Zbytečná hloupost, míní o 150 km/h na vybraných dálnicích Kolovratník. Časový zisk není tak velký, říká Budina

12 minut
Události, komentáře: Rychlost 150km/h na dálnici
Zdroj: ČT24

Na vybraných úsecích dálnic zřejmě bude možné zvýšit povolenou rychlost až na 150 kilometrů v hodině. Podle místopředsedy hospodářského výboru sněmovny Martina Kolovratníka (ANO) jde o zbytečnou hloupost, celoevropský trend je podle něj spíše snižování rychlosti. „Ale ze židle mě to nenadzvedává, je to marginálie,“ řekl v Událostech, komentářích. S ním souhlasí dopravní expert Vize 0 Libor Budina, vysoká rychlost s sebou podle něj nese mnohá rizika. Na konstatování, že v Německu je rychlost na dálnicích neomezená, namítl, že němečtí řidiči jsou disciplinovanější než ti čeští. Podle něj je škoda, že se neprosadil návrh Kolovratníka ohledně dodržování bezpečné vzdálenosti.

„Podle mě to není dobrá věc. Budu upřímný – je to zbytečná hloupost a aktivita ODS a ministerstva dopravy,“ míní Kolovratník o tom, že by na vybraných úsecích modernizovaných dálnic bylo možné zvýšit povolenou rychlost až na 150 kilometrů v hodině.

Podle Budiny v odborné veřejnosti nikdo zvyšování rychlosti nepodporuje. „A to ani na dálnicích, ani kdekoliv jinde,“ upozornil. „Jedinou výhodu, kterou bych v tom spatřoval, (…) díky tomu, že se to dostalo do médií, můžeme upozorňovat na rizika, která jsou při zvyšování rychlosti: jaká je brzdná dráha, jaké mohou být zbytkové nárazové rychlosti a podobně,“ doplnil.

Celoevropský trend je spíše plynulé snižování rychlosti, podotkl Kolovratník. „Je to z velkého důvodu kvůli ekologii, emisím. Protože spotřeba vozidla roste exponenciálně se zvyšující se rychlostí,“ připomněl.

D11 i D3 by na to připraveny být mohly, míní Kolovratník

Kolovratník také řekl, že ministra dopravy Martina Kupku (ODS) ve středu žádal, aby slíbil, že náklady na vybavení vybraných úseků telematikou, proměnlivými značkami či radary, zveřejní předem. „Než ministerstvo nějaký takový úsek povolí, tak ukáže, kolik to bude stát.“

Kupka neřekl, o jaké konkrétní úseky by se mělo jednat, pouze naznačil. Prý by byly tři a jeden z nich by byla D3. Ale dříve se uvažovalo o hradecké D11, části plzeňské D5 nebo D8 ve středních Čechách. „Teoreticky moderní část D11 v oblasti kolem Poděbrad by na to asi připravena být mohla. D3 je velmi dobrý příklad, jsou tam velmi dlouhé, rovné a přehledné úseky,“ myslí si Kolovratník.

Dobrým argumentem dle Kolovratníka je, že proměnlivým značením lze maximální povolenou rychlost i snižovat, například v případě horší viditelnosti. „Takže je možné to zkusit. (…) Nenadzvedlo mě to ze židle, nedával jsem do toho zákona žádný protinávrh. Vnímám to spíše jako marginálii,“ dodal.

Budina: Němečtí řidiči mají jinou mentalitu

Co se týče D1, Budina by si na některých jejích úsecích zvýšit rychlostní limit na 150 kilometrů v hodině představit dokázal. „Zvláště tam, kde jsou tři jízdní pruhy. Ale samozřejmě podmínkou je, aby to bylo vybaveno telematikou,“ podotkl.

Řidiči by podle průzkumů zvýšení rychlosti dle Budiny chtěli. Nicméně je podle něj potřeba upozornit, že časový zisk mezi 130 kilometrů v hodině a 150 není tak velký.

Například v Německu je rychlost na dálnicích neomezená. Němečtí řidiči jsou ale podle Budiny více „vychovaní“ než ti čeští. „Mají trochu jinou mentalitu, protože vědí, že když je snížená viditelnost nebo když naprší či nachumelí, tak opravdu svou rychlost sníží,“ míní.

Podle něj je také škoda, že se neprosadil návrh Kolovratníka ohledně dodržování bezpečné vzdálenosti. „Protože ty okolní státy definici bezpečné vzdálenosti mají – a to jde ruku v ruce se zvyšováním rychlosti,“ upozornil.

Kolovratník s Budinou nesouhlasí v tom, že by němečtí řidiči byli disciplinovanější. „Velmi nerad bych urážel české řidiče. Do Německa jsem loni jezdil docela často po A6. (…) Oni od toho postupně ustupují a na dálnicích subjektivně vnímám, že velmi často na dlouhých úsecích už rychlost mají omezenou, typicky kolem velkých křížení německých dálnic,“ konstatoval Kolovratník.

27 minut
Ředitel služby dopravní policie Jiří Zlý v Interview ČT24
Zdroj: ČT24

Zlý: V současnosti si to představit nedovedu

Služba dopravní policie se dle jejího ředitele Jiřího Zlého k návrhu zvýšit na určitých dálničních úsecích rychlostní limit na 150 kilometrů v hodině nevyjádřila kladně.

„Nicméně je nutno zmínit, že určitě nebudu přemalovávat dopravní značení na hraničních přechodech ze 130 na 150. (…) Novela hovoří pouze o tom, že lze na dálniční síti zvýšit rychlost až o dvacet kilometrů v hodině,“ sdělil v pořadu Interview ČT24.

V současnosti si to dle svých slov nedovede představit. „Nepřiměřená rychlost je příčinou čtyřiceti procent smrtelných následků dopravních nehod. Byť lze v určitém kontextu říci, že dálnice z hlediska následků dopravních nehod jsou nejbezpečnější silnice. Nicméně s narůstající intenzitou provozu to není úplně vhodné,“ upozornil.

„Do budoucna si to dokážu představit na některých moderních, nových úsecích s využitím proměnného dopravního značení,“ poznamenal Zlý.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...