakouská strana záležitost přezkoumá a je ochotna se projektem zabývat.“

Úřad ministra Hofera podle agentury APA uvedl, že setkání bylo převážně soukromé. Podle ministerstva je projekt kanálu ekologicky citlivý. Hofer ale Zemanovi přislíbil, že věc přezkoumají pracovní skupiny, napsala APA.

S Hoferem se Zeman setkal už během kampaně před rakouskými prezidentskými volbami v roce 2016, v nichž politik Svobodné strany Rakouska (FPÖ) kandidoval. Zeman ho tehdy přijetím na Hradě otevřeně podpořil, ale ve volbách nakonec zvítězil nynější rakouský prezident Alexander Van der Bellen.

Norbert Hofer a Miloš Zeman
Zdroj: Twitter
Autor: Jiří Ovčáček

Ekonomika versus ochrana přírody

Projekt propojující tři evropská povodí by podle studie českého ministerstva dopravy stál přes 585 miliard korun, z toho labská větev více než 300 miliard korun. Podle zastánců projektu by koridor přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v České republice a umožnil lepší hospodaření s vodou.

Ekologové naopak namítají, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný dopad na krajinu a vodní režim v zemi.

Český prezident o kanálu už ve středu jednal i se svým rakouským protějškem Van der Bellenem, ten k vizi vyjádřil neutrální stanovisko. Na závěr své návštěvy alpské republiky si pak Zeman poblíž Vídně prohlédne fragment kanálu, který byl ve 40. letech minulého století původně zamýšlen jako součást plánovaného propojení Dunaje a Odry. V současné době však slouží rekreačním účelům.

Pro Českou republiku je důležité i dokončení dálničního spojení Brno–Vídeň (D52) a Praha – České Budějovice – Linec prostřednictvím rozestavěné dálnice D3. V přípravě jsou smlouvy o výstavbě propojení českých a rakouských částí dálničních úseků. Česko má rovněž zájem o zavedení přímých spěšných vlaků mezi Českými Budějovicemi a Vídní.

Český prezident měl na programu také setkání s rakouským sociálnědemokratickým (SPÖ) exkancléřem Franzem Vranitzkým, který podle Ovčáčka projekt Dunaj-Odra-Labe podpořil, ale také s hejtmany českých a rakouských příhraničních regionů a s vídeňským starostou Michaelem Ludwigem.

Zeman považuje za důležité, že v Rakousku přibývá českých podniků a že jejich počet vzrostl ze 130 na 200. Zmínil se také o jednání o prodeji českých podzvukových letadel Aero L-39. Tato jednání ČR vede nejenom s Rakouskem, ale také s Maďarskem a Slovinskem, upozornil prezident.