Brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS) by ráda převedla Národní divadlo Brno do správy ministerstva kultury. Krok obhajuje nutnými úsporami v rozpočtu města. Ministr kultury Lubomír Zaorálek však takový návrh odmítá. Návrh na převedení velké kulturní instituce do správy státu nezaznívá poprvé.
Zoufalý akt, nebo logický návrh? Brno by rádo své Národní divadlo přesunulo pod stát
Brno se chce svého Národního divadla zbavit přesto, že v době před pandemií dosáhla scéna rekordní návštěvnosti a že do divadelních budov město za posledních deset let investovalo více než jednu miliardu korun. „Janáčkovo divadlo bylo zrekonstruováno v poslední době za částku tři čtvrtě miliardy korun, Reduta za částku asi 350 milionů korun,“ vyjmenovává primátorka.
Řešení prázdné kapsy
Oslovila už poslance z Jihomoravského kraje. „Taková věc by musela být řešena zákonem, tedy by ji musel navrhovat někdo z poslanců,“ vysvětluje. O přechodu divadla pod správu státu chce jednat i se zástupci kulturní obce, nejen té brněnské.
Ředitel scény Martin Glaser ale návrh považuje za nereálný a nesystémový. „V tuto chvíli je to akt zoufalých správců města, kteří vědí, že budou mít prázdnou kapsu, a zároveň mají povinnost financovat tak velké divadlo,“ domnívá se.
„Máme za to, že by tento, podle nás logický návrh mohl být podpořen. Pro brněnskou kulturu by to samozřejmě přineslo větší možnosti financování,“ namítá ale Vaňková. Jen na provozní náklady divadla podle ní město vydá šest set milionů korun ročně. „Hovoří se o tom delší dobu. Toto téma jsme otevřeli v souvislosti s aktuální situací, kdy předpokládáme výrazný propad daňových příjmů města a hledáme, kde snížit jeho výdaje,“ dodává.
Jako pražské Národní
Stát se na možnost převzít první brněnskou scénu příliš netváří. „Překvapuje mě, že Brno akceptuje, aby pražští úředníci rozhodovali, kdo povede brněnské divadlo, a eventuálně měli vliv na jeho financování,“ podivuje se ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD).
Plán na převod divadla do správy státu ale vychází z toho, že ND Brno má svým působením přesah na celou Moravu. Ostatně stejný krok zvažuje i Ostrava, i tamní Národní divadlo moravskoslezské slouží publiku z okolních krajů. Obě scény by tak získaly stejný status jako pražská zlatá kaplička, která je centrem pro diváky z Čech.
„Tuto myšlenku jsem probírala se všemi ministry kultury, se kterými jsem se ve funkci primátorky dosud setkala, bohužel zatím nebyla z jejich strany kladně akceptována,“ uvedla Vaňková. Brno a Ostrava nyní projednávají jednotný postup při jednání se státem.