Kontrola lůžkových vozů neodhalila konstrukční vady. Otázkou je ale koroze

7 minut
Události: Lůžkové vozy nemají konstrukční vadu
Zdroj: ČT24

Lehátkové vozy stