Stále více měst a obcí bojuje s venkovní reklamou. Radnice ale mohou narazit na stávající legislativu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) už kvůli omezování reklamy vede správní řízení s Prahou. Metropole na to reaguje tím, že chystá zmírnění současné vyhlášky.
Radnice bojují proti vizuálnímu smogu. V Praze naopak chystají zmírnění vyhlášky, která reklamu reguluje
Různorodé markýzy, poutače všech barev, bannery. Tak vypadá náměstí v Novém Bydžově. Se vzhledem nejsou spokojeni obyvatelé ani radnice, která chce změnu.
„Ideálně by to mohlo vypadat tak, že nápisy budou v přírodních barvách, z přírodního materiálů. Zahrádky budou ohraničené dřevem,“ popsal vizi místostarosta Martin Kořínek (TOP 09). Radnice chce zadat studii, ve které odborníci zhodnotí současný stav a navrhnou možná řešení.
Dobrou zkušenost s regulací vizuálního smogu v historickém centru má Litomyšl, odkud zmizely křiklavé reklamy. Město zatím vše řeší domluvou a bez pokut.
Praha venkovní reklamu reguluje podle zón
To se však nedaří v hlavním městě. Některé reklamní firmy plachty podle vedení města odmítají sundat z míst, kde je to nelegální. Od roku 2021 přitom město zpřísnilo pravidla pro venkovní reklamu. Kromě historického centra, kde už regulace platila, se omezila i ve velké části metropole.
Na mapě přibyla dvě pásma – v oranžovém se nesmí umisťovat reklamní plachty a bannery ani rozdávat letáky. Ve žlutém se omezila jen ta nejrušivější reklama, jako jsou velké reklamní plachty. Právě ty by se však nejspíš mohly vrátit.
Některé firmy se obrátily na antimonopolní úřad, vyhlášku řeší pro podezření z narušení hospodářské soutěže. „Přijatá vyhláška by mohla bez objektivně ospravedlnitelných důvodů zavádět rozdílný přístup pro šíření venkovní reklamy pro billboardy a plachty a znevýhodňovat poskytovatele reklamy,“ uvedla Milena Marešová z ÚOHS. Upozornila, že správní jednání dosud probíhá.
Reklama může být pro některé majitele domů zdrojem příjmů. „Reklama na domech, která je zde historicky desítky let legálně, přináší významné finanční prostředky do rozpočtů soukromých domů či společenství vlastníků jednotek. Z těchto prostředků mohou vlastníci či společenství své domy opravovat,“ podotkl předseda Sdružení českých firem venkovní reklamy Josef Soušek.
Hlavní město chystá změnu pravidel. „Ač si nemyslíme, že je jejich argumentace správná, tak přistupujeme k novele nařízení. Třetí zóna by v podstatě zanikla. Nově by na celém zbytku uzemí Prahy plachty sice byly umožněny, ale pouze na slepých štítových stěnách, nepodsvícené a takové, aby nepřesahovaly obrysy stěn,“ nastínil pražský radní Adam Zábranský (Piráti).
Mírnější pravidla by mohla začít platit od 1. července. A to přesto, že podle nedávného průzkumu by většina Pražanů uvítala ještě přísnější regulaci venkovní reklamy.
Omezení reklamy ztěžuje legislativa
Všudypřítomnou a obtěžující reklamu řeší radnice větších měst prakticky po celém Česku. Vymýtit vizuální smog hlavně z historických lokalit ale není jednoduché. Legislativa, která se týká různých druhů poutačů, je totiž rozdrobená mezi řadu zákonů nebo povolení úřadů. Města proto nejčastěji vydávají doporučení jako grafické manuály.
V Příbrami se například vedení města rozhodlo venkovní poutače výrazně omezit. Až na výjimky tak zakazuje umisťovat reklamu na zábradlí, ploty a sloupy. Upravuje i reklamy v centru, které jsou na markýzách, slunečnících a u předzahrádek. Opava zase od letoška zavádí pravidla, která přesně určí, jak má reklama na veřejných místech vypadat.