V = P-S. Učitelé před přijímačkami radí, jak nejlépe postupovat

Již v pátek čekají žáky základních škol jednotné přijímací zkoušky na střední školy. Letos se konají 11. a 14. dubna v případě maturitních oborů a 15. a 16. dubna v případě osmiletých a šestiletých gymnázií. Na co se v posledních dnech soustředit a co očekávat, radí učitel češtiny a bohemista Jarmil Vepřek, který je na Instagramu známý jako Běžící češtinář, a také učitel předmětu didaktika matematiky na Ostravské univerzitě a vítěz ceny Global Teacher Prize CZ Tomáš Chrobák.

Jednotnou přijímací zkoušku tvoří test z češtiny a matematiky. Varianty testů jsou různé pro čtyřleté obory vzdělání (včetně oborů nástavbového studia), pro šestiletá gymnázia a pro osmiletá gymnázia.

Maximální možný počet dosažených bodů v testech z matematiky i českého jazyka a literatury je padesát. Minimální hranice úspěšnosti není centrálně stanovena, školy si však mohou minimální hranici stanovit samy v rámci kritérií pro přijetí.

Co očekávat

Každý žák by měl podle Vepřka v posledních dnech před zkouškou vědět, které úlohy mu typologicky i obsahově vyhovují více a které méně. Dodává, že pár dní před zkouškami se těžko někdo naučí celý pravopis či gramatiku. Pokud má žák v něčem zmatek, má se podle něj ještě na poslední chvíli „přeci jen o něco pokusit.“ „Doporučil bych všem, aby se zaměřili na ty hlavní taktické věci, čili na způsob, jakým Cermat zkoušky dělá. Jak jsou úlohy hodnoceny,“ radí Vepřek.

Varuje také před některými neověřenými testy, které kolují různě po internetu. „Často jsou v těch úlohách chyby a student se tím může jen vystresovat,“ dodává.

Část testů Cermatu z českého jazyka podle něj zabírají vyloženě gramatické úlohy. „Ať už to jsou tvary slov nebo větné členy a samozřejmě pravopis, bez toho by to nešlo,“ dodal s tím, že naopak literatura je minimálně zastoupená. „Jde o vyloženě základní teorii – čili próza, poezie, umělecký text, neumělecký text, lyrika, epika.“

Poukázal na to, že největší počet bodů v českém jazyce mohou studenti získat v těch úlohách, kde musí pochopit čistě informace uvedené v textu nebo pochopit význam slov v kontextu. „To je rozhodně dominantní,“ dodal. Žáci by podle něj v úvodu testu měli řešit těch pár úloh, u kterých vědí, že v testu jsou a jdou jim. „Po několika minutách chceme mít už něco vyřešeno a trošku se uklidnit a mít dobrý start,“ podotýká Vepřek.

Postupovat takticky

Stejný postup řešení úloh navrhuje i učitel matematiky Chrobák. „Je to jak v životě – znát své silné stránky je to nejcennější, co můžeme mít. Říci si: ‚Jsem silný v úhlech, v procentech‘, a v testech tak nejdu od první úlohy,“ podotkl s tím, že žák si tím buduje i v průběhu testu sebevědomí. „Je to něco, jak když dá fotbalista gól, tak je výrazná šance, že dá další, protože jede na určité vlně,“ podotýká.

Podobně to vidí i češtinář Vepřek. „Nejhorší je začít s tím, co žák nenávidí a ztratit spoustu času, a nakonec to nezvládnout. Ještě horší je, když nakonec člověk nestihne několik úloh, které zrovna jsou ty, co by zvládl, ale musel by na to mít víc času,“ dodává.

Chrobák zmínil i vzorec, který často používá u svých žáků. „Jde o V = P-S. Je to výkon rovná se potenciál minus strach. V podstatě můžeme mít jakýkoliv potenciál, ale když tam jsou ty strachy, tak je to špatné,“ podotkl.

Vepřek v případě úloh, které zahrnují porozumění textu, radí nečíst naráz velký kus textu a pak teprve řešit úkoly. „Mozek vezme lépe, když se nejdřív podíváme na informace, které nás zajímají, potom teprve čteme ten text a v něm se snažíme tyto informace najít. Nemá smysl snažit se pamatovat si celý text, který má třicet řádků, když polovinu z nich pak z informačního hlediska nevyužijeme,“ dodal.

Na co si dát pozor v češtině

Podle Vepřka je také u žáků v češtině častá nepozornost. „Typicky má student posoudit pád slova v kontextu. Je to třeba slovo, která má v prvním, čtvrtém, šestém pádě úplně stejný tvar a když student nekouká na kontext a kouká jen na tvar a na slovo samostatně izolovaně, tak nemá šanci to doopravdy poznat,“ vysvětluje.

