Praha - Češi si oblíbili čím dál přepychovější vánoční dárky přivezené z ciziny. Loni pro ně vyjelo asi 700 tisíc lidí z Česka. Hlavně v Rakousku a Německu nechali za značkové zboží přes 20 miliard. Podle odborníků se však nákupy v cizině hlavně kvůli ceně dopravy nevyplatí.
Češi jezdí do ciziny pro luxusní dárky
Před devíti lety jezdili Češi za levným zbožím na polské tržnice. Každý rok jich tam nakupovalo až 80 000. Do Rakouska a Německa se zase jezdilo na nákupy hned poté, co se otevřely hranice. „Na začátku 90. let sem jezdili Češi a Slováci nakupovat levnější zboží jako je elektronika, textil a boty. V posledních letech se poptávka přesunula na zboží vyšší kvality,“ vysvětluje Petr Havlík z rakouského Institutu pro mezinárodní hospodářská srovnání.
Češi se tak znovu vrací do Německa a Rakouska, přibývá i jednodenních nákupních výletů do Londýna, Paříže nebo Milána. Podle odhadů loni Češi u zahraničních obchodníků utratili téměř 21 miliard korun.
Redaktoři České televize udělali stejný nákup v Drážďanech a v Praze. A výsledek? Například dámský parfém v Praze pořídili za 790 korun, v Německu o dvě stovky levněji. Podobně to bylo i s oblečením. V obchodě stejné značky se ceny za pánské košile lišily o stokoruny, dámské svetry byly v Německu také lacinější. Naopak dražší byla elektronika.
Podle průzkumu společnosti Deloitte utratí Češi letos za Vánoce zase o něco více než loni. Dohromady skoro 14.000 korun a jen za dárky dají přes osm tisíc.
Jan Stuchlík, Hana Mášová