Kontrola lůžkových vozů neodhalila konstrukční vady. Otázkou je ale koroze

7 minut
Události: Lůžkové vozy nemají konstrukční vadu
Zdroj: ČT24

Lehátkové vozy stejného typu, ve kterém před měsícem u Pardubic zemřely po srážce vlaků čtyři ženy, nemají konstrukční vady. Potvrdily to zkoušky ve Výzkumném ústavu kolejových vozidel. RegioJet po neštěstí tyto čtyřicet let staré vagony z provozu stáhl. České dráhy (ČD), které mají soupravy ve flotile také, zahájily mimořádné kontroly. Těmi sice vozy prošly, test ale ukázal na další problém – korozi, která může být nebezpečná.

V lůžkovém voze mohou najednou spát desítky lidí, v každém kupé několik osob. Dopravci je využívají hlavně na nočních spojích do zahraničí. České dráhy nasazují tyto soupravy například na spojích do Polska, Maďarska či na Slovensko.

V takovém voze jely i čtyři ženy, které na začátku června nepřežily srážku spoje RegioJetu a nákladního vlaku v Pardubicích.

Vozy Českých drah prošly po neštěstí kontrolou. „Vybrali jsme na každé straně vozu zhruba dvanáct míst, která by mohla být nejvíc namáhaná. Změřili jsme tloušťku, abychom zjistili, jaký je tam úbytek materiálu,“ přiblížil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Dopravce došel k závěru, že vagony všechny limity splnily. Konstrukční vadu neodhalila ani stlačovací zkouška, kterou si ČD objednaly ve Výzkumném ústavu kolejových vozidel. „Nejslabší místo toho vozu je v oblasti za hlavním příčníkem, ke kterému je připojen podvozek. Tam se očekávalo, že by mohlo dojít k trvalé deformaci, popřípadě zhroucení takzvané skříně. Skříň (lehátkového vozu ČD) to vydržela,“ sdělil generální ředitel ústavu Zdeněk Malkovský.

Pochybnosti RegioJetu

RegioJet tyto své soupravy po nehodě stáhl. O jejich konstrukci má stále pochybnosti. „Domníváme se, že při srážce došlo k narušení právě z důvodu jiné konstrukce rámu. Myslíme si, že laboratorní podmínky neodpovídají skutečným podmínkám při srážce,“ uvedla mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.

Všechny vozy teď zkontroloval i Drážní úřad. Při pardubické nehodě vyšlo najevo, že čtyřicet let staré vozy často trápí také koroze. „Je to preventivní kontrola, to znamená, že to nemusí mít vůbec vliv na šetření mimořádné události,“ sdělil ředitel technické sekce Drážního úřadu Radek Šafránek.

Jaká míra koroze je ještě bezpečná pro provoz, určují sami dopravci. Jakým způsobem, to budou muset také ještě doložit. „Pokud (dopravci) dodržují výrobní dokumentaci, tak by tam neměl být předpoklad, že dojde ke zhoršení nebo degradaci odolnosti vozů,“ vysvětlil Šafránek. Šetření nehody tak ještě stále není u konce. Problematice zrezlých vlaků se ale Drážní úřad chce do budoucna věnovat víc.

Letos zemřela na železnici už stovka lidí

Celkové ztráty na životech na železnici byly v prvním pololetí i přes smrtelnou nehodu v Pardubicích menší než loni. Za prvních šest měsíců zemřelo na železnici 107 lidí, což je o sedm méně než loni. Nejvíc případů zaznamenala Drážní inspekce v květnu a červnu – shodně 24.

Hned v lednu také na dva týdny u Dolní Lutyně omezila provoz srážka osobního vlaku s nákladním automobilem. Nehodu nepřežil strojvedoucí, dvacet cestujících pak utrpělo zranění. Další neštěstí pak zažila železnice na začátku tohoto týdne. V noci z pondělí na úterý vlaky srazily v Česku pět lidí, čtyři z nich zemřeli.

V prvním pololetí pak vzrostl počet chyb strojvedoucích. Projetí návěsti zakazující jízdu řešila Drážní inspekce v 81 případech. Za stejné období roku 2023 bylo případů 67. Nejvíc, konkrétně pět zakázaných jízd za posledních šest měsíců, zaznamenali inspektoři v Břeclavi. Tři případy to byly například v Kolíně, Plzni, v Praze-Libni a na brněnském hlavním nádraží.

Vlakům na brněnském nádraží ukazují správnou cestu necelé dvě stovky světelných návěstidel. Přesto za poslední dva roky vjely jedenáctkrát tam, kam neměly. Naposledy se tak stalo začátkem května. Událost se tehdy obešla bez škod a bez zranění.

„V posledních deseti letech docházelo neustále k růstu těchto mimořádných událostí nedovolených jízd. V roce 2023 jsme zaznamenali po dlouhé době pokles, nicméně letos opět dochází k nárůstu,“ popsal mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

V Česku má licenci strojvedoucího přes devět tisíc lidí, zhruba třetina z nich jezdí pro České dráhy. Celkově počet strojvedoucích klesá. Za poslední dva roky opustilo svou profesi dvanáct set strojvedoucích. „Na trhu chybí několik set strojvedoucích. Pokud těch směn uděláte za měsíc místo třinácti patnáct nebo šestnáct, tak si troufnu říct, že to samozřejmě může mít vliv na ostražitost,“ míní viceprezident Federace strojvůdců ČR Jaroslav Vincour.

Do budoucna by měla podstav strojvedoucích vyřešit vyhláška, která počítá se zmírněním zdravotních podmínek pro získání licence.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...