V Česku se domácí úkoly pro školáky rušit nebudou

Praha - Britská asociace učitelů požádala vládu, aby zrušila domácí úkoly na prvním stupni základních škol. Jsou neúčinné a znechucují dětem školu, tvrdí britští učitelé. I v Česku už se proti úkolům ozývají hlasy, rušit se tu ale zatím nebudou.

Třeťák Tomáš Troller má téměř na každé stránce v žákovské knížce větu: Nemá domácí úkoly. Domácí úkoly totiž nesnáší. „Byl bych radši, kdyby nebyly, je to strašná nuda,“ říká Tomáš. Jeho maminka ale považuje domácí úkoly za důležité: „Naučí se tak pracovat samostatně, vezme na sebe zodpovědnost,“ říká Jelena Trollerová.
 
Psycholog Petr Klíma Tomášův odpor k úkolům chápe. Pro zrušení domácích úkolů by ruku zvedl okamžitě. Úkoly podle něj přinášejí do rodin zbytečnou nervozitu. „Rodiče jsou unavení, myslím, že odpoledne má rodina odpočívat a žít jinými aktivitami,“ tvrdí Klíma.
 
Domácí úkoly jsou tradicí nejen v Česku, ale i v celé Evropě s výjimkou alternativních škol. Teď se už ale od domácího opakování a upevňování učiva upouští, upřednostňuje se třeba příprava projektů. Děti to pak neberou jako domácí úkol. I kvůli tomu probíhá v českých školách reforma. Pořád ale platí, že záleží jen na učiteli, jestli úkol dětem dá.  

Ministerstvo školství se zatím nechystá zrušit domácí úlohy. Zdůrazňuje ale, že úkol nesmí nahrazovat, co učitelé nestihli probrat ve škole. Trendem v okolních zemích je větší využívání nepovinných domácích úkolů. Povinné a často i zbytečné domácí úkoly mohou podle odborníků dětem školu i znechutit.