Rušení vlaků v Pardubickém kraji změní život stovkám lidí

Pardubice – Docela nová podoba veřejné regionální dopravy v Pardubickém kraji, která začne fungovat letos v prosinci, ovlivní život asi 500 lidí. Ti dnes dojíždějí vlakem do zaměstnání nebo školy z míst, kde s novým jízdním řádem železniční doprava umlkne nebo projde zásadní redukcí. Informoval o tom krajský radní pro dopravu Jan Tichý. Dodal, že peníze, které krajský úřad ušetří zrušením těchto vlaků, použije na posílení dopravy na nejvytíženějších tratích regionu, po kterých denně cestuje asi deset tisíc lidí.

Pardubický kraj, pro který začala veřejnou dopravu organizovat společnost Oredo, chce, aby od příštího roku přestaly jezdit vlaky na šesti tratích. I na většině ostatních se chystají velké změny – nezřídka redukčního charakteru. I tam, kde provoz posílí, dojde k omezením – kraj na návrh Oreda nechá spoje projíždět některými zastávkami.

O vlaky ale podle vedení kraje přijdou výhradně obce, jejichž obyvatelé o železnici stejně nemají zájem. „Platit z veřejných prostředků devadesát korun za kilometr u vlaku, ve kterém cestují tři lidé, když můžeme oblast obsloužit daleko levněji autobusem, by bylo přinejmenším ekonomicky nesmyslné,“ uvedl radní Tichý s tím, že kraj vycházel z výsledků průzkumů počtu cestujících, které šestkrát ročně provádějí České dráhy.

Vlaky nepojedou 381 lidem

Celkově se tak omezení železniční dopravy v Pardubickém kraji dotkne jenom několika stovek lidí, kteří denně dojíždějí. „Změny tam, kde železniční dopravu neobjednáváme, se týkají v průměru 381 cestujících denně, tam, kde jsme počet spojů omezili, dalších 172 cestujících. Denně v kraji jezdí asi 23 tisíc lidí, takže se to dotkne asi dvou a půl procenta cestujících,“ zdůraznil Jan Tichý. Náklady, které kraj platil na jejich dopravu, činily podle radního patnáct procent celkové částky, kterou region dával Českým drahám.

Očekávaná omezení železniční dopravy

Skončí:

  • 015 (Přelouč – Prachovice) v úseku Heřmanův Městec – Prachovice
  • 016 (Chrudim - Borohrádek) v úseku Holice - Borohrádek
  • 024 (Ústí nad Orlicí – Štíty) v úseku Moravský Karlov – Štíty
  • 025 (Dolní Lipka – Hanušovice) celá
  • 262 (Česká Třebová – Chornice – Skalice nad Svitavou) v úseku Moravská Třebová – Velké Opatovice
  • 271 (Chornice – Prostějov) v úseku Chornice – Dzbel

Výrazná omezení:

  • 018 (Choceň – Litomyšl) v úseku Vysoké Mýto město – Litomyšl pojede 5 párů vlaků – pouze ve špičkách
  • 024 (Ústí nad Orlicí – Štíty) v úseku Ústí nad Orlicí – Letohrad bez zastávek v Černovíru
  • 260 (Česká Třebová – Brno) v úseku Svitavy – Březová nad Svitavou pouze vlaky Sp a R
  • 261 (Svitavy – Žďárec u Skutče) v úseku Svitavy – Polička se zastávkami pouze ve Svitavách-zastávce a Vendolí, ostatní zastávky vlaky projedou; v úseku Pustá Kamenice – Žďárec u Skutče zůstane pouze víkendový provoz

Dráhy samotné dostanou v příštím roce od Pardubického kraje stejně peněz jako letos, proto také ujedou stejný počet kilometrů. Vlaky ale stáhnou na nejdůležitější trati, po které podle Tichého jezdí až 10 tisíc lidí denně.

Starostové se dali přesvědčit

Obce s omezením provozu většinou nakonec souhlasily, ačkoli když se objevily první zprávy o tzv. optimalizaci veřejné regionální dopravy v Pardubickém kraji, byli starostové proti. Kraji se ale podařilo změnit jejich názor, ustoupil jim přitom jenom málo. Vlaky oproti záměrům Oreda budou jezdit například na Králicku až do Moravského Karlova, ačkoli se původně hovořilo o jejich ukončení v Králíkách, o víkendu budou jezdit vlaky také ze Žďárce u Skutče do Pusté Kamenice, přestože je krajský organizátor chtěl zrušit úplně. Starostové nakonec kývli. „Jedná se sice o určitý úbytek služby pro obec, ale vzhledem k tomu, že vlakem tady jezdí minimum lidí, problém s tím nemám,“ poznamenal k plánovanému projíždění vlaků obecní zastávkou starosta Újezdu u Chocně Zdeněk Držmíšek.

Místo vlaků objedná kraj autobusy, které jsou podle radního Tichého asi čtyřikrát levnější. V souvislosti s tím se ale vyskytla i kritika stavu regionálních silnic, autobusy by mohly mít problémy také v době zimních kalamit v horských oblastech Orlických hor nebo Českomoravské vrchoviny – právě tam totiž vlaky přestanou jezdit či zastavovat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
16:49Aktualizovánopřed 5 mminutami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 2 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 4 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 5 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 9 hhodinami

Vojtěch chystá přesun miliard z VZP. Má to zajistit stabilitu menších pojišťoven

Jako první svůj krok po nástupu do funkce hodlá pravděpodobný budoucí ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) předložit návrh zákona, podle něhož se přesune osm miliard korun od Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) do menších pojišťoven. Dalším opatřením má být i takzvaná předsunutá platba. Tato přechodná pomoc má dle Vojtěcha odvrátit hrozící platební neschopnost některých menších zaměstnaneckých pojišťoven. Dosluhující šéf resortu se nechal slyšet, že pojišťovny rozhodně nebankrotují a zmínil „malování čertů na zeď“.
před 22 hhodinami

Babišovo oznámení o Agrofertu Bendu uklidnilo. Muselo to být těžké, míní Malá

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš ve čtvrtek večer oznámil, jak hodlá vyřešit střet zájmů – chce se doživotně vzdát holdingu Agrofert. Předsedu poslaneckého klubu ODS Marka Bendu prý oznámení uklidnilo. V Událostech, komentářích sdělil, že je rád, že se věci posouvají dopředu. Bude ale dle něj záležet také na samotné realizaci plánu. Podle předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO zvolil Babiš „nadstandardní řešení“, které pro něj „muselo být velmi těžké“. „Splnil to, co voliči očekávali po volbách – že udělá všechno pro to, aby mohl být premiérem. A stálo mu zato i vzdát se firmy, kterou tak dlouho budoval,“ uvedla Malá. Debatou provázela Tereza Řezníčková.
včera v 13:45
Načítání...