Ve volebních průzkumech je důležitý trend, shodují se odborníci. Problémem může být sběr dat bez kontroly

Jak se dělají volební průzkumy? (zdroj: ČT24)

Už druhý volební průzkum pro Českou televizi ukázal, že hnutí ANO ztrácí svou dominanci na české politické scéně. Podle agentur Data Collect a Kantar CZ by nyní volby do sněmovny vyhrála koalice Pirátů a STAN, ANO by skončilo na druhém místě, Koalice Spolu by obsadila třetí příčku. Jednotlivé volební průzkumy se od sebe často liší, což může být dáno i rozdílnou metodikou sběru dat. Podle odborníků by lidé v průzkumech měli číst i trend, nikoli jenom samotnou prognózu.

Podle analytika Kantar CZ Pavla Ranochy se stále nedá říct, zda koalice Pirátů a STAN půjde do voleb jako favorit. „Za půl roku se může stát strašná spousta věcí. Co se dá říct, tak pokud by se volby konaly v blízké budoucnosti, tak vzhledem k tomu, že tento trend ukazují modely všech agentur, které politické preference měří, tak to beru tak, že by to měl být fakt,“ řekl.

Volební průzkum agentury Data Collect pro ČT
Zdroj: ČT24

Ředitel PAQ Research Daniel Prokop uvedl, že klesající trend hnutí ANO byl znát už na konci podzimu loňského roku. Podle něj nejde o to, že by koalice Pirátů a STAN byla „nějak výhodná“ nebo že by ODS, KDU-ČSL a TOP 09 ztrácely mnoho procent kvůli vzniku Koalice Spolu. „Když se díváme na trendy Kantaru i dalších agentur, tak ODS za poslední rok výrazně ztratila, naopak Piráti a STAN nabrali. Ten trend není efekt těch koalic tolik, jako efekt proměny podpory stran, které koalice skládají,“ uvedl. 

Pokud by ale do voleb nešly ohlášené koalice, ale strany a hnutí by se o přízeň voličů ucházely samostatně, vyhrálo by nyní podle agentur Kantar CZ i Data Collect hnutí ANO. Jeho zisk by byl zhruba 21 až 22,5 procenta. Piráti by skončili na druhém místě a STAN v obou případech na třetím. Naopak ČSSD a lidovci by podle těchto dvou modelů nedosáhli hranice pěti procent pro vstup do sněmovny. 

Volební průzkum agentury Kantar pro ČT
Zdroj: ČT24

Rozdíl mezi dvěma koalicemi

Podle předchozího průzkumu společnosti Kantar pro ČT by Piráti přeskočili hnutí ANO, i kdyby kandidovali samostatně. „Data, která byla prezentována začátkem března, byla sbírána v únoru. Ten byl svými událostmi velmi specifický, to se mohlo projevit právě na preferencích ANO a na druhé straně preferencích Pirátů a STAN, kteří v poslední době od ANO také čerpali,“ řekl Ranocha.   

Na otázku, proč se v průzkumech daří uskupení Piráti a STAN, a naopak Koalici Spolu ne, Ranocha řekl, že voliči Pirátů nemají žádný problém s tím, že jejich strana šla do partnerství se STAN. Podle něj mají trochu větší problém voliči STAN s tím, že vytvořili koalici s Piráty. „Odlišnější obrázek je u druhé koalice, která možná i kvůli tomu, že jednotlivé strany jsou ideologicky vyhraněnější, tak někteří jejich voliči mají problém s jednou nebo druhou stranou, což jim nehraje do karet. Vypadá to ale, že tento efekt postupně ustupuje do pozadí,“ poznamenal Ranocha.

Jak vzniká volební průzkum

Metodika průzkumu jednotlivých agentur se liší, někdy se dotazují on-line, telefonicky nebo přímo na ulici. „Metodika sběru (dat) jednoznačně ovlivňuje výsledky. To je jeden z nejdůležitějších faktorů, který stojí za těmi rozdíly. My se už tradičně od roku 2013 dotazujeme výhradně elektronicky, voláme na náhodná čísla,“ řekl Ranocha. 

Průzkumy jednotlivých agentur tak často ukazují jiná čísla, podle výkonné ředitelky sdružení agentur SIMAR Hany Huntové se dá těžko odpovědět proč. „Pokud se šetření dělá třeba v únoru a další výzkum v březnu, tak pak tam vidíte, že tam je nějaký trend, který neodráží problém ve výzkumu, ale spíš to, že se posunulo vnímání nebo preference lidí,“ nastínila. 

„Máme tady osobní dotazování a telefonní dotazování, oba tyto přístupy umožňují náhodný výběr. Věřím, že lidé, kteří to dělají poctivě a pracují s nějakým modelem, vědí, jak metodiku použít, aby to byl reprezentativní obrázek populace,“ uvedla Huntová s tím, že existují i agentury, které nemají kontrolovaný sběr dat, mohou údajně i pracovat na podpoře nějaké strany. „To problém může být,“ dodala. 

Pokud jde o rozdíly v zisku jednotlivých stran v různých průzkumech, tak pokud jde o zhruba dvě procenta, jde podle Huntové o statistickou chybu. „Musíme počítat s nějakou chybou, kterou ten výzkum obsahuje, a my ji také deklarujeme,“ řekla. Důležité podle ní také je, kolik lidí nakonec k volbám přijde, nebo jaká je pevnost rozhodnutí jednotlivých voličů. 

Je agentur příliš mnoho?

Podle komentátora Info.cz Petra Holce je největším problémem to, že Česko má příliš mnoho agentur, které volební průzkumy zpracovávají. Politolog z New York University Jiří Pehe v tom však potíž nevidí.

„Problém spočívá v tom, že ne všechny agentury jsou stejně spolehlivé. Možství průzkumů, alespoň od těch spolehlivějších agentur, nám dává k dispozici něco, co bychom mohli nazvat trendem, kdy se můžeme i několik měsíců podívat dozadu. Pokud vidíme, že dvě až tři agentury se v podstatě shodnou na tom trendu, tak si myslím, že je to relevantní,“ řekl Pehe s tím, že právě trend v průzkumech je pro občany důležitou informací.

Holec připomněl, že některá zahraniční média si sama nechávají zpracovat volební průzkumy. „Pak mají dlouhodobý trend i bez toho, aby měli čtyři agentury s tím, že ta metodika je stejná. Takže je to ještě spolehlivější. U nás bohužel, i vzhledem k tomu, jak vypadá mediální trh, na to už téměř žádné médium nemá, aby si platilo svoje vlastní průzkumy,“ řekl.