Jihem Čech jezdily vlaky dvoustovkou. Testy mají pomoci i při budování vysokorychlostních tratí

3 minuty
Události v regionech: Rychlostní testy vlaků
Zdroj: ČT24

Na železniční trati mezi Soběslaví a Planou nad Lužnicí proběhly rychlostní testy. V nočních hodinách tam vlaky jezdily rychlostí až dvě stě kilometrů za hodinu – a to aby se prověřilo reálné chování železnice a působení vysoké rychlosti na její okolí. Výsledky testování navíc poslouží pro stavbu plánovaných vysokorychlostních tratí (VRT) v Česku, do kterých chce stát v příštích letech investovat 800 miliard korun. Po těch by už vlaky měly jezdit rychlostí až 320 kilometrů za hodinu.

Pro řadu zkušených strojvedoucích a železničářů bylo noční testování rychlosti speciálním okamžikem. „Jet dvě stě kilometrů v Česku, to se jen tak někomu nepodaří na klasické trati,“ komentoval strojvedoucí Michal Pastyřík.  

Testování rychlosti mezi Soběslaví a Planou nad Lužnicí přineslo i další obrázky, které nejsou na železnici úplně obvyklé, například zapalování dýmovnic. To mělo ukázat, jak proudí vzduch od vlaku směrem na nástupiště. „I na případné cestující a předměty, které na nástupišti budou,“ dodal Vladimír Tomandl ze Správy železnic (SŽ).

„Veličiny jsou synchronizovány s kamerovým záznamem. Můžeme tak opravdu vidět, co vlastně celý ten proces průjezdu dělá,“ sdělil Jaroslav Smutný ze stavební fakulty VUT Brno.

Kromě toho se testovaly také otřesy v různých vzdálenostech od trati. „Dochází k větší intenzitě kmitání povrchu, takže je důležité vědět, jaký je vlastně dosah té vlny, a jakým způsobem to ovlivňuje okolí tratí, třeba s ohledem na zástavbu,“ vysvětlil vedoucí katedry železničních staveb ČVUT Leoš Horníček. Otřesy se snímaly například i přímo pod železničním mostem.

Přínos pro plánování stavby vysokorychlostních tratí

Série testů na železnici ale začala už v roce 2018. Jejich výsledky mají ujasnit, jak, z čeho a za kolik stavět tratě pro rychlejší vlaky. „Mluvíme o rychlostech tři sta kilometrů a vyšších, které tady připravujeme,“ přiblížil odborný referent a specialista SŽ Zdeněk Zouhar. 

První VRT plánují železničáři stavět po roce 2025. Nejblíže k tomu mají tři úseky na Moravě a jeden v Čechách. Výsledky zkoušek, které ke stavbě tratí pro rychlé vlaky železničáři potřebují, budou zhruba za dva měsíce.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
před 7 hhodinami

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
před 9 hhodinami

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
před 19 hhodinami

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
před 20 hhodinami

Zmrazení platů soudců porušilo evropské právo, rozhodl soud

Okresní soud v Ostravě rozhodl o jedné z prvních žalob proti letošnímu zmrazení soudcovských platů. Podle verdiktu vláda opatřením porušila evropské primární právo, uvedl v pátek Český rozhlas Radiožurnál. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) chce navrhnout, aby se soudcům platy zpětně zvýšily.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Cestující v Praze vozí nová tramvaj

Nová tramvaj Škoda 52T poprvé vyjela s cestujícími do zkušebního provozu. Jezdit bude na lince 12, řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu na dodávku až dvou set tramvají za 16,6 miliardy korun koncem roku 2023. Letos by jich podle Hřiba mělo dorazit dvacet. Cena jedné je téměř 90 milionů korun. Nový typ tramvaje se v metropoli objevuje po delší době. Některé nákupy byly v minulosti kritizovány.
před 23 hhodinami

Praha stoprocentně ovládne Kongresové centrum Praha

Praha získá od státu podíl 54,35 procenta v Kongresovém centru Praha (KCP) a stane se tak jeho stoprocentním vlastníkem. Transakci pozdě večer ve čtvrtek schválili městští zastupitelé. Důvodem je především záměr Prahy k centru dostavět novou halu s cílem posílení kongresové turistiky v metropoli.
včera v 08:58
Načítání...