Alternativní pohon pro automobily volí čím dál více Čechů. Za poslední dva roky přibylo na silnicích pět set elektromobilů a celkem jich už v Česku jezdí v podstatě dvojnásobek. Výrazně vyšší zájem je rovněž o vozy na stlačený plyn. Stále však převážná většina nových aut tankuje benzin nebo naftu. Svádí k tomu i v současnosti velmi nízké ceny pohonných hmot.
V únoru vyjede na české silnice tisící elektromobil
Každý měsíc začne po Česku jezdit zhruba čtyřicet nových elektromobilů. Člověk si toho ani nevšimne, jelikož startují i jezdí prakticky neslyšitelně. Průměrná cena jednoho automobilu na elektřinu je 700 tisíc korun. Kdo investuje do takového vozu, může hledět i na to, kolik ho pak stojí samotná jízda.
„Náklady jsou oproti běžným fosilním palivům naprosto minimální. Bavíme se o třetině nebo čtvrtině, záleží na tom, jak má kdo drahou elektřinu,“ uvedl profesionální řidič Ondřej Hunčovský.
Elektřinu „natankují“ i bezplatně
Kdo si auto nabíjí sám, vyjde ho stokilometrová cesta na přibližně méně než sto korun. Veřejné dobíjecí stanice jsou v současnosti zdarma a v Česku se jich nachází přes sto. Deset z nich dokonce umí dobít auto za pár desítek minut.
Na elektřinu ale nejezdí pouze auta, ale technologie se využívá i u autobusů, setkat se s nimi lze například v Praze. Cena takového autobusu je devět milionů korun, dieselová verze stojí o pět méně. „Dojezdová vzdálenost vozidla na jedno nabití je zhruba 140 až 160 kilometrů. Vliv na to má počet zastávek či zatížení vozidla,“ přiblížil zástupce výrobní firmy SOR Libchavy Aleš Lipavský.
Popularitu získává i stlačený plyn
Stále oblíbenější je v Česku i stlačený plyn. Loni jeho spotřeba vzrostla o polovinu a aut se prodaly skoro tři tisíce. Používají ho kromě městských autobusů také třeba společnosti, které rozváží potraviny nebo velké firmy.
Průměrná spotřeba takového auta je kolem čtyř až pěti kilogramů plynu na 100 kilometrů. Firmě se to vyplatí i při nízkých cenách benzinu a nafty. Třeba cesta autem z Prahy do Plzně vyjde teď zhruba na 215 korun. Se stlačeným plynem je to o necelých sedmdesát korun méně.
Česko v příštích letech podpoří používání aut na alternativní pohon, jako jsou elektromobily, hybridy nebo auta na zemní plyn. Vláda v listopadu loňského roku schválila Národní plán čisté mobility, který má pomoci zlepšit kvalitu ovzduší a zároveň snížit závislost Česka na ropných produktech. Za deset let by tak v zemi mělo jezdit 95 tisíc elektromobilů a aut na hybridní pohon.