Jedna z nejstarších značek s luxusním zbožím, americké klenotnictví Tiffany, míří do francouzské „náruče“ skupiny LVMH. Tento týden byla oznámena dohoda o převzetí firmy za 16,2 miliardy dolarů (374,2 miliardy korun). Souhlasit s ní musí ještě regulátoři a akcionáři Tiffany.
Francouzská skupina LMVH kupuje americké klenotnictví Tiffany
„Uzavření obchodu bylo velmi rychlé,“ uvedl v pořadu Byznys ČT24 podnikatel na trhu s luxusním zbožím Vladan Hájek. O možné dohodě se podle něho začalo hovořit v říjnu a o měsíc později už byla schválena správními radami obou společností.
Dohoda výhodná pro obě strany
Značka Tiffany byla založena v roce 1837 v New Yorku a je známá krabičkami v barvě vajec drozda stěhovavého či diamantovými prsteny. Patří mezi nejznámější jména v sektoru, proslavil ji také Truman Capote novelou Snídaně u Tiffanyho i stejnojmenný film s Audrey Hepburnovou. V posledních letech se ale firmě, která ve světě zaměstnává okolo 14 tisíc lidí, příliš nedaří získat přízeň mladších zákazníků.
Hájek považuje dohodu za výhodnou pro obě strany. Klenotnictví nevykazovalo růst tržeb a s přechodem pod velkou skupinu získá klid od analytiků. „Nebudou ho moci posuzovat samostatně, a tak bude mít prostor pro růst.“ Hájek předpokládá, že k dalšímu vzestupu značky dojde podobně, jako tomu bylo dříve u značky Bulgari, která pod křídly LVMH začala prudce růst.
Průnik obra do klenotnictví
Hájek také připomněl značně vysokou nabídnutou cenu. Firmy se nakonec dohodly na ceně 135 dolarů na akcii v hotovosti. „Je to sedmnáctinásobek zisku, který v té době Tiffany generovalo. A při desetiletém průměru je to dokonce padesátinásobek,“ uvedl. Dodal, že LVMH, kterou většinově vlastní jeden z nejbohatších lidí světa, Bernard Arnault, chce zvýšit svůj podíl na trhu luxusních šperků.
Sama skupina informovala, že dohoda je dosud její největší akvizicí a má posílit zatím nejmenší část podnikání této na luxus orientované skupiny, tedy klenotnictví a hodinářství. LVMH vlastní 75 luxusních značek, mimo jiné třeba Bulgari a Tag Heuer. Největší část podnikání firmy tvoří móda a doplňky.
Hájek rovněž připomněl, že na trhu s luxusem ubývá hráčů, kteří nepatří do žádné velké skupiny. Pro nové firmy je pak velmi obtížné do tohoto odvětví vstoupit, protože se zde staví na dlouholeté tradici, renomé a značky se často předávají z rodiny na rodinu.