Daňový balíček stihneme schválit, věří Dolejš. Opoziční výhrady jsou však stále hlasitější

62 minut
Otázky Václava Moravce
Zdroj: ČT24

Daňový balíček začne platit na počátku příštího roku, i když se tomu opozice snaží zabránit. Je o tom přesvědčen poslanec KSČM Jiří Dolejš, jehož strana vládu podporuje a je připravena schválit i daňové změny. Opoziční politici ale dali najevo, že i na mimořádné schůzi, kterou nechaly vládní strany svolat na příští pátek, budou zevrubně přednášet pozměňovací návrhy a schválení změn navržených kabinetem se pokusí zabránit. O daňových změnách a rozpočtu debatovali v Otázkách Václava Moravce Jiří Dolejš (KSČM), Ivan Bartoš (Piráti) a Vít Rakušan (STAN).

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) počítá s příjmy, které má státu přinést daňový balíček, v rozpočtu na příští rok, jisté je ale zatím nemá. Opozice v pátek jeho projednávání zablokovala, když čas určený na třetí čtení zákonů zaplnila přednášením změn k programu schůze Poslanecké sněmovny, a přestože vláda následně požádala o svolání mimořádné schůze, výhrady tím neumlčela.

Opozice má zásadní připomínky například vůči způsobu zdanění hazardu. „Souhlasíme s řadou výhrad, které zaznívají – od odborníků, ne jen od politiků,“ poznamenal předseda Pirátů Ivan Bartoš.

Předseda nejmenší sněmovní strany STAN Vít Rakušan upozornil, že pokud balíček projde ve třetím čtení sněmovnou, ještě to neznamená, že bude platit od počátku příštího roku, jak kabinet chce. Po sněmovně se jím bude zabývat Senát, kde má většinu opozice a klub STAN je zde naopak nejsilnější. „Vím, že v Senátu bude debata velmi náročná. Domnívám se – jak slyšíme názory většiny senátorů z nejrůznějších klubů – že balíček, pokud projde v této podobě, bude odmítnut,“ avizoval.

Podle poslance KSČM Jiřího Dolejše ale ani senátní veto prosazení změn tak, aby platily k 1. lednu, nejspíše nezabrání. „Nevidím důvod, proč by se to nestihlo. Pokud to opustí půdu sněmovny a pokud to Senát projedná na nejbližší schůzi, tak se nám to vrací do sněmovny k rozhodnutí. A pan prezident je schopen podepisovat velmi rychle, když potřebuje,“ řekl.

Daňový balíček
Zdroj: ČT24/Ministerstvo financí/ČTK

Vyšší daň za alkohol, nová za hazard

Vládní balíček počítá se zvýšením spotřebních daní na tabák a alkohol o desetinu v případě prvého a zhruba o 13 procent u lihu a také se zvýšením daní z hazardních her. Kurzové sázky by se měly danit 25 procenty, loterie 30 procenty a u příjmů z hazardu nad sto tisíc korun má navíc být patnáctiprocentní srážka.

I s tím má opozice problém. Podle Ivana Bartoše je zvláštní, že se vláda v rámci hazardu nezaměřila například na výherní automaty. „Společensky nejhorší závislost je na hracích automatech. Tam bych chápal, že budu hýbat s daňovým zatížením, ale toho se návrh netýká. Automaty zůstávají na svých,“ poukázal.

Opoziční kritika se týká také poplatku za vklad do katastru nemovitostí. Dnes se za něj platí tisíc korun, od příštího roku by to již mohl být dvojnásobek. Podle Víta Rakušana je víc než dost, že existuje daň z nabytí nemovitosti. „Mladá rodina nejenomže zaplatí daň z toho, že si na hypotéku pořídí nějakou nemovitost. Oni potom ještě jdou na katastr si to zapsat – a vy po nich chcete ještě tisícovku?“ argumentoval předseda STAN proti zvýšení poplatku.

Řada pozměňovacích návrhů může balíček výrazně změnit

Jiří Dolejš ale podotkl, že žádné z výhrad nejsou důvodem k tomu, aby opozice projednávání návrhu blokovala. Připomněl, že existuje řada pozměňovacích návrhů, sám ostatně spolu s Romanem Onderkou (ČSSD) navrhl, aby se daň z hazardu vztahovala i na výherní automaty, jak o tom hovořil šéf Pirátů.

„Myslím, že daňový balíček je příležitost vyřešit některé věci, které jsou na stole už nějakou dobu. (…) Prošel zevrubným druhým čtením, v rozpočtovém návrhu byl projednáván natřikrát,“ shrnul Dolejš.

Zásadní podle něj bude průběh mimořádné schůze a to, jak budou postupovat opoziční politici. „Jestli jen chtějí připomenout své výhrady, anebo chtějí pokračovat v obstrukční taktice,“ poznamenal. Míní, že když „každá frakce řekne, co chce, a pak se hlasuje“, dá se vše stihnout za jedno dopoledne.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...