Už jedenáct obcí odmítá středočeskou část dálnice D3. Někteří jsou pro rozšíření silnice z Prahy do Tábora

3 minuty
Události ČT: Odpůrci středočeské dálnice D3 navrhují jinou variantu
Zdroj: ČT24

Třicet let už trvají dohady a spory kolem projektu dálnice D3, jde hlavně o její středočeskou část za šedesát miliard korun. Spolek Alternativa středočeské D3 opakovaně tvrdí, že jde o předraženou a ekologicky náročnou dálnici. Nahradit ji chce méně radikálním řešením, které by zahrnovalo obchvaty měst a hlavně modernizaci a rozšíření stávající silnice I/3 z Prahy do Tábora.

S odpůrci takzvané západní varianty dálnice D3 se ve středu sešel premiér Andrej Babiš (ANO). K žádným závěrům však strany nedospěly a domluvily si další schůzku. Podle Romana Andrese ze spolku Alternativa středočeské D3 měl Babiš zájem pochopit řešení, které spolek navrhuje. „Domluvili jsme se na pokračování jednání v průběhu října,“ uvedl.

Zhruba půlhodinové schůzky se vedle Babiše a představitelů spolku zúčastnil i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Přes internet se připojil i ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). 

Lidé se obávají zhoršení životního prostředí

Zastavit realizaci tohoto úseku chce už jedenáct obcí, šest spolků a bezmála 1500 občanů. Obávají se zvýšeného hluku, výfukových plynů nebo znečištění vod. Nový úsek dálnice výrazně změní ráz některých oblíbených turistických cílů. Například Posázavskou stezku má mezi Lukami pod Medníkem a Kamenným Přívozem protnout most. 

Dálnice se má u Jesenice napojit na Pražský okruh, který se má rozšířit ze současných čtyř pruhů na osm. To se ale nelíbí místním. „Tady vznikne vlastně nejširší dálnice v České republice. Životní prostředí to určitě zhorší,“ řekl starosta Jesenice Pavel Smutný (STAN).

„Navíc samotná studie pořízená pro ministerstvo dopravy prokazuje již nyní překročení ekonomické výhodnosti dálnice o desítky procent – prostě se občanům ČR nevyplatí, snad s výjimkou dodavatelských firem a zainteresovaných osob,“ komentoval dále.

Premiér už loni k výstavbě dálnice řekl, že o ní rozhodla vláda už před dvaceti lety a že nelze vyhovět všem. Obcím tehdy ale slíbil, že se jejich připomínky budou prioritně řešit. Týkat by se to mělo například vody a hluku.

Vláda i kraj zatím změny odmítají

Připomínky k vedení dálnice se ale nezamlouvají například Středočeskému kraji. „Koncentrace lidí a obcí ve Středočeském kraji je tak velká, že kamkoliv posunete tu dálnici, tak zase budou mít problémy jiné obce. Já si myslím, že by bylo dobré nechat toto být a začít stavět,“ uvedl náměstek hejtmanky pro oblast životního prostředí a zemědělství Miloš Petera. Změny odmítá také Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

S velkou pravděpodobností se dá očekávat, že když ta příprava dálnice bude takhle pokračovat, bude končit někde u soudu.
Radek Mátl
ředitel ŘSD

Chystaný úsek dálnice D3 ve Středočeském kraji má být dlouhý šedesát kilometrů. Na už hotovou sedmdesátikilometrovou trasu v jižních Čechách se má napojit u obce Mezno. Z některých měst tak odvede zásadní část dopravy.

Pro některé obce problém, pro jiné pomoc

„Přes naše město jezdí 230 tisíc aut měsíčně, provoz na silnici 105 je v podstatě neúnosný. Pevně věřím tomu, že dálnice velkou část téhle dopravy sebere,“doufá starosta Jílového u Prahy Pavel Pešek (Volba pro město Jílové u Prahy).  

Dálnice D3 má spojit hlavní město s Českými Budějovicemi a hranicemi s Rakouskem. V provozu je teď 70 kilometrů dálnice mezi Meznem a Úsilným. Celá komunikace o délce 170 kilometrů by měla být podle premiéra Babiše hotová do roku 2028.

Havlíček: Úseky z Českých Budějovic do Rakouska se možná začnou stavět v příštím roce

To potvrdil také Karel Havlíček, který si podle svých slov dokáže představit, že se sveze autem z Prahy do Rakouska už po roce 2028. Uvedl to ve středu v pořadu ČT Události, komentáře. Podle něho má projekt dálnice blíže k dokončení zejména v jižní části, táhnoucí se od Českých Budějovic k rakouským hranicím.

„Poslední úseky se zde začnou stavět v příštím roce nebo v tom přespříštím a budou dokončeny v roce 2024 až 2025. Čekáme také na Rakušany, až dokončí výstavbu na své straně,“ řekl Havlíček. Dodal, že náročnější situace bude ve Středočeském kraji. Nepravomocné územní rozhodnutí k tamním pěti klíčovým úsekům dálnice by prý mělo být hotové v letech 2021 nebo 2022.

Samotná stavba by se měla spustit v roce 2024, dokončena by přitom měla být o čtyři roky později. S Havlíčkovým plánem na vybudování dálnic v pořadu však nesouhlasil poslanec a místopředseda podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský (Piráti).

14 minut
Události, komentáře: Karel Havlíček a Ondřej Polanský o stavbě dálnice D3
Zdroj: ČT24

„Vnímám ten projekt ve středních Čechách za rizikový. Například oblast podél Jílového u Prahy je poddolovaná, plánují se tam hned tři tunely a projekt neodpovídá složitosti toho terénu. Horentní částka jedné miliardy za vystavěný kilometr se mi také nezdá v pořádku,“ nastínil.

Polanský v pořadu jako alternativní řešení navrhl dva kroky – dokončení rekonstrukce železnice mezi Českými Budějovicemi a Prahou a dostavění chybějících úseků D4 s tím, že by bylo nutné rovněž zvýšit kapacitu silnice I/3 od Miličína po její napojení na D1. Havlíček Polanského variantu odmítl, podle něho by modernizace silnice u Miličína nebyla efektivní.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Hosté Událostí, komentářů mluvili o volbě generálního ředitele ČT

Novým generálním ředitelem České televize bude od července Hynek Chudárek, který dosud zastával post obchodního ředitele. V tajné volbě ho na příštích šest let podpořila většina radních poté, co jeho protikandidát Milan Fridrich z volby sám odstoupil. V předchozích dvou kolech totiž obdržel stejný počet hlasů jako Chudárek, a volba tak byla prakticky zablokovaná. Fridrich bude po dohodě s Chudárkem jeho statutárním zástupcem a zůstane v nejvyšším vedení. V pořadu Události, komentáře mluvili o volbě předseda Rady ČT Karel Novák, zástupce šéfredaktora portálu Mediář.cz Jan Potůček a socioložka médií Marína Urbániková. Do vysílání byl pozván i samotný Chudárek, ale pozvání nepřijal.
před 3 hhodinami

Policie odhalila pokus o zapálení synagogy v Brně

Dva mladí lidé se podle policie pokusili loni v lednu v Brně pomocí improvizovaného zařízení zapálit synagogu. Případ policisté rozkryli při prověřování skupiny, která na sociálních sítích šířila nenávistný obsah a propagovala teroristické organizace, informoval ředitel Národní centrály proti terorismu, extremismu a kybernetické kriminalitě (NCTEKK) Břetislav Brejcha. Kriminalisté zadrželi pět lidí, dva z nich obvinili. Podle šéfa Bezpečnostní informační služby (BIS) Michala Koudelky se mladíci velice rychle radikalizovali na internetu.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Trump ocenil závazek členů NATO ke zvýšení výdajů na obranu

Spojenci z NATO se na summitu v Haagu zavázali dávat do roku 2035 pět procent HDP na obranné výdaje a výdaje s obranou související. Španělsko uvedlo, že zůstane u svých dvou procent. Přezkoumání výdajů se uskuteční v roce 2029. Spojenci též potvrdili svůj závazek ke kolektivní obraně, který je zakotvený v článku pět smlouvy NATO. Shodli se i na potřebě další podpory Ukrajiny. Prezident USA Donald Trump ocenil závazek ohledně výdajů na obranu. Dle analytiků to bude znamenat velký zásah do českých veřejných financí.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Zajištění bezpečnosti má být základem všeho ostatního, míní Pavel

„Pokud nebudeme schopni zajistit svoji bezpečnost, případně odradit kohokoliv, kdo by chtěl zkoušet, jestli NATO funguje, tak investice do čehokoliv dalšího nedávají moc smysl,“ řekl v rozhovoru s Lukášem Dolanským odvysílaném v pořadu Události, komentáře prezident Petr Pavel. Ten se účastnil summitu NATO v Haagu, na němž se spojenci shodli na závazku vydávat do roku 2035 pět procent HDP na obranné výdaje a na výdaje, které s obranou souvisejí.
před 4 hhodinami

Provoz metra mezi Holešovicemi a stanicí Pražského povstání tři hodiny stál

Souprava pražského metra ve stanici Hlavní nádraží srazila ve středu večer člověka, který na místě zemřel. Kvůli nehodě se zastavil provoz metra na lince C mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Pražského povstání, vyplývá z informací pražské zdravotnické záchranné služby a Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Podle webu podniku byl provoz obnoven ve 20:50.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Hromadné žaloby mají posílit práva spotřebitelů. Soud řeší první případ

Nový právní institut hromadného občanského soudního řízení má posílit práva spotřebitelů, kteří se tak mohou kolektivně bránit, aniž by museli cokoliv platit nebo se účastnit samotného soudního jednání. Zastupovat stěžovatele mohou při soudním řízení zatím dvě akreditované spotřebitelské společnosti. První případ takzvané hromadné žaloby ve středu projednával Městský soud v Praze.
před 6 hhodinami

Soud uložil Březinovi čtrnáctiletý trest v lihové kauze

V lihové kauze celníků uložil ve středu zlínský krajský soud Radku Březinovi souhrnný trest čtrnáct let vězení a propadnutí celého majetku. Podstatnou část trestu vězení si odpykal už dříve v hlavní větvi lihové kauzy, v níž soudy organizátorovi obchodů s nezdaněným lihem v minulosti uložily trest třinácti let. Z něj si před nedávným podmíněným propuštěním odpykal dvanáct let a sedm měsíců.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Část peněz ze sbírky na pomoc obyvatelům Stebna po bouři propadla kraji

Před čtyřmi lety se obcí Stebno na Lounsku přehnala ničivá bouře, která místním způsobila škody za desítky milionů korun. Na pomoc zasaženým zřídila obec veřejnou sbírku, vybralo se 21 milionů. Peníze z ní ale nedokázala utratit, část tak propadla Ústeckému kraji. Některým místním by přitom peníze pomohly – své domy totiž stále dávají dohromady.
před 6 hhodinami
Načítání...