Ředitelství silnic a dálnic zkouší novou metodu, která má zabránit riskantnímu předjíždění a zkrátit kolony. Na frekventované silnici Praha–Tábor totiž poblíž Benešova vzniká uprostřed vozovky třetí pruh pro předjíždění, o který se budou oba směry dělit. Stejné opatření plánují úřady i na dalších přetížených trasách, kde chybí dálnice.
Novinka na silnicích: Třetí pruh uprostřed má pomoci proti kolonám a riskantnímu předjíždění
Výhodou tohoto opatření je rychlost i nízká cena – stavební úpravy vycházejí asi na pět milionů korun za každý kilometr. Potřeba je jenom zpevnit původní krajnici a položit nový asfalt. Hlavně se ale změní značení: oba jízdní pruhy se posunou dál od středu, kde vznikne třetí pro předjíždění.
Auta z obou směrů se v něm potom budou střídat, a to podle dopravních značek. „Tím, že si řidiči budou jisti, že v krátké blízkosti je možné bezpečně předjíždět, tak podle všech expertních modelů máme jistotu, že tu ubude právě těch riskantních předjížděcích manévrů,“ vysvětluje hlavní důvod mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka sice přiznává, že jde o rychlou cestu, jak zkapacitnit komunikaci, jenže zároveň upozorňuje, že se čeští řidiči neumí rychle řadit ze dvou pruhu do jednoho.
Oba směry by měly být od sebe oddělené zelenými patníky, které v podstatě nahradí dvojitou čáru. Budou zpravidla několik metrů za sebou – ale v místech, kde hrozí vysoké riziko střetů, budou tvořit doslova zeď. Patníky jsou vyrobené z tvrdého plastu a navíc přišroubované do země, takže aspoň zčásti nahradí i svodidla.
Vedle zmiňovaného úseku Mirošovice–Benešov plánují silničáři tyto úpravy i na jiných místech, kde chybí dálnice:
- I/11 Třebechovice pod Orebem – Týniště nad Orlicí
- I/2 Mukařov – Kutná Hora
- I/12 Úvaly–Kolín
- I/38 Poděbrady–Kolín
- I/26 Stod – dálnice D5