Dopravní armageddon. Tak média i mnozí politici hovoří o plánované opravě pražského Barrandovského mostu a s ní souvisejících uzavírkách. Nejvytíženější most v Česku ohrozí plynulost dopravy i mnoho kilometrů do hloubky Středočeského kraje. Pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) sdělil, že hlavní město se na rekonstrukci připravovalo, aby zmenšilo problémy. Starosta Prahy 13 David Vodrážka (ODS) ale vládnoucí koalici vyčetl nekomunikaci se starosty dotčených městských částí. Diskutovali v pořadu Události, komentáře.
Barrandovský most je třeba opravit, připravovali jsme se, říká Scheinherr. Se starosty jste nekomunikovali, oponuje Vodrážka
Praha se připravuje na velkou rekonstrukci Barrandovského mostu. Oprava klíčového dopravního uzlu začne v pondělí 16. května. Víkend před ním začnou silničáři vyznačovat objížďky a dopravní omezení. První fáze oprav zahrnuje rekonstrukci nájezdové rampy ze Strakonické ulice a jižní části horní konstrukce mostu.
Barrandovský most spojuje Braník na pravém břehu Vltavy a Hlubočepy na levém břehu. Je součástí městského, tedy vnitřního silničního okruhu, a denně po něm projede bezmála 150 tisíc aut, což z něj činní nejzatíženější dopravní stavbu v Česku.
Scheinherr říká, že situace jistě nebude lehká, ale most je podle něj třeba opravit, aby nenastal takový kolaps, jako s mostem v Janově nebo Trojskou lávkou, které se zřítily. „Uvnitř jsou předpjatá lana, která jsou až z 90 procent zkorodovaná. Každý most musí být rekonstruován každých 20 až 30 let, to je životnost izolací. Tenhle se dožívá už 39 let a neprošel žádnou rekonstrukcí,“ říká.
Aby Praha zmenšila problémy, před třemi lety vytipovala objízdné trasy, které prošly rekonstrukcí – například Štěrboholskou radiálu či Jižní spojku. Pražané jsou podle Scheinherra o situaci informováni letákovou kampaní nebo novými webovými stránkami.
Řidiči budou zkoušet, která objížďka je lepší
V každém směru Barrandovského mostu jsou čtyři jízdní pruhy, plnohodnotná objížďka mostu neexistuje. Nejbližší přemostění Vltavy je až v centru města nebo o šest kilometrů jižněji na Zbraslavi. A právě tudy a pak dále po Pražském okruhu a Vídeňskou ulicí nebo dokonce ještě dále po dálnici D1 mají auta rozkopaný Barrandovský most objíždět.
I podle Vodrážky je most třeba opravit. Vadí mu ale nekomunikace s dotčenými starosty – i když se o opravách vědělo čtyři roky. „Jsou i jiné objízdné trasy – malé objízdné trasy – které by mohly být použity,“ uvedl Vodrážka s tím, že to jsou všechno věci, které nelze vyřešit za poslední tři měsíce.
Pokud bude prý možnost objížďky přes střední Čechy, nechápe, proč se dělá nový povrch na křížení dálnice D5 s Karlovarskou a u obchodních center Zličín, kde nelze sjet. Vodrážka konstatoval, že pražská koalice nekomunikuje s Ředitelstvím silnic a dálnic.
V debatě vystoupil i ředitel pro strategii, rozvoj a ekonomiku z ÚAMK Ivan Ivančo, který uvedl, že řidiči budou zkoušet, jestli je lepší vnitřní jízda přes mosty v centru, nebo jestli je lepší vnější okruh. Rychlost jízdního pruhu nesouvisí prý jen s jeho šířkou, problém spíš je, když nastane kolize. Na Barrandovském mostě by k velkým nehodám v jednom pruhu nemuselo docházet tak často, důležité podle něj je, aby mohla odtahová služba jezdit i v protisměru. Podle Scheinherra bude z obou stran dostupná 24 hodin.