Na železniční trati mezi Soběslaví a Planou nad Lužnicí proběhly rychlostní testy. V nočních hodinách tam vlaky jezdily rychlostí až dvě stě kilometrů za hodinu – a to aby se prověřilo reálné chování železnice a působení vysoké rychlosti na její okolí. Výsledky testování navíc poslouží pro stavbu plánovaných vysokorychlostních tratí (VRT) v Česku, do kterých chce stát v příštích letech investovat 800 miliard korun. Po těch by už vlaky měly jezdit rychlostí až 320 kilometrů za hodinu.
Jihem Čech jezdily vlaky dvoustovkou. Testy mají pomoci i při budování vysokorychlostních tratí
Pro řadu zkušených strojvedoucích a železničářů bylo noční testování rychlosti speciálním okamžikem. „Jet dvě stě kilometrů v Česku, to se jen tak někomu nepodaří na klasické trati,“ komentoval strojvedoucí Michal Pastyřík.
Testování rychlosti mezi Soběslaví a Planou nad Lužnicí přineslo i další obrázky, které nejsou na železnici úplně obvyklé, například zapalování dýmovnic. To mělo ukázat, jak proudí vzduch od vlaku směrem na nástupiště. „I na případné cestující a předměty, které na nástupišti budou,“ dodal Vladimír Tomandl ze Správy železnic (SŽ).
„Veličiny jsou synchronizovány s kamerovým záznamem. Můžeme tak opravdu vidět, co vlastně celý ten proces průjezdu dělá,“ sdělil Jaroslav Smutný ze stavební fakulty VUT Brno.
Kromě toho se testovaly také otřesy v různých vzdálenostech od trati. „Dochází k větší intenzitě kmitání povrchu, takže je důležité vědět, jaký je vlastně dosah té vlny, a jakým způsobem to ovlivňuje okolí tratí, třeba s ohledem na zástavbu,“ vysvětlil vedoucí katedry železničních staveb ČVUT Leoš Horníček. Otřesy se snímaly například i přímo pod železničním mostem.
Přínos pro plánování stavby vysokorychlostních tratí
Série testů na železnici ale začala už v roce 2018. Jejich výsledky mají ujasnit, jak, z čeho a za kolik stavět tratě pro rychlejší vlaky. „Mluvíme o rychlostech tři sta kilometrů a vyšších, které tady připravujeme,“ přiblížil odborný referent a specialista SŽ Zdeněk Zouhar.
První VRT plánují železničáři stavět po roce 2025. Nejblíže k tomu mají tři úseky na Moravě a jeden v Čechách. Výsledky zkoušek, které ke stavbě tratí pro rychlé vlaky železničáři potřebují, budou zhruba za dva měsíce.