Jihočeský krajský úřad zamítl žádost Ředitelství silnic a dálnic o vyvlastnění pozemků a motocentra u dálnice D3 u Tábora. Silničáři se proti rozhodnutí odvolají. Kvůli sporu zůstává léta nedokončená rekonstrukce části dálničního obchvatu města a vzhledem k výsledku pokusu o vyvlastnění pozemků a motocentra se to zatím nezmění.
Motocentrum u Tábora zůstane majitelům. ŘSD neuspělo s vyvlastněním, nemůže dostavět D3
„Krajský úřad potvrzuje zamítnutí žádosti o vyvlastnění v kauze Bratránci, neboť neshledal splnění důvodů pro vyvlastnění,“ uvedl vedoucí odboru regionálního rozvoje, územního plánování a stavebního řádu krajského úřadu Luboš Průcha. Upozornil, že rozhodnutí zatím není pravomocné.
O vyvlastnění motocentra a pozemků, které vlastní bratři Bratránkovi, požádalo ŘSD loni. Podle krajského úřadu nejsou naplněny podmínky k požadovanému aktu. Sice úřad připustil, že je dálnice veřejně prospěšnou stavbou, nepovažuje však za veřejný zájem vyvlastnění motocentra. Nesouhlasí ani s tím, že je vyvlastnění jediným řešením, jak může být rozhodnuta výše náhrad.
„Zaplať pánbůh, že to takhle dopadlo. Že je to nezákonné, jsme věděli od samého začátku. Zaplať pánbůh, že nám dal krajský úřad za pravdu,“ uvedl spolumajitel motocentra Pavel Bratránek.
Silničáři jsou ale přesvědčeni, že při žádosti postupovali správně. „Okamžitě podáme odvolání,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Pavel Bratránek proto připustil, že prozatím je rozhodnutí krajského úřadu „jen oddálení“.
Soud už v minulosti rozhodl, že ŘSD musí vlastníky sporných pozemků buď připojit k D3, nebo je odškodnit. ŘSD dříve uvedlo, že navrhlo Bratránkovým odškodnění téměř 20 milionů korun. Pavel Bratránek to letos v únoru označil za lež. „Mně nabídli 2,5 milionu korun, ale ještě bych to za ty peníze musel zbourat,“ řekl tehdy.
ŘSD se k návrhům odškodného nechce vyjadřovat. „Pořád ještě můžeme zasednout ke stolu a můžeme se domluvit. Během jednání nebudeme zveřejňovat návrhy, které padly a na základě kterých by se mohlo v budoucnu jednat,“ uvedl Rýdl.
Dálnice D3 sice již vede z pomezí Středočeského a Jihočeského kraje až do Českých Budějovic, ale plynulou jízdu již od roku 2013 narušuje zhruba půlkilometrové zúžení u Tábora. Jezdí se obousměrně v jedné polovině dálnice, ta druhá je rozkopaná, ale nic se v ní neděje.
Silničáři nemohou v její rekonstrukci pokračovat, protože jim soud zrušil stavební povolení kvůli sporu o motocentrum. Jeho majitelé trvají na tom, že chtějí zachovat sjezd z dálnice ke svému podniku, podle ŘSD to není technicky možné. Vlastníkům navrhli silničáři již dříve odškodnění, majitelé nabídku nepřijali a považovali ji za příliš nízkou. Tvrdí, že jim stát zmařil investice, vydal nezákonné stavební povolení a teď odmítá platit škody.
Rekonstrukce D3 se po rozhodnutí soudu zastavila v létě 2013. Celý spor vznikl kvůli tomu, že k nemovitosti a na pozemky bylo pouze právo dočasného sjezdu na komunikaci obchvatu. Při povolování stavby motocentra si toho však stavební úřad ani katastr nemovitostí a další instituce nevšimly a stavba byla povolena jako trvalá.