Praha - Ražba tunelu Blanka pod pražskou Letnou je dokončená. Stavbaři se teď soustředí převážně na betonářské práce. Obyvatele domů v oblasti by tak podle společnosti už neměly trápit otřesy ze stavby. Zprovoznění tunelu se původně předpokládalo na konci roku 2012. Kvůli omezeným penězům se ale podle magistrátu termín dokončení pravděpodobně posune. Ražba tunelu ještě dále pokračuje z Prašného mostu ke Strahovskému tunelu.
Pod pražskou Letnou skončila ražba Blanky
„Obyvatelé Letné si mohou oddechnout, nebudeme je již rušit vibracemi,“ uvedl po vytěžení posledního kubíku tunelu Blanka pod Letnou vedoucí projektu ražení tunelu Miroslav Padevět. „Stavba tím ale v žádném případě nekončí,“ dodal. Nyní se stavaři soustředí například na betonářské práce.
Na ražbu tunelu Blanka si obyvatelé Letné dlouhodobě stěžovali. Odstřely způsobily otřesy některých domů a ve zdech vytvořily trhliny. Několikrát také odpadla část fasády.
„Zbývající část, která je ještě ražena, je úsek z Prašného mostu k severnímu předpolí Strahovského tunelu,“ dodal generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát. Metrostav letos plánuje všechny tubusy tunelu obložit konečnou obezdívkou a zasypat otevřené stavební jámy, které jsou například na Letné a Prašném mostě. Vybudovány by letos měly být také podzemní garáže na Letné, ve druhé polovině roku se chystá oprava tramvajové trati na Letné a v Badeniho ulici.
Zprovoznění tunelového komplexu, který je součástí vnitřního městského okruhu, se původně předpokládalo na konci roku 2012. Náměstek pražského primátora Karel Březina ale novinářům sdělil, že kvůli omezeným finančním prostředkům Prahy se termín pravděpodobně opozdí. Jasněji by mělo podle Březiny být v únoru, až pražské zastupitelstvo schválí nový rozpočet.
Tunelový komplex Blanka má být největší podzemní stavbou nejen v Česku, ale také nejdelším městským tunelem v Evropě. Metrostav se při výstavbě tunelového komplexu potýkal s rozsáhlejšími propady půdy. Tunel Blanka se už potřetí propadl loni v červenci u ministerstva kultury v Praze 6. Zával tehdy zasypal bagristu, po několika hodinách byl zachráněn.
Tunelový komplex Blanka se začal stavět v roce 2007. Stavební práce vyjdou Prahu na 21,2 miliardy korun, technologie budou stát dalších 4,5 miliardy korun.