První část dálnice D47 byla slavnostně otevřena

Ostrava - V Ostravě byla dnes slavnostně otevřena první část dálnice D47 mezi Ostravou a Bohumínem na Karvinsku. Úsek dlouhý 17,2 kilometru začnou řidiči využívat od neděle. Za první část dálnice zaplatil stát 16,2 miliardy korun. Celá trasa mezi Lipníkem nad Bečvou a česko-polskou hranicí by měla být dokončena v roce 2010. Její ostravskou částí bude během osmi let projíždět až 40.000 vozidel denně, uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Mezi ostravskou Rudnou ulicí a Starým Bohumínem mohou od neděle lidé jezdit zatím bez dálničních známek. Řidiči nákladních vozidel ale musejí počítat s mýtnými bránami. Dálniční průtah Ostravou odvede dopravu ze západu na severovýchod města. „Uleví se křižovatkám v Ostravě-Přívozu a stále ucpané křižovatce u Nové Vsi,“ řekl ČTK ostravský primátor Petr Kajnar. Dálnice podle něho zvyšuje atraktivitu regionu v očích investorů, v krajině však zůstane „civilizační jizvou“.

Na prvním dálničním úseku D47 budou řidiči projíždět čtyřmi mimoúrovňovými křižovatkami. V úseku je také 44 mostů v celkové délce přes šest kilomtetrů. Nejdelší most vede přes železnici a řeku Opavu a měří 738 metrů. „Na prvním úseku se nachází polovina všech mostů dálnice D47, což dokládá složitost celé stavby. Jen na průtahu Ostravou vede na mostech šest kilometrů dálnice,“ řekl dnes novinářům ředitel Závodu Brno ŘSD Pavel Doležal.

Celá dálnice D47 bude dlouhá 80 kilometrů a stát za ni zaplatí téměř 60 miliard korun. V dubnu 2008 spojí dálnice Ostravu s Bílovcem, v listopadu bude dokončen úsek mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem. O rok později by měli řidiči jezdit i po dálnici mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem. Stavbu celé dálnice uzavře v roce 2010 poslední část mezi Bohumínem a polskou dálnicí A1.

Právě dálnice z Ostravy do Lipníku nad Bečvou mnohým řidičům chybí. „Je fajn, že se po dálnici dostanu do Bohumína, ale denně jezdím na opačnou stranu. Spojení je to mizerné, každé dva kilometry se tvoří kolona. S kamionem se tam nedá předjíždět,“ řekli ČTK Martin a Rostislav Kotalovi z Ostravy-Svinova.

Jiní obyvatelé ostravského Svinova se svěřili ČTK, že mají obavu z přetížení centra městského obvodu. „Nájezd na dálnici je až za Svinovem, takže všichni řidiči musejí projet centrem kolem kostela, což je škoda. Napojení Ostravy na dálnici je ale nutné,“ řekli ČTK manželé, kteří nechtěli zveřejnit své jméno.

Otevřením sedmnáctikilometrového úseku se dnes zvýšil počet dálničních kilometrů v tuzemsku na 1002. Tisícího kilometru se čeští motoristé dočkali po 40 letech od zahájení stavby první funkční dálnice D1. „Je to prolomení významné hranice,“ řekl generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík. Česká dálniční síť se letos rozroste celkem o 50 kilometrů.

Historie dálničního spojení mezi Brnem, Ostravou a Polskem sahá do čtyřicátých let minulého století, konkrétně o D47 se začalo mluvit v roce 1963. O budoucí podobě dálnice jednali politici od počátku devadesátých let. Základní kámen stavby položil tehdejší premiér Miloš Zeman poprvé v roce 1998, podruhé o čtyři roky později. V té době měla dálnici stavět izraelská firma Housing and Construction za více než sto miliard korun.

Kolem stavby a jejího financování byla řada nejasností. V roce 2003 vláda Vladimíra Špidly dohodu s Izraelci zrušila. D47 pak začalo ze státních prostředků stavět ŘSD.

Nejdelší tuzemskou dálnicí je D1 z Prahy na Moravu, která zatím měří 264 kilometrů. Po zprovoznění D47 bude mít celá dálniční síť mezi Prahou, Brnem a Ostravou jednotný název D1. Napojení Prahy na polskou dálnici A1 pak dosáhne 377 kilometrů.

V příštím roce vloží stát do dopravní infrastruktury rekordních 90 miliard korun, uvedl dnes ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. „Českou dálniční síť by mělo celkově tvořit 2180 kilometrů. Do roku 2013 by měly být hotové zhruba dvě třetiny plánovaných dálnic,“ dodal Brunclík.