Praha - Každý čtvrtý Čech přemýšlí o tom, že změní svoji banku. Skutečně to pak ale udělá jen každý dvacátý. Podle bankovních kritiků za to mohou obtíže spojené s převodem účtu. Česká bankovní asociace zase tvrdí, že to jsou sami lidé, kdo o změny nestojí. Kodex mobility klientů přitom měl přinést zjednodušený přechod z jedné banky do druhé. Ale lidé moc nepřecházejí, a to ani víc než rok potom, co dokument podepsala většina z českých bank.
Přemýšlíte o změně banky? Kodex mobility napoví
„Je těžké vyžadovat něco, o čem vůbec nevím, že to existuje,“ říká Patrik Nacher, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com. Podle průzkumu serveru totiž o kodexu nikdy neslyšely zhruba tři čtvrtiny čtenářů serveru. Vysvětlení je prý nasnadě - dokument se neobjevuje v reklamách, neupozornila na něj žádná kampaň a na webových stránkách bank se těžko hledá i odborníkům.
„Pokud nevíte, že se to takhle jmenuje, že takový dokument existuje, tak si myslím, že dohledatelnost je ještě horší,“ dodává Nacher. Ústavy tím ale pravidla neporušují - listina je totiž zavazuje jenom k tomu, aby lidem pomohly s převodem účtu.
Podle finančního arbitra Františka Klufy se nejedná o nařízení: „Jde o výzvu Evropské komise a projekt je dobrovolný. A v okamžiku, kdy je to dobrovolné, tak tam ani není nějaká zákonná povinnost to nějakým způsobem propagovat.“
Jan Matoušek, náměstek České bankovní asociace
„Z našeho pohledu žádné námitky nemáme. Klienti kodex využívají, na jeho využívání nepřišla ani jedna stížnost.“
Podle České bankovní asociace je hlavní problém v tom, že sami lidé banky měnit nechtějí. A podobné nástroje proto nepomohou. Nakonec ale bude rozhodovat až Evropská komise. Během léta kodex vyhodnotí a pak bankovním úředníkům řekne, jestli se snažily dost nebo jim pošle novou směrnici. Ta pak může být obsáhlejší, komisaři nyní například řeší převoditelnost čísla účtu nebo standardizaci pojmů v sazebnících.