Euro 7 je podle Kolaji potřeba, norma ale musí být realistická. Kolovratník by ji chtěl až místo zákazu spalovacích motorů

22 minut
Události, komentáře: Konec výroby „klasických“ aut v roce 2035?
Zdroj: ČT24

Evropské státy by měly využít revizní termín v roce 2026 a ještě odložit termín zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem, míní opoziční poslanec Martin Kolovratník (ANO). Ačkoli termín pro revizi stávajícího plánu v evropském právu je, europoslanec Marcel Kolaja (Piráti) neočekává, že by výsledkem skutečně byl odklad. Automobilky podle něj samy již předem plánovaly přechod k elektrickému pohonu. Připustil však, že může být problém s normou Euro 7, která by měla výrobce aut přinutit ještě před úplným ukončením výroby benzinových a naftových motorů tuto technologii výrazně modernizovat. Přinejmenším některé prvky si ale podle něj zaslouží zavést do praxe. Martin Kolovratník a Marcel Kolaja diskutovali o Euro 7 a přechodu k elektromobilitě v Událostech, komentářích.

Evropský parlament v únoru stvrdil zákaz výroby, respektive prodeje nových aut s benzinovými a naftovými motory od roku 2035. Nemenší zájem než tato legislativa budí ovšem i příprava emisní normy Euro 7, která by měla dál zpřísnit pravidla pro současné spalovací motory. Vymezila se proti ní česká vláda stejně jako opozice.

„Euro 7 je ohromný problém a je to špatně,“ shrnul místopředseda sněmovního hospodářského výboru Martin Kolovratník. Obává se, že výsledkem bude dramatické zdražení nových aut – i těch se spalovacími motory, které budou muset automobilky vedle vývoje elektromobilů ještě přizpůsobit novým pravidlům. Kolovratník se domnívá, že se taková drahá auta přestanou kupovat a jen ještě zestárne vozový park. Očekává zdražení nových vozidel o sto až sto padesát tisíc korun.

„Setkal jsem se s novým termínem mobilní chudoba. Lidé na venkově na nová auta nebudou mít, nebudou levné fabie nebo octávky. Budou co nejdéle jezdit v ještě starších vozidlech nebo budou vozit nekvalitní ojetiny. Takže se bojím, že efekt tak rychle přijaté normy bude opačný,“ domnívá se.

Zdrženlivý je vůči Euro 7 jako celku i europoslanec Marcel Kolaja. Nemyslí si však, že je to zbytečná norma, která jen zkomplikuje a zdraží výrobu technologií, které již mají i tak odzvoněno. Upozornil, že součástí nové emisní normy nejsou jen přísnější pravidla pro spalovací, zejména naftové motory. Zabývá se také emisemi z drobných částic z brzdových destiček či pneumatik. Odkázal na analýzu Evropské komise, podle níž kvůli emisím z provozu automobilů umírá ročně v Evropě tři sta tisíc lidí.

Protože do roku 2035 zbývá ještě více než dekáda, je podle něj namístě pokusit se tyto počty snížit. „Jestliže v Evropě předčasně umírá na emise z automobilů tři sta tisíc lidí ročně, tak to za deset let jsou tři miliony. Takže myslím, že je potřeba se na to podívat, ale je potřeba podívat se na to realisticky,“ podotkl.

Podle Martina Kolovratníka ale přistupují unijní instituce k problematice nesprávně. „Tohle je naprosto typická cesta do pekel dlážděná dobrými úmysly. Je třeba vidět fakta a reálný život. Ne v Bruselu, ve Štrasburku, možná v Praze, ale na venkově, v chudších částech nejen České republiky,“ konstatoval.

Opoziční poslanec nastínil docela jinou budoucnost. Za ideální by považoval, kdyby Euro 7 platilo až od roku 2035 a zákaz spalovacích motorů vůbec. Věří, že příležitost přehodnotit zákaz přijde v roce 2026, na kdy je stanoven revizní termín, kdy by mohlo být možné plány přehodnotit.

„Můžeme se v Evropě spojit třeba s V4 a táhnout za jeden provaz a snažit se, aby normy, zákazy byly rozumnější a později,“ doporučil Kolovratník.

Marcel Kolaja ovšem nemíní, že by se v roce 2026 něco zásadního změnilo. „Já to příliš neočekávám,“ poznamenal, byť připustil, že v politice je možné leccos. Domnívá se, že i když je směrnice formulována jako zákaz, ve skutečnosti odráží to, co plánují automobilky. „Transformace v automotive prostě proběhne. Automobilky dávno mají svoje plány přechodu na elektromobilitu. V ostatních zemích mají dávno plány na podobnou legislativu, jako máme v Evropské unii,“ poukázal.

Obavy Martina Kolovratníka z toho, že nástupu elektromobility nebudou stačit nejenom kapacity pro výrobu elektřiny, ale ani rozvodná síť, europoslanec nesdílí. „Když se podívám například na Polsko, kde během několika málo let byli schopni ve fotovoltaických elektrárnách vybudovat výkon, který je větší než naše dvě jaderné elektrárny dohromady, tak si myslím, že možnost mít kapacitu, rozvodnou síť a nabíjecí stanice existuje,“ konstatoval.

Opoziční poslanec to však vnímá jako „salonní rady z bruselských kanceláří“. „Realita je úplně jiná. Třeba kolínské Toyotě stouply výrobní náklady z pěti na dvacet procent. Autoprůmysl jede na krev,“ míní.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Češi hledají způsoby, jak ušetřit za energie

Přestože ceny za energie v Česku klesají, domácnosti na nich chtějí nadále šetřit. Ukázal to aktuální průzkum Ipsos pro společnost ČEZ. Místo snižování spotřeby roste zájem o inovace a opatření, která přinášejí větší úspory, jako jsou třeba fotovoltaiky na střechách. Nějaká úsporná opatření realizovala podle průzkumu polovina domácností a ta druhá je má v plánu.
před 20 mminutami

Trump dal smartphonům a další elektronice výjimku z cel

Prezident Spojených států Donald Trump podle amerických médií udělil výjimku z nových cel na dovoz chytrých telefonů, počítačů nebo například čipů z Číny. Oznámil to úřad pro cla a ochranu hranic.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Celní bitva světových gigantů zasáhne v Číně i Hollywood

Americko-čínská obchodní válka má mnoho bitevních polí. Už léta čelí v Číně Hollywood tvrdé cenzuře. A nyní se chystá další omezení: sníží se roční počet povolených premiér.
před 15 hhodinami

Obavy z obchodní války USA a Číny dopadly na asijské burzy rozdílně

V atmosféře obav z obchodní války mezi USA a Čínou – v době, kdy si obě strany vůči sobě dál a dál zvyšují celní sazby – uzavřely akciové burzy v Asii a Pacifiku páteční obchodování se smíšenými výsledky. Nejvíce ztratil japonský index Nikkei 225, mírněji klesly i hlavní indexy jihokorejské a australské burzy. Naopak se dařilo trhům v čínském Hongkongu a Šanghaji a v Indii. Čína v pátek po uzavření obchodování oznámila zvýšení odvetných cel vůči USA. Tato zpráva pak srazila většinu evropských indexů do záporných hodnot.
11. 4. 2025Aktualizováno11. 4. 2025

Cla uvalená na Čínu mohou mít v USA velkou podporu voličů, míní Pondělíček

„Větší část Američanů je teď přesvědčena o tom, že na vzájemném obchodu vydělává především Čína,“ řekl v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou amerikanista Jiří Pondělíček, podle kterého mohou mít vysoká cla, která americký prezident Donald Trump uvalil na Čínu, velkou podporu voličů. „Podle průzkumů veřejného mínění se obraz Číny u americké veřejnosti propadá,“ uvedl sinolog a orientalista Martin Hála, podle něhož je v současnosti pohled Američanů na Čínu negativní.
11. 4. 2025

Americké akcie se po středečním prudkém růstu vrátily k poklesu

Americké akcie se po středečním prudkém posílení vrátily k poklesu. Poté, co Bílý dům ve čtvrtek potvrdil, že celkové clo na dovoz z Číny činí 145 procent, tak akcie ještě více prohloubily ztráty z úvodu obchodování. Technologický index Nasdaq vykázal pokles o 4,31 procenta na 16 387,31 bodu. Širší index S&P 500 odepsal 3,46 procenta na 5268,05 bodu a Dow Jonesův index se snížil o 2,5 procenta na 39 593,66 bodu.
10. 4. 2025Aktualizováno10. 4. 2025

Evropské i asijské akcie stouply. Pomohlo jim Trumpovo pozastavení cel

Akciové burzy v Evropě během čtvrtečního obchodování výrazně posílily. Reagovaly na to, že americký prezident Donald Trump ve středu na devadesát dní pozastavil zvýšení amerických cel vůči většině zemí, s výjimkou Číny. Indexy přidaly tři až čtyři procenta. V zisku skončila také většina indexů v Asii. Hlavní index tokijské burzy Nikkei 225 přidal přes devět procent.
10. 4. 2025Aktualizováno10. 4. 2025

AI ovlivní víc než dvě pětiny pracovních míst v Česku, říká analýza

Pracovní trh v České republice projde v dalších letech zásadními změnami; hlavní vliv bude mít stále větší využívání takzvané generativní umělé inteligence (AI). Česká populace ale bude stárnout tak rychle, že k péči o seniory bude zapotřebí stále nových pracovních míst. A to by mělo dopady AI minimálně kompenzovat.
10. 4. 2025
Načítání...