Bárta: 10 tisíc zaměstnanců ČD půjde pod správu železnic

Praha – 9500 zaměstnanců Českých drah, kteří se starají o provoz na železnici, bude přesunuto pod státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Přesun nařídil ministr dopravy Vít Bárta a měl by se uskutečnit co nejdříve. Jde tak o další krok v transformaci české železnice. Rozhodnutí se týká například výpravčích, signalistů a hláskařů. Dráhy nyní zaměstnávají přibližně 27 tisíc lidí, SŽDC se rozroste na dvojnásobek. Odbory označily informaci za šokující.

Živá dopravní cesta následuje tu mrtvou

Pokladní zřejmě zůstanou pod křídly Českých drah, naopak výpravčí, signalisté, hláskaři, hradláři nebo závoráři budou mít nového zaměstnavatele. V úředním žargonu se profese, kterých se ministrovo rozhodnutí týká, nazývají „živá dopravní cesta“. Mrtvá dopravní cesta, tedy samotné koleje a údržba, přešla pod SŽDC už v létě 2008, správa za to drahám zaplatila 12 miliard korun.

ministr dopravy Vít Bárta

„Pověřil jsem ředitele SŽDC Pavla Habartu a šéfa Českých drah Petra Žaludu, aby celou transakci začali připravovat.“

Ministr si od změn slibuje zefektivnění provozu na železnici a úspory ve státní pokladně. Dnes totiž správa železnic za některé služby spojené s obsluhou tratí platí Českým drahám každoročně miliardové částky, letos 5,2 miliardy korun, ministr přitom toto financování považuje za neprůhledné.

Správa železnic krok vítá, odbory už tolik ne

„My jsme samozřejmě rádi, vítáme krok současného ministra, protože tím dojde k dokončení transformačního procesu. Očekáváme od spojení činností na infrastruktuře do jednoho logického celku budoucí zprůhlednění a možná i zlevnění činností,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Správa podle něj bude zároveň zkoumat, zda potřebuje všechny nabízené lidi.

Odbory ministrovo dnešní prohlášení rozhořčilo. „Vedení Odborového sdružení železničářů je šokováno touto tiskovou informací, protože v pondělí na jednání dopravní komise tripartity pan ministr nic takového nesdělil a nyní vydává zcela nečekané prohlášení bez projednání se sociálními partnery. Považujeme to za porušení pravidel sociálního dialogu,“ kritizuje Bártův postup předseda OSŽ Jaroslav Pejša.

Ne všechny kroky státu peníze ušetří, tvrdí dopravci

Dopravci se nechali slyšet, že další z kroků státu, tedy zrušení sedmi lokálních tratí nic neušetří. Odstranění kolejí jako nepotřebné stavby naopak může státní kasu stát přes 700 milionů korun. V dnešním tiskovém prohlášení to tvrdí Sdružení železničních společností, jehož členy jsou alternativní železniční dopravci.

předseda představenstva sdružení Jiří Mužík

„Náklady na zrušení tratí budou značné. Po administrativním zrušení se železniční trať stává nepotřebnou stavbou, kterou je nutno odstranit. Náklady na odstranění jednoho kilometru tratě se udávají ve výši šest milionů korun.“

Údržba přitom podle dopravců stojí 12 milionů korun ročně. Uvažovaná úspora by se tedy začala projevovat až za 60 let. Celková délka sedmi tratí navržených ke zrušení je 120 kilometrů. „Řešením, které by přineslo skutečné úspory, je převod tratí na obce či různá sdružení a firmy, které mohou tratě dále provozovat,“ dodal předseda. Podle něj jsou soukromníci pravděpodobně schopni udržovat tratě za zlomek nákladů SŽDC.

Rušit se mají tratě, kde už osobní doprava skončila

Podle ministerstva dopravy by se měly rušit následující tratě: Čejč - Uhřice u Kyjova a Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín na jižní Moravě, Bruntál - Malá Morávka v Moravskoslezském kraji, Královec - Žacléř ve východních Čechách, Aš - státní hranice v západních Čechách, Obrnice - Čížkovice a Libochovice - Račiněves na severu Čech. Vesměs jde o tratě, kde už pravidelná osobní doprava skončila, využívají je pouze nákladní nebo mimořádné vlaky.

  • Regionální železnice autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1928/192721.jpg
  • Koleje autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1935/193478.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
před 2 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 16 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
20. 12. 2025
Načítání...