Volkswagen gigafactory v Česku nepostaví, vláda jedná s pěti investory

3 minuty
Události: Volkswagen gigafactory v Česku nepostaví
Zdroj: ČT24

Novou továrnu na baterie Volkswagen v Česku zatím nepostaví. Předseda představenstva Oliver Blume uvedl, že vzhledem k situaci na trhu, včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě, prozatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách. Vláda jedná s dalšími investory, opozice mluví o debaklu.

Volkswagen považoval Česko, konkrétně zónu v Líních u Plzně, za jednoho z kandidátů pro výstavbu gigafactory na baterie do elektromobilů. Kvůli pomalejšímu rozvoji elektromobility v Evropě ale koncern nevidí pro rozhodnutí o nové lokalitě důvod.

Volkswagen připomněl, že tři místa pro výrobu bateriových článků už vybral. Závody v německém Salzgitteru, španělské Valencii a St. Thomas v Kanadě mají výrobní potenciál až dvě stě gigawatthodin ročně, prohlásil Blume.

V pondělí Blume jednal s premiérem Petrem Fialou (ODS), který nedávno uvedl, že čas, po který může Česko jednat s automobilkou Volkswagen o umístění továrny, se blíží ke konci. „Tlačili jsme na rozhodnutí Volkswagenu i kvůli tomu, že jsme stáli před otázkou, jestli do rozvoje lokality vložit další prostředky. Nyní nemám jasnou protistranu, abych vládě mohl navrhnout další řešení,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) s tím, že Česko zatím do přípravy zóny vložilo několik desítek milionů korun.

23 minut
Brífink po jednání vlády
Zdroj: ČT24

Fiala: Gigafactory zůstává prioritou

Vláda nyní podle Síkely jedná s pěti potenciálními investory z různých kontinentů, kteří by továrnu na baterie v Česku vystavěli. Dva projekty jsou prý v podobném rozsahu jako zvažovaná továrna Volkswagenu, dva jsou menší a poslední je v počátečním stadiu jednání. „Všech pět investorů vyslovilo přání, abychom zatím jejich jména nezveřejňovali. Jeden dokonce řekl, že pokud jeho jméno uteče, tak okamžitě ukončí jednání,“ dodal Síkela.

Fiala konstatoval, že výstavba gigafactory zůstává mezi prioritami současného kabinetu. Podle něj by bylo dobré, aby v Česku byl umístěn celý řetězec výroby elektromobilů, tedy těžba lithia, výroba baterií a produkce elektromobilů.

Letiště Líně, pokud by pro lokalitu neexistoval projekt podobný gigafactory od Volkswagenu, bude podle Fialy dál sloužit armádě. „Kdyby byl nějaký fantastický projekt podobného významu jako gigafactory Volkswagenu, tak se o tom můžeme bavit. Takový projekt ale úplně na stole není. Jednáme o více projektech výroby baterií v Česku, ty zpravidla mají jiné lokality,“ podotkl premiér.

Česká vláda ve spolupráci s místními partnery odvedla podle Blumeho vynikající práci při přípravě potenciálního umístění továrny na baterie. Volkswagen bude v souvislosti s transformací své automobilky Škoda Auto na výrobu elektromobilů s vládou v úzkém kontaktu a bude pokračovat ve strategických jednáních, dodal.

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer uvedl, že z obchodního pohledu nyní nelze o další továrně rozhodnout. „Jsme odhodláni pomáhat s transformací automobilového průmyslu. Budoucnost společnosti Škoda Auto je elektrická a my jsme se zavázali do roku 2027 investovat 5,6 miliardy eur do elektromobility a 700 milionů eur do digitalizace,“ uvedl. Vedle pokračování výroby elektromobilu Enyaq v Mladé Boleslavi bude v Česku Škoda Auto vyrábět rovněž nové velké elektrické rodinné SUV na bázi studie Vision 7S.

Analytici chápou opatrnost, Česko prý přišlo o jedno lákadlo

Na největších evropských trzích podle analýzy PwC za první tři čtvrtletí roku poprvé přesáhl podíl elektrických a hybridních vozů polovinu ze všech nově registrovaných aut. Český trh roste výrazně pomaleji, podíl nově registrovaných aut s elektromotorem a hybridů přesáhl letos dvacet procent.

Opatrný přístup Volkswagenu k další velké investici v kontextu vývoje trhů elektromobility a silného nástupu konkurentů dává podle experta EY Petra Knapa smysl. „Pozitivní je, že Česko mělo zajímavou nabídku a v této soutěži o gigafactory neprohrálo. Měli bychom usilovat o jiný podobný projekt a diskusí několik běží. Škoda Auto má každopádně nadále klíčové místo v portfoliu značek VW,“ dodal.

Česká republika ještě donedávna podle ekonoma Cyrrusu Víta Hradila nabízela zahraničním investorům dvě hlavní lákadla, a to levnou pracovní sílu a vynikající geografickou polohu. „S postupným růstem ekonomické úrovně ovšem narostly i mzdové požadavky zaměstnanců, kteří tak v mezinárodním srovnání přestali být levní. Výhodnou geografickou polohu jsme neztratili, ale s technologickým pokrokem bude fyzická vzdálenost čím dál méně relevantním faktorem,“ uzavřel.

Volkswagen vybíral mezi lokalitami v Polsku, Maďarsku a Líněmi, kde by továrna zaměstnala do čtyř tisíc lidí. Její stavbu odmítly místní aerokluby a piloti využívající záložní armádní plochu, v některých okolních obcích se podepisovala petice proti stavbě. Stát investici podpořil a chtěl v místě postavit strategický podnikatelský park. Vláda loni v červenci stanovila klíčové stavby v lokalitě a byla připravena dát na ně devět miliard korun.

Region čeká na postup vlády

Plzeňský kraj nyní čeká na postup kabinetu a nové usnesení, které by mělo říct, co bude se záložním armádním letištěm Líně u Plzně. Jednání o případném novém investorovi pro Líně se vracejí na začátek, míní hejtman Rudolf Špoták (Piráti).

„Vláda teď musí říct, jaký bude další postup. Jestli to (letiště Líně) nechá ležet ladem dalších 30 let, nebo bude hledat jiného investora a jednat opět s obcemi a krajem o tom, jestli to vůbec má smysl. Anebo jestli letiště dostane k dispozici armáda a naloží s ním, ať už jako se záložním, nebo aktivním letištěm. Za mě žádná jiná možnost není,“ řek Špoták.

Obce v okolí trvají na tom, aby se podnikatelský park v Líních výrazně zmenšil, jak teď kraj připravuje ve změnách krajského územního plánu, tedy v zásadách územního rozvoje. „Teď komunikace vázne, ale to asi mělo návaznost na to, že se tušilo, že Volkswagen cukne, a vláda si musí rozmyslet, co s prostorem udělat,“ poznamenal starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany).

„Ale pro nás se nic nemění, protože my už jsme dávno své úsilí přeorientovali na scénář, že tady Volkswagen nebude a že i tak se průmyslová zóna zmenší,“ uvedl. Podle něj se středečním rozhodnutím VW počítal každý ze starostů od začátku letních prázdnin, kdy se objevilo, že „VW je s elektromobilitou v krizi“.

„Vítáme to, že zatím letiště není rozdrcené, že bagry jsou přibrzděné. Jestli bude zachované, to zatím nevíme,“ řekl zástupce leteckých škol z Líní Michal Švihla. Další oslovení piloti a aviatické spolky ale nevěří tomu, že by vláda Líně opustila.

Vládní debakl, hodnotí opozice

Bývalý ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) kvůli gigafactory mluví o investičním debaklu kabinetu. „Poté, co odpískal dlouho připravovanou investici v ČR Microsoft (byrokracie, komunikace a ceny energií), dal košem kabinetu i Volkswagen, který ustupuje od gigafactory. Jde nejen o ztrátu investice, ale i o poškození image ČR,“ napsal Havlíček.

„Jestliže je to investiční debakl České republiky, pak je to investiční debakl celé Evropy, protože Volkswagen se rozhodl, že nebude investovat do takového projektu nikde v Evropě v tomto období,“ reagoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Volkswagen však počítá dle Kupky s tím, že se v Česku budou vyrábět dva modely elektrických vozidel. „To je dobrá zpráva pro Českou republiku,“ prohlásil v Událostech, komentářích.

Místopředseda hospodářského výboru sněmovny Martin Kolovratník (ANO), který byl dalším hostem tohoto pořadu, podotkl, že jde o velmi vážné téma. „O tom, jaké jsou úvahy Volkswagenu, jedná vláda více než rok, to není blesk z čistého nebe, že to asi nedopadne. (…) Zeptejte se politiků z regionu, i spolustraníků pana Kupky, ti s tím nesouhlasili,“ dodal.

Podle místopředsedy SPD Radima Fialy rozhodují faktory, jako jsou vysoké ceny energií či daně. „Je to jednoduché. Vysoká cena energií v České republice, nestabilní daňové prostředí,“ míní Fiala z SPD. Například Polsko má podle něj daleko nižší daně i ceny energií. „To jsou faktory, které rozhodují. Obávám se, že nejenže firmy nebudou v ČR investovat, ale budou odcházet za lepšími podmínkami,“ sdělil.

Špicar: Nemyslím si, že bychom se z toho nevzpamatovali

„Je to rána, není to dobrá zpráva. Nemyslím si ale, že to je nějaký direkt, ze kterého bychom se už nevzpamatovali a který nějak dramaticky ohrozí konkurenceschopnost české ekonomiky,“ řekl v Interview ČT24 viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.

„Český automobilový průmysl prochází dramatickou, nelehkou, drahou, komplikovanou transformací směrem od tradičních pohonů k alternativním pohonům,“ konstatoval. Podle něj v jejím důsledku budou zanikat celé výrobní provozy a mnoho lidí bude přicházet o práci. „Proto myslím, že je důležité získávat ty alternativy, které naopak budou vznikat. Zaniknou převodovkárny, budou vznikat výroby bateriových systémů. Proto je důležité je sem získat,“ uvedl.

Špicar vidí příležitost, jak si udržet konkurenceschopnost, v potenciální těžbě lithia v České republice. „Potom bychom ho zde mohli zpracovávat, to znamená neztrácet tu přidanou hodnotu (…) a potom dokonce tento výrobek montovat do finálního výrobku, to znamená do automobilu, který bychom tady vyrobili, zkompletovali a prodali do zahraničí,“ vysvětlil.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Ukrajinu je třeba podporovat, EU by ji ale měla financovat jako dosud, řekl Babiš

Česko nezpochybňuje potřebu podpory Ukrajiny Evropskou unií. Měla by být ale financována jako dosud, žádné mimořádné garance Česká republika dávat nebude, řekl před nadcházejícím jednáním Evropské rady premiér Andrej Babiš (ANO). Koalice podle něj o pozici jednala v úterý řadu hodin.
10:15Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 2 hhodinami

Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak zkrachuje, varuje Rusnok

„V našem bytostném zájmu je posilovat společenství, jehož jsme součástí a které nám pomáhá se ochránit – jak EU, tak NATO. Rozhodují praktické kroky, ne gesta nebo vyjádření,“ komentoval v Interview ČT24 expremiér a bývalý guvernér České národní banky Jiří Rusnok fakt, že Rusko stále trvá na tom, že v jeho sféře vlivu leží i Česko. Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak země zkrachuje ekonomicky a tím pádem i vojensky, dodal s tím, že Kyjev nebojuje jen za sebe, ale také za nás. Míní, že Rusko „má pořád choutky vykládat, že toto je jeho vlivové území“.
před 4 hhodinami

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
před 4 hhodinami

Metnar nechal z budovy vnitra sundat ukrajinskou vlajku

Ministr vnitra Lubomír Metnar (ANO) nechal z budovy svého resortu na pražské Letné sundat ukrajinskou vlajku, informovaly weby iDNES.cz a Publico. Vlajka tam visela od začátku otevřené ruské invaze na Ukrajinu v roce 2022. Ukrajinskou vlajku nechal už na začátku listopadu sundat z budovy sněmovny nově zvolený předseda dolní komory Tomio Okamura (SPD).
16:03Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Senát schválil roční odklad úplného spuštění systému elektronické tvorby zákonů

Senát schválil roční odklad povinnosti předkládat novely v systému elektronické tvorby zákonů. Místopředsedou Úřadu pro ochranu osobních údajů zvolila horní komora Petra Jägera. Senát dále doporučil nové vládě, aby se zasazovala o alespoň humánní zacházení s politickými vězni a ukrajinskými válečnými zajatci v Rusku. V lednu také Senát uspořádá veřejné slyšení k zákonu o podpoře bydlení.
10:01Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Turek požádal prezidenta o schůzku

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek požádal ve středu dopoledne prezidenta Petra Pavla o schůzku a čeká na návrhy termínu. Napsal to ČTK na dotaz ohledně zdraví a kroků, které chystá v souvislosti se svou nominací. Hrad o žádosti ví, ve čtvrtek se bude řešit, jak by mohl vzhledem k prezidentovu programu vyhovět, sdělil mluvčí Filip Platoš.
14:40Aktualizovánopřed 5 hhodinami

„Ahoj, našel jsem tvoji fotku.“ WhatsAppem se šíří nový podvod

V Česku se šíří nový typ podvodu, při kterém útočníci dokážou získat plný přístup k účtu komunikační aplikace WhatsApp, aniž by k tomu potřebovali ukrást její heslo, kód dvoufaktorového ověřování nebo prolomit šifrování. Místo toho uživatele přesvědčí, aby jim přístup sám předal. Přístup k účtu pak mohou zneužít ke krádežím identity nebo vydírání, upozornila bezpečnostní firma Gen v tiskové zprávě.
před 9 hhodinami
Načítání...