Praha - Povolenou rychlost nedodržuje na silnicích asi polovina českých řidičů. Vyplynulo to z exkluzivního průzkumu, se kterým dnes seznámila novináře GE Money Auto. Nedovolená rychlost je spíše doménou mužů, přiznala se k tomu více než polovina z nich. Mezi ženami jsou to jen čtyři z deseti řidiček. Jen jedna čtvrtina českých řidičů pak tvrdí, že dopravní předpisy neporušuje nikdy.
Polovina českých řidičů nedodržuje povolenou rychlost
Průzkum GE Money Auto se uskutečnil vedle Česka také v Německu, Polsku, Maďarsku a Rumunsku. Vyplynulo z něj, že nejčastěji porušují dopravní předpisy Němci a Poláci. Téměř 70 procent z nich přiznalo, že občas nedodržuje povolenou rychlost. Naopak neukázněněji jezdí Maďarové a Rumuni, kde se k přísnému respektování pravidel hlásí devět řidičů z deseti.
Průzkum také odhalil odlišnosti mezi muži a ženami během řízení. „Český řidič si bez auta neumí představit život, řízení je pro něj často relaxace. Rád poslouchá v autě hudbu, mluvené slovo z rádia nebo dopravní zpravodajství. Za jízdy si stihne vyřídit telefonáty, a pokud je potřeba, tak se i naobědvá,“ řekl šéf komunikace GE Money Auto Martin Frkous.
Téměř polovina žen řidiček přiznává, že je pro ně řízení občas stresující. Možná i proto si častěji než muži v autě hlasitě zpívají. „Také ve větší míře dbají na čistotu vozu a málokdy v něm jedí,“ upozornil. Celkem hudbu v autě poslouchá 80 procent českých řidičů. Ještě mnohem náruživější v poslouchání hudby v autě jsou v Německu, kde reprodukovanou hudbu si pouští devět z deseti řidičů.
Němci v autě také nejčastěji zpívají a poslouchají dopravní zpravodajství. Naproti tomu Poláci častěji než v ostatních zemích dávají přednost mluvenému slovu. Rumuni zase v autě předstihují ostatní ve flirtování s jinými řidiči nebo chodci. Maďarští řidiči za jízdy nejvíce ze sledovaných zemí holdují telefonování a stravování. Češi jsou přeborníci v nadávání za volantem. Přiznávají se k tomu dvě třetiny naší populace. Překvapivě častěji za volantem nadávají ženy než muži.
Zajímavé je podle Frkouse srovnání názorů mužů a žen v Česku na to, jak kdo řídí. Každý druhý muž je totiž přesvědčený, že pánové jsou lepšími řidiči než dámy. Více než polovina žen naopak tvrdí, že ženy řídí daleko bezpečněji. Obě pohlaví se však prý shodují na tom, že nejhoršími řidiči jsou starší pánové v klobouku.
Řidičský průkaz vlastní v ČR dvě třetiny dospělých ve věku 18 až 60 let. Nejvíce řidičů je v Německu, kde v této věkové skupině řídí osm lidí z deseti. Zatímco řidičák vlastní více než tři čtvrtiny českých mužů, v případě žen za volant může zasednout jen každá druhá Češka. Muži také začínají jezdit v průměru o rok dříve než ženy. Řidičské oprávnění čeští řidiči v průměru získali ve 21 letech, zatímco dnešní mladí to stíhají již ve věku dosažení plnoletosti.
Průměrný věk nákupu prvního auta je v Česku 24 let. Téměř polovina řidičů si pořídí první vůz mezi 19 a 25 lety věku, tedy často ještě v době studia. Vlastní automobil si kupují nejdříve Němci, z nichž 78 procent tvrdí, že svým prvním vlastním autem začali jezdit před dosažením 25 let. Naproti tomu Rumuni si své první auto pořizují až ve věku 28 let.
Ve všech sledovaných zemích je nejčastějším důvodem pro jízdu autem cesta do práce a zpět. „Tento důvod pro jízdu autem uvádí hned 41 procent Čechů. Češi také výrazně více využívají automobil pro jízdu na dovolenou nebo na svou chatu,“ uvedl generální ředitel GE Money Auto Milan Beutl. Češi stráví v autě nejméně času. Méně než hodinu denně v autě sedí 70 procent tuzemských řidičů. U poloviny Čechů za volantem nepřekročí ujetá vzdálenost za rok 10 000 kilometrů. Nejvíce kilometrů za rok ujedou Němci a Rumuni.
Výsledky průzkumu prý také vyvrací mylné představy o šikovnosti a pečlivosti „českých ručiček“. Češi a Němci totiž věnují údržbě svých vozů nejméně času. Pouze pětina českých a německých řidičů stráví mytím, opravami a renovací svých automobilů více než dvě hodiny měsíčně. Nejpečlivější jsou v tomto ohledu Rumuni, více než polovina z nich věnuje svému plechovému miláčkovi přes dvě hodiny času za měsíc.
Typickým autem v české domácnosti je jeden vůz (56 procent) značky Škoda (37 procent), červené barvy (23 procent), provedení combi (33 procent) a starší sedmi let (68 procent). Pouze v německé domácnosti převažují dvě auta (48 procent), hlavně jde o stříbrné (24 procent) Volkswageny (21 procent). Nejčastější značky aut jsou v jednotlivých zemích ty, které se v nich vyrábějí, tedy v Maďarsku Suzuki (20 procent), v Polsku Fiat (14 procent) a v Rumunsku Dacia (50 procent).
Exkluzivní průzkum GE Money se uskutečnil letos v lednu a únoru mezi respondenty v České republice, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a Německu na reprezentativním vzorku více než 600 dospělých lidí jednotlivých zemí. Průzkum pro GE Money provedla společnost TNS AISA.