Rychlost českých vlaků se za 15 let zvýšila o 30 km/h

Praha - Průměrná rychlost nejrychlejších českých vlaků se za posledních 15 let zvýšila o 30 kilometrů v hodině. Nejrychlejším spojem je Pendolino z Prahy do Ostravy, jehož průměrná rychlost činí 111 km/h, před počátkem výstavby koridorů v roce 1993 přitom nejrychlejší expresy jezdily v průměru 80 km/h.

Nejrychleji jezdí vlaky na českých kolejích 160 kilometrů za hodinu. Je to maximální povolená rychlost na zmodernizovaných tratích. Oproti vžitému názoru jí nedosahují pouze pendolina, ale i vlaky kategorie EuroCity a některé rychlíky.

Stošedesátkou mohou strojvůdci jet například mezi Prahou a Chocní, z Brna do Břeclavi či z Přerova směrem na Ostravu. Rychlost až 160 km/h je povolená i na některých traťových úsecích z Prahy do Děčína. Průměrná rychlost je však nižší, protože se do ní započítává i brzdění, rozjezdy a stání ve stanici.

Cílem jsou rychlosti západních vlaků 

Přes mnohá zlepšení ale česká železnice stále zaostává za vlakovými velmocemi západní Evropy. Patří mezi ně především Německo, Francie a Španělsko. Vysokorychlostní vlaky zde jezdí až 300 kilometrů v hodině, přičemž průměrná rychlost se pohybuje nad hranicí 200 km/h.

Příčinu zaostávání je podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského potřeba hledat v dobách socialismu. „Na tehdejší československé železnici se upřednostňovaly rekordní výkony nákladní dopravy a rychlost osobních souprav stagnovala,“ řekl Šťáhlavský. Maximální povolená rychlost na české železnici byla v 80. letech 120 km/h.

Přitom před válkou patřily české vlaky k průkopníkům rychlé jízdy. Největší legendou je expres Slovenská strela, který dráhy zavedly už v roce 1936 jako rychlé spojení Bratislavy, Brna a Prahy. Za tím účelem si pořídily dva speciálně vyrobené motorové vozy řady M 290.0 od kopřivnické Tatry, které dosahovaly maximální rychlost 130 km/h a průměrné rychlosti na trase přes 90 km/h.

Do budoucna by se ale mělo zaostávání za světem zmenšovat. Ministerstvo dopravy plánuje výstavbu vysokorychlostních tratí, na kterých by mohly vlaky jezdit rychlostí vyšší než 250 kilometrů v hodině. Při takové rychlosti je téměř nemožné se kochat krajinou.

Detailně prozkoumat okolí tratě naopak mohou pasažéři rychlíku Bezdrev z Českých Budějovic do Mostu. Jde o nejpomalejší český rychlík, jeho průměrná rychlost nedosahuje ani 50 km/h.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 39 mminutami

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 1 hhodinou

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 1 hhodinou

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
16:35Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 10 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 12 hhodinami

Kaligrafie, háčkování či výroba svíček. Zájem o ruční dovednosti stoupá

Od digitálního světa se někteří mladí lidé vracejí k ručním dovednostem. Například ke kaligrafii, háčkování nebo ručnímu šití. Zájem o takové kurzy podle oslovených organizátorů roste. Vyhledávají je hlavně mladí lidé, maminky s dětmi, ale i firmy – jako benefity pro své zaměstnance.
před 13 hhodinami

Únavový syndrom by se mohl dát rozpoznat z krve, ukazuje nový test

Vyčerpání i projevy podobné chřipce, tak vypadají možné příznaky chronického únavového syndromu. Podle odhadů v Česku žijí desítky tisíc lidí s tímto onemocněním. Chronický únavový syndrom se nejčastěji objeví v mladém a středním dospělém věku. Stanovení diagnózy je ale velmi obtížné a nemocní se často setkávají s nedůvěrou a nepochopením. I proto se vědci v zahraničí snaží vyvinout diagnostickou metodu, která by nemoc potvrdila třeba z odběru krve.
před 14 hhodinami
Načítání...