Železničáři musí při úpravách tratí řešit každý rok dilema. Zákon jim nařizuje kácet stromy podél tratí. Česká inspekce životního prostředí ale navzdory dohodě ministrů rozdává pokuty za to, že některé stromy v místě neponechali.
Stát komplikuje práci sám sobě. Stromy u tratí nařizuje kácet, ale pak dává pokuty
V Česku končí období vegetačního klidu. Prořezávání stromů ale ještě pokračuje naplno. Dělníci se na tratích snaží stihnout co nejvíc, než se stromy probudí do jara. Kácet stromy podél tratí jim totiž nařizuje zákon.
Na konci kácení ale zároveň často přicházejí ekologové, kteří měří průměry pokácených kmenů. Bez povolení se totiž podle vyhlášky smí kácet jen stromy, které mají obvod kmene do 80 centimetrů, tedy v průměru asi 25 centimetrů.
Loni se přitom ministerstva dopravy a životního prostředí domluvila na volnějším režimu. Železničáři sice kácení musí oznámit, pokud se ale do 15 dnů příslušný orgán nevyjádří, můžou v práci pokračovat.
Rozpory má vyřešit novela. Leží ale ve sněmovně
Železničáři ale přesto dostávají od inspekce pokuty. „V současné době jsou proti nám vedeny celkem dvě řízení, jejich výsledek zatím neznám. Obecně řečeno, tato aktivita nám velmi komplikuje práci,“ řekl České televizi mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Ministerstvo se hájí tím, že je ústředním orgánem ochrany přírody a krajiny, a proto vykládá zákon. Rozpory by proto měla vyřešit novela zákona o drahách, která u tratí umožní kácení bez povolení. Od loňska ale čeká v Poslanecké sněmovně.