Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) varuje před podvody prostřednictvím aplikace WhatsApp, které se snaží kontaktovat jejich klienty. Používají podle ní telefonní linku podobnou reálnému číslu pojišťovny a vydávají se za její zaměstnance, a to včetně fotografií, uvedla pojišťovna. Upozornila na to, že tímto způsobem klienty nekontaktuje, lidé nemají na web v odkazu zadávat své osobní či bankovní údaje.
VZP varuje před podvody prostřednictvím aplikace WhatsApp
„Podvodníci tentokrát využívají také aplikaci WhatsApp, odesílatelem je zde fiktivní zaměstnanec VZP. Spolu s profilovým obrázkem, který je stažen z našich oficiálních materiálů, a uvedenou telefonní linkou, která se nápadně podobá té skutečné, jde o velmi sofistikovaný podvod,“ popsal šéf bezpečnostního úseku pojišťovny Jan Svoboda.
Lidem je nabízen zisk či vratka ze zdravotního pojištění. Po přihlášení na fiktivní web, který je součástí textové zprávy, se klient dostane do prostředí, které připomíná webové stránky pojišťovny. „Vyplněním údajů se vystavujete vysokému riziku, že budou údaje zneužity k odčerpání prostředků z vašeho účtu. Jediným správným postupem je takové zprávy zcela ignorovat a odesílatele klidně zablokovat,“ dodal s tím, že lidé se mají v případě pochybností na pojišťovnu obrátit.
Už loni v říjnu pojišťovna upozorňovala na podobné podvody, tehdy šlo o falešné SMS zprávy, které nabízely klientům výplatu peněz.
Podvodné SMS se objevují opakovaně a zneužívají názvy známých firem nebo úřadů. Před rokem například varoval před falešnými textovými zprávami operátor T-Mobile, podvodníci se podle firmy snažili od lidí vylákat osobní údaje. V březnu 2023 zase upozornila na podvodné SMS Česká správa sociálního zabezpečení. Podle ní tehdy přicházely lidem zprávy lákající na informace o vyplacených dávkách, z nichž ale vedly odkazy na podvodné weby.