Doporučuje také, aby si žáci dali pozor na zápory. „To je takový věčný problém. Jakmile je uvedeno: ‚Ve které větě je informace, která neodpovídá textu,‘ tak studenti velmi často hledají to, co odpovídá,“ podotýká s tím, že by žáci měli číst celé zadání a velmi pozorně, včetně informací v závorkách. Zmínil, že cvičení na porozumění textu je obzvláště v dnešní době velice důležitá věc pro celou společnost. „Je dobře, že v testech je. Argument je jasný. Každý bude potřebovat chápat informace, ať už bude pracovat kdekoliv,“ podotkl.

Podle něj mají žáci také z této části největší obavy. „Texty, kde je problém s pochopením, s vnímáním hodně informací, souvislostí. Žáci mají obavy, jestli to stihnou přečíst. Jestli se dovedou koncentrovat na těch třicet řádků. To je nejčastější, co mi řeknou učitelé i studenti, když přijedu na školu,“ dodává.

Úspěšnost je podle něj nízká také u otevřených odpovědí. „To pamatuju i z dob, kdy jsem se účastnil přijímaček nanečisto a opravoval spoustu textů. Tam bylo nejvíce těchto odpovědí prázdných,“ dodává češtinář s tím, že žáci mají například najít některá slova v textu a když je nenajdou, tak je nenapíšou.

„Nebo si řeknou, že tyto slovní druhy neumí a nechají to prázdné. (...) Když má někdo napsat do rámečku tři podstatná jména ve třetím pádě a má za to tři body a já chápu, že třeba najde jen jedno, chápu, že nenajde žádné, ale stejně nechápu, že nenapíše nic, protože minimálně může udělat to, že vsadí na jedno ze slov, které jsou v tom daném odstavci a když to trefí, bude mít bod,“ podotýká s tím, že by se žáci měli vždy snažit napsat alespoň něco.

Když žák nestíhá, je v případě uzavřených odpovědí podle obou pedagogů vždy lepší zaškrtnout náhodné tipy než nechat nezaškrtnutá políčka. „Jen si dejte pozor na ty úlohy, kde se píše více odpovědí,“ upozorňuje češtinář s tím, že v českém jazyce se objevuje jedna korektorská, kde se opravují pravopisné chyby, a druhá, kde se do jednoho rámečku píše více odpovědí. „U těch je důležité, že když něco uvedeme špatně, tak nám to sebere bod, který jsme získali za to, co jsme uvedli správně. Zdůrazňuji, do minusu nikam jít nemůžeme. Jde jen o odečítání získaných bodů,“ zdůraznil s tím, že všude jinde je žádoucí uvést vše, co jde.

V čem žáci chybují v matematice

V případě matematiky jsou podle Chrobáka největším strašákem slovní úlohy. „Je to hodně spojeno s čtenářskou gramotností, my často vnímáme matematiku jako výpočty. Mám mnoho žáků, kteří jsou výborní v počítání, ale selžou kvůli porozumění textu,“ dodává Chrobák s tím, že čtenářskou gramotností jsou myšleny i grafy či tabulky.

„Jsou to slovní úlohy, ale de facto porozumění je jedna věc, ale pak je převedení jazyka, textu do matematického jazyka. Je slovní úloha a já jí mám převést do rovnice, což jsou v podstatě dva různé jazyky. Něco jak čeština a angličtina. A já musím umět oběma jazyky mluvit, abych to dokázal propojovat a to je to náročné,“ vysvětluje a dodává, že jde i o příklad různých tabulek.

„To je jak kdybych četl v němčině. Čtenářská gramotnost není jen v češtině, což se letos ukázalo v testech nanečisto, které byly přepálené ve čtenářské gramotnosti, protože je to i časově náročné. A ti žáci v tom selhali, protože tam byla ani ne velká početní, ale velká čtenářská gramotnost a oni to nedokázali v testu dát do matematické rovnice,“ míní.

Dostatek spánku a pohybu

Vepřek pár dní před zkouškami přeje žákům hlavně klid, „aby se z toho nezbláznili“. Chrobák doporučuje žákům se před přijímačkami pořádně vyspat, mít dostatek pohybu a omezit večer technologie. „Ať se opravdu vyspí, protože ten mozek funguje úplně jinak, na kreativní úlohy a problémy, když je vyspaný, na což poukazuje hromada výzkumů,“ dodává.

Žákům rovněž doporučuje imaginaci. „Vždy si představuju, že v dané činnosti budu úspěšný. (...) Takže si představovat sebe, jak dělám ty zkoušky a užívám si to, takovým způsobem, že člověk maká, ale užívá si to a má z toho radost,“ dodává s tím, že se mohou zapojit rodiče a s žákem mluvit o tom, jak si představuje například překonávání překážek. „Imaginace je moc cenná dovednost a přijímačky jsou krásné přemostění do života, je to jedna z mnoha zkoušek,“ uzavírá.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

V pražském Motole odstranili nádor v plicích díky 3D modelu

Trojrozměrný model jako pomůcka hrudních chirurgů pro plánování operace. Na milimetr přesně dokáže zobrazit, kde se nachází nádor. Díky tomu ho pak lékaři můžou šetrněji odstranit. 3D vizualizaci využili v pražském Motole zatím u dvou pacientů. Počítají ale, že ji do budoucna budou používat mnohem častěji.
před 3 hhodinami

„Tak, jsem svobodný. Fajn.“ Před 90 lety abdikoval TGM

Přesně před 90 lety abdikoval prezident Tomáš Garrigue Masaryk. První hlava československého státu se v polovině třicátých let minulého století potýkala se zdravotními problémy i s hledáním svého nástupce, kterým se nakonec stal Edvard Beneš.
před 3 hhodinami

Turek nemá podle Šebelové ve vládě co dělat. Je to klasický politik emotivního rázu, míní Foldyna

Předsedkyně poslanců hnutí STAN Michaela Šebelová doufá, že kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek ve vládě nebude. Nemá na to podle ní morální kredit. „Pokud je opravdu Andrej Babiš (ANO) chlap a hne se v něm svědomí, tak Turkovo jméno nikdy na Hrad nepřinese, ale problém je v tom, že potřebuje hlasy Motoristů k nevydání,“ podotkla. Kdyby byl Turek tak špatným člověkem, nebude v Evropském parlamentu a nebude mít preferenční hlasy, jaké měl, řekl poslanec SPD Jaroslav Foldyna. Domnívá se, že Turek je klasický politik, zřejmě emotivního rázu, který říká věci na rovinu. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Janou Peroutkovou debatovali také o vztazích USA a Evropy nebo o ruské invazi na Ukrajinu.
před 4 hhodinami

Změnily se jízdní řády na železnici

Víc regionálních, dálkových, ale i mezinárodních spojů třeba do Polska, Německa nebo do Kodaně. Začal platit nový jízdní řád na železnici. Změny hlásí jak České dráhy, tak soukromníci. Cestujícím slibují větší komfort i více bezbariérových vlaků. Změny se částečně týkají i cen jízdného a využití slev. Například ve všech spojích mezi Prahou a Ostravou bude povinná místenka. Celoplošné zdražení třeba u Českých drah bude zhruba odpovídat inflaci. Výrazněji vzrostou ceny v rámci integrované dopravy Královéhradeckého a Pardubického kraje.
před 4 hhodinami

Vláda Andreje Babiše se v pondělí ujme moci

Česko bude mít od pondělního rána novou vládu. Prezident Petr Pavel jmenuje zatím patnáctičlenný kabinet Andreje Babiše (ANO). Ten vystřídá končící kabinet Petra Fialy (ODS). Většinu ve vládě získá vítěz říjnových voleb, hnutí ANO. Kromě křesla premiéra bude mít osm ministrů. Tři členy kabinetu zatím obsadí Motoristé a stejný počet i hnutí SPD. Koaliční smlouva sice garantuje Motoristům celkem čtyři posty. Šéf strany Petr Macinka ale bude dočasně spravovat dva resorty, a to zahraničí a životního prostředí. Filipa Turka Babiš kvůli zdravotním problémům nenavrhl. Prezident ho do ministerské funkce jmenovat nechce.
před 4 hhodinami

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 7 hhodinami

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 7 hhodinami

Pohřešovaný chlapec ze Zlínska byl asi unesen, policie zadržela jednoho muže

Chlapec ze Zlínska, po kterém od čtvrtka pátrala policie a v neděli jej našla, byl zřejmě unesený a vězněný na chatě v obci Žlutava. Jeho volání o pomoc slyšeli kolemjdoucí a zavolali policii. Policie zadržela jednoho muže, uvedla na síti X. Dříve policisté uvedli, že nalezený chlapec je v pořádku a byl převezen na zdravotní vyšetření. Našli ho kolem 14:00.
před 8 hhodinami
Načítání...