Rychlost českých vlaků se za 15 let zvýšila o 30 km/h

Praha - Průměrná rychlost nejrychlejších českých vlaků se za posledních 15 let zvýšila o 30 kilometrů v hodině. Nejrychlejším spojem je Pendolino z Prahy do Ostravy, jehož průměrná rychlost činí 111 km/h, před počátkem výstavby koridorů v roce 1993 přitom nejrychlejší expresy jezdily v průměru 80 km/h.

Nejrychleji jezdí vlaky na českých kolejích 160 kilometrů za hodinu. Je to maximální povolená rychlost na zmodernizovaných tratích. Oproti vžitému názoru jí nedosahují pouze pendolina, ale i vlaky kategorie EuroCity a některé rychlíky.

Stošedesátkou mohou strojvůdci jet například mezi Prahou a Chocní, z Brna do Břeclavi či z Přerova směrem na Ostravu. Rychlost až 160 km/h je povolená i na některých traťových úsecích z Prahy do Děčína. Průměrná rychlost je však nižší, protože se do ní započítává i brzdění, rozjezdy a stání ve stanici.

Cílem jsou rychlosti západních vlaků 

Přes mnohá zlepšení ale česká železnice stále zaostává za vlakovými velmocemi západní Evropy. Patří mezi ně především Německo, Francie a Španělsko. Vysokorychlostní vlaky zde jezdí až 300 kilometrů v hodině, přičemž průměrná rychlost se pohybuje nad hranicí 200 km/h.

Příčinu zaostávání je podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského potřeba hledat v dobách socialismu. „Na tehdejší československé železnici se upřednostňovaly rekordní výkony nákladní dopravy a rychlost osobních souprav stagnovala,“ řekl Šťáhlavský. Maximální povolená rychlost na české železnici byla v 80. letech 120 km/h.

Přitom před válkou patřily české vlaky k průkopníkům rychlé jízdy. Největší legendou je expres Slovenská strela, který dráhy zavedly už v roce 1936 jako rychlé spojení Bratislavy, Brna a Prahy. Za tím účelem si pořídily dva speciálně vyrobené motorové vozy řady M 290.0 od kopřivnické Tatry, které dosahovaly maximální rychlost 130 km/h a průměrné rychlosti na trase přes 90 km/h.

Do budoucna by se ale mělo zaostávání za světem zmenšovat. Ministerstvo dopravy plánuje výstavbu vysokorychlostních tratí, na kterých by mohly vlaky jezdit rychlostí vyšší než 250 kilometrů v hodině. Při takové rychlosti je téměř nemožné se kochat krajinou.

Detailně prozkoumat okolí tratě naopak mohou pasažéři rychlíku Bezdrev z Českých Budějovic do Mostu. Jde o nejpomalejší český rychlík, jeho průměrná rychlost nedosahuje ani 50 km/h.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 16 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 16 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
včera v 10:43
Načítání...