Volkswagen gigafactory v Česku nepostaví, vláda jedná s pěti investory

3 minuty
Události: Volkswagen gigafactory v Česku nepostaví
Zdroj: ČT24

Novou továrnu na baterie Volkswagen v Česku zatím nepostaví. Předseda představenstva Oliver Blume uvedl, že vzhledem k situaci na trhu, včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě, prozatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách. Vláda jedná s dalšími investory, opozice mluví o debaklu.

Volkswagen považoval Česko, konkrétně zónu v Líních u Plzně, za jednoho z kandidátů pro výstavbu gigafactory na baterie do elektromobilů. Kvůli pomalejšímu rozvoji elektromobility v Evropě ale koncern nevidí pro rozhodnutí o nové lokalitě důvod.

Volkswagen připomněl, že tři místa pro výrobu bateriových článků už vybral. Závody v německém Salzgitteru, španělské Valencii a St. Thomas v Kanadě mají výrobní potenciál až dvě stě gigawatthodin ročně, prohlásil Blume.

V pondělí Blume jednal s premiérem Petrem Fialou (ODS), který nedávno uvedl, že čas, po který může Česko jednat s automobilkou Volkswagen o umístění továrny, se blíží ke konci. „Tlačili jsme na rozhodnutí Volkswagenu i kvůli tomu, že jsme stáli před otázkou, jestli do rozvoje lokality vložit další prostředky. Nyní nemám jasnou protistranu, abych vládě mohl navrhnout další řešení,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) s tím, že Česko zatím do přípravy zóny vložilo několik desítek milionů korun.

23 minut
Brífink po jednání vlády
Zdroj: ČT24

Fiala: Gigafactory zůstává prioritou

Vláda nyní podle Síkely jedná s pěti potenciálními investory z různých kontinentů, kteří by továrnu na baterie v Česku vystavěli. Dva projekty jsou prý v podobném rozsahu jako zvažovaná továrna Volkswagenu, dva jsou menší a poslední je v počátečním stadiu jednání. „Všech pět investorů vyslovilo přání, abychom zatím jejich jména nezveřejňovali. Jeden dokonce řekl, že pokud jeho jméno uteče, tak okamžitě ukončí jednání,“ dodal Síkela.

Fiala konstatoval, že výstavba gigafactory zůstává mezi prioritami současného kabinetu. Podle něj by bylo dobré, aby v Česku byl umístěn celý řetězec výroby elektromobilů, tedy těžba lithia, výroba baterií a produkce elektromobilů.

Letiště Líně, pokud by pro lokalitu neexistoval projekt podobný gigafactory od Volkswagenu, bude podle Fialy dál sloužit armádě. „Kdyby byl nějaký fantastický projekt podobného významu jako gigafactory Volkswagenu, tak se o tom můžeme bavit. Takový projekt ale úplně na stole není. Jednáme o více projektech výroby baterií v Česku, ty zpravidla mají jiné lokality,“ podotkl premiér.

Česká vláda ve spolupráci s místními partnery odvedla podle Blumeho vynikající práci při přípravě potenciálního umístění továrny na baterie. Volkswagen bude v souvislosti s transformací své automobilky Škoda Auto na výrobu elektromobilů s vládou v úzkém kontaktu a bude pokračovat ve strategických jednáních, dodal.

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer uvedl, že z obchodního pohledu nyní nelze o další továrně rozhodnout. „Jsme odhodláni pomáhat s transformací automobilového průmyslu. Budoucnost společnosti Škoda Auto je elektrická a my jsme se zavázali do roku 2027 investovat 5,6 miliardy eur do elektromobility a 700 milionů eur do digitalizace,“ uvedl. Vedle pokračování výroby elektromobilu Enyaq v Mladé Boleslavi bude v Česku Škoda Auto vyrábět rovněž nové velké elektrické rodinné SUV na bázi studie Vision 7S.

Analytici chápou opatrnost, Česko prý přišlo o jedno lákadlo

Na největších evropských trzích podle analýzy PwC za první tři čtvrtletí roku poprvé přesáhl podíl elektrických a hybridních vozů polovinu ze všech nově registrovaných aut. Český trh roste výrazně pomaleji, podíl nově registrovaných aut s elektromotorem a hybridů přesáhl letos dvacet procent.

Opatrný přístup Volkswagenu k další velké investici v kontextu vývoje trhů elektromobility a silného nástupu konkurentů dává podle experta EY Petra Knapa smysl. „Pozitivní je, že Česko mělo zajímavou nabídku a v této soutěži o gigafactory neprohrálo. Měli bychom usilovat o jiný podobný projekt a diskusí několik běží. Škoda Auto má každopádně nadále klíčové místo v portfoliu značek VW,“ dodal.

Česká republika ještě donedávna podle ekonoma Cyrrusu Víta Hradila nabízela zahraničním investorům dvě hlavní lákadla, a to levnou pracovní sílu a vynikající geografickou polohu. „S postupným růstem ekonomické úrovně ovšem narostly i mzdové požadavky zaměstnanců, kteří tak v mezinárodním srovnání přestali být levní. Výhodnou geografickou polohu jsme neztratili, ale s technologickým pokrokem bude fyzická vzdálenost čím dál méně relevantním faktorem,“ uzavřel.

Volkswagen vybíral mezi lokalitami v Polsku, Maďarsku a Líněmi, kde by továrna zaměstnala do čtyř tisíc lidí. Její stavbu odmítly místní aerokluby a piloti využívající záložní armádní plochu, v některých okolních obcích se podepisovala petice proti stavbě. Stát investici podpořil a chtěl v místě postavit strategický podnikatelský park. Vláda loni v červenci stanovila klíčové stavby v lokalitě a byla připravena dát na ně devět miliard korun.

Region čeká na postup vlády

Plzeňský kraj nyní čeká na postup kabinetu a nové usnesení, které by mělo říct, co bude se záložním armádním letištěm Líně u Plzně. Jednání o případném novém investorovi pro Líně se vracejí na začátek, míní hejtman Rudolf Špoták (Piráti).

„Vláda teď musí říct, jaký bude další postup. Jestli to (letiště Líně) nechá ležet ladem dalších 30 let, nebo bude hledat jiného investora a jednat opět s obcemi a krajem o tom, jestli to vůbec má smysl. Anebo jestli letiště dostane k dispozici armáda a naloží s ním, ať už jako se záložním, nebo aktivním letištěm. Za mě žádná jiná možnost není,“ řek Špoták.

Obce v okolí trvají na tom, aby se podnikatelský park v Líních výrazně zmenšil, jak teď kraj připravuje ve změnách krajského územního plánu, tedy v zásadách územního rozvoje. „Teď komunikace vázne, ale to asi mělo návaznost na to, že se tušilo, že Volkswagen cukne, a vláda si musí rozmyslet, co s prostorem udělat,“ poznamenal starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany).

„Ale pro nás se nic nemění, protože my už jsme dávno své úsilí přeorientovali na scénář, že tady Volkswagen nebude a že i tak se průmyslová zóna zmenší,“ uvedl. Podle něj se středečním rozhodnutím VW počítal každý ze starostů od začátku letních prázdnin, kdy se objevilo, že „VW je s elektromobilitou v krizi“.

„Vítáme to, že zatím letiště není rozdrcené, že bagry jsou přibrzděné. Jestli bude zachované, to zatím nevíme,“ řekl zástupce leteckých škol z Líní Michal Švihla. Další oslovení piloti a aviatické spolky ale nevěří tomu, že by vláda Líně opustila.

Vládní debakl, hodnotí opozice

Bývalý ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) kvůli gigafactory mluví o investičním debaklu kabinetu. „Poté, co odpískal dlouho připravovanou investici v ČR Microsoft (byrokracie, komunikace a ceny energií), dal košem kabinetu i Volkswagen, který ustupuje od gigafactory. Jde nejen o ztrátu investice, ale i o poškození image ČR,“ napsal Havlíček.

„Jestliže je to investiční debakl České republiky, pak je to investiční debakl celé Evropy, protože Volkswagen se rozhodl, že nebude investovat do takového projektu nikde v Evropě v tomto období,“ reagoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Volkswagen však počítá dle Kupky s tím, že se v Česku budou vyrábět dva modely elektrických vozidel. „To je dobrá zpráva pro Českou republiku,“ prohlásil v Událostech, komentářích.

Místopředseda hospodářského výboru sněmovny Martin Kolovratník (ANO), který byl dalším hostem tohoto pořadu, podotkl, že jde o velmi vážné téma. „O tom, jaké jsou úvahy Volkswagenu, jedná vláda více než rok, to není blesk z čistého nebe, že to asi nedopadne. (…) Zeptejte se politiků z regionu, i spolustraníků pana Kupky, ti s tím nesouhlasili,“ dodal.

Podle místopředsedy SPD Radima Fialy rozhodují faktory, jako jsou vysoké ceny energií či daně. „Je to jednoduché. Vysoká cena energií v České republice, nestabilní daňové prostředí,“ míní Fiala z SPD. Například Polsko má podle něj daleko nižší daně i ceny energií. „To jsou faktory, které rozhodují. Obávám se, že nejenže firmy nebudou v ČR investovat, ale budou odcházet za lepšími podmínkami,“ sdělil.

Špicar: Nemyslím si, že bychom se z toho nevzpamatovali

„Je to rána, není to dobrá zpráva. Nemyslím si ale, že to je nějaký direkt, ze kterého bychom se už nevzpamatovali a který nějak dramaticky ohrozí konkurenceschopnost české ekonomiky,“ řekl v Interview ČT24 viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.

„Český automobilový průmysl prochází dramatickou, nelehkou, drahou, komplikovanou transformací směrem od tradičních pohonů k alternativním pohonům,“ konstatoval. Podle něj v jejím důsledku budou zanikat celé výrobní provozy a mnoho lidí bude přicházet o práci. „Proto myslím, že je důležité získávat ty alternativy, které naopak budou vznikat. Zaniknou převodovkárny, budou vznikat výroby bateriových systémů. Proto je důležité je sem získat,“ uvedl.

Špicar vidí příležitost, jak si udržet konkurenceschopnost, v potenciální těžbě lithia v České republice. „Potom bychom ho zde mohli zpracovávat, to znamená neztrácet tu přidanou hodnotu (…) a potom dokonce tento výrobek montovat do finálního výrobku, to znamená do automobilu, který bychom tady vyrobili, zkompletovali a prodali do zahraničí,“ vysvětlil.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Okamura: Resort obrany připraví podklady k ukončení své role v muniční iniciativě

Předseda sněmovny a šéf SPD Tomio Okamura sdělil, že peníze ze státního rozpočtu nepůjdou na zbraně a munici pro Ukrajinu. Řekl to na tiskové konferenci po pondělním jednání poslaneckého klubu SPD, kde jeho členové projednávali mimo jiné i výroky ministra obrany Jaromíra Zůny (za SPD). Ten se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil už dříve místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
09:47Aktualizovánopřed 15 mminutami

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
před 30 mminutami

Babiš vloží Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust

Premiér Andrej Babiš (ANO) do 8. ledna nevratně vloží holding Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust, který založila poradenská společnost Roklen s právní podporou právní kanceláře DBK. Ta o tom v pondělí informovala agenturu ČTK a Babiš následně potvrdil, že tak učiní do termínu stanoveného zákonem, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem. Správcem tohoto fondu je bankéř Wilfried Reinhard Elbs a dohlížet na něj bude protektorka Věra Výtvarová. Elektorem je právník Patrik Bureš.
19:17Aktualizovánopřed 34 mminutami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
10:28Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Prodejci zbraní letos nahlásili devět podezřelých pokusů o nákup

Policie za rok řešila devět podezřelých nákupů nebo pokusů o nákup zbraní. Osm jich vyhodnotila jako nezávadné, jeden případ ještě prověřuje, uvedlo pro ČT policejní prezidium. Jednalo se například o situace, kdy se někdo pokusil koupit zbraň bez potřebných dokladů. Prodejci zbraní a střeliva mají novou povinnost hlásit policii podezřelé nákupy od ledna.
před 3 hhodinami

Pokud Babiš navrhne Turka na ministra, Pavel ho nejmenuje

Prezident Petr Pavel předpokládá, že premiér Andrej Babiš (ANO) na ministra životního prostředí čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka nenavrhne. Pokud by ho navrhl, prezident by ho nejmenoval, ač to považuje za mimořádný krok. Uvedl to Hrad po Turkově schůzce s Pavlem. Podle předsedy Motoristů Petra Macinky Turek kandidátem na ministra zůstává. Babiš se chce s Turkem a Macinkou do Vánoc sejít, Pavlovi stanovisko řekne 7. ledna u novoročního oběda.
03:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
11:54Aktualizovánopřed 4 hhodinami
Načítání...