V listopadu 1962 zahájila pravidelný provoz v Praze tramvaj typu T3. Tento model včetně jeho modernizací se stal nejvyráběnějším typem tramvaje na světě. V letech 1960 až 1997 vzniklo téměř 14 tisíc kusů.
Legendární tramvaj T3 začala brázdit pražské ulice v listopadu 1962
Vůz z produkce závodu ČKD Tatra Smíchov byl na svoji dobu velmi moderní, a to díky použitým materiálům jako plasty nebo laminát. U zrodu T3 stál konstruktér Antonín Honzík a designér František Kardaus. Právě jemu tyto vozy vděčí za nadčasový vzhled s typickými kulatými světlomety a vysokým „čelem“ nad předním oknem.
Oblibu si tramvaj získala i díky typickým vyhřívaným sedačkám ze sklolaminátu, které se do vozů začaly montovat v roce 1964.
Praha v letech 1960 až 1976 odebrala 892 vozů typu T3 a v následujících letech až do roku 1992 téměř tři stovky různých modernizací původního T3. Pravidelný provoz tramvají typu T3 začal v pražských ulicích v listopadu 1962. Poslední klasická tramvaj typu T3 brázdila Prahu na podzim 2011.
V metropoli dodnes jezdí několik stovek modernizovaných kusů. Tyto tramvaje ale slouží také v řadě dalších měst doma i v zahraničí, převážně v Rusku a na Ukrajině, v roce 2008 dokonce zamířily do severokorejského Pchjongjangu.
- čtyřnápravový vůz koncepce PCC
- odporová elektrická výzbroj TR37, po rekonstrukcích též tyristorová výzbroj TV1 (mimo Prahu i jiná) či tranzistorová výzbroj Progress
- 4 motory o výkonu 40 kW
- maximální rychlost: 65 km/h
- kapacita: 23 míst k sezení, 87 míst k stání