Češi přestávají být věrní svým oblíbeným obchodům

Praha - Češi kvůli hospodářské krizi přestávají být loajálními zákazníky a častěji než dříve střídají obchody, aby nakoupili za nejvýhodnější ceny, a ušetřili tak peníze. Obchodní řetězce se proto snaží udržet věrné zákazníky pomocí nových věrnostních programů a lidem za pravidelné nákupy nabízejí různé výhody. Podle odborníků ze společnosti Blue Events letos v prvním čtvrtletí jednorázově poklesla zákaznická loajalita všem významným řetězcům. I ty nejúspěšnější řetězce získávají jen maximálně pětinu z celkového objemu relevantních výdajů svých zákazníků.

Češi údajně pečlivěji vyhledávají ty nejlepší cenové nabídky a při svých nákupech navštěvují několik prodejen. Obchodníci by prý proto měli více myslet na věrné zákazníky, kteří jsou podle Blue Events základem ziskového podnikání v maloobchodě. Některé maloobchodní řetězce už na tento trend zareagovaly.

Například společnost Tesco plánuje v Česku a na Slovensku zavést systém věrnostních karet Clubcard, díky kterému budou moci pravidelní zákazníci využívat slevové poukázky na nákup zboží. Tesco na oplátku získá přehled o nákupních zvyklostech lidí a přizpůsobí tomu nabídku zboží. Věrnostní program nyní Tesco testuje na Slovensku a pokud se osvědčí, rozšíří ho i do Česka. Tesco už program provozuje v několika dalších zemích, zapojily se do něj miliony lidí.

Letos věrnostní program rozšířila síť drogerií DM, které místo papírových hracích karet nově nabízejí elektronické karty. Věrnostní program podle Martiny Horké ze společnosti DM drogerie markt v uplynulých letech přispěl ke zvýšení podílu tohoto drogistického řetězce na tuzemském trhu a v posledním obchodním roce se na jeho obratu podílel více než 18 procenty.

Věrnostní program pravidelně na tuzemském trhu obnovuje firma Spar Česká obchodní společnost, která v Česku provozuje síť 31 hypermarketů Interspar a čtyř supermarketů Spar. Letos v létě mohou lidé za pravidelné nákupy v prodejnách Interspar a Spar získat značkové kuchyňské potřeby.

Věrnostní program nově nabídnou i nákupní centra 

Věrnostní akce v Česku nabízejí také drogerie Schlecker či supermarkety Billa. O zákazníky pomocí věrnostních programů začala loni na podzim bojovat i první nákupní centra. Obchodních center totiž v Česku rychle přibývá, přičemž některá z nich se již potýkají s nízkou návštěvností. Nyní zákaznické programy fungují například v pražském nákupním centru Palác Flora a ostravském obchodním komplexu Futurum. O zavedení věrnostního programu uvažuje také síť samoobsluh Žabka.

Tesco
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

EK by mohla brzy představit zmírnění zákazu spalovacích motorů, píše Reuters

Evropská komise by mohla 16. prosince zveřejnit balíček opatření na podporu automobilového průmyslu, uvedla agentura Reuters s odvoláním na informované zdroje. Jeho součástí by měla být i mírnější verze plánovaného zákazu spalovacích motorů od roku 2035.
před 1 hhodinou

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 4 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 4 hhodinami

Šest zemí včetně Česka vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035

Představitelé Itálie, České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska vyzývají Evropskou unii, aby od roku 2035 nezakazovala hybridní automobily. Požadují rovněž zařazení biopaliv mezi paliva s nulovými emisemi. Informovala o tom v pátek agentura ANSA s odvoláním na dopis, který podle ní podepsal mimo jiné český premiér v demisi Petr Fiala (ODS).
5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Němečtí poslanci schválili důchodový balík

Německý Spolkový sněm navzdory odporu části koaličních poslanců schválil vládní důchodový balík. Spor o něj v posledních týdnech vyvolal krizi ve vládě kancléře Friedricha Merze (CDU). Postavila se proti němu totiž část mladých poslanců vládní konzervativní unie CDU/CSU, podle kterých představují některá opatření balíku příliš velkou zátěž pro státní rozpočet a mladou generaci. Návrh nakonec prošel pohodlnou většinou hlasů, hlasovalo proti němu jen sedm vládních poslanců.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025
Načítání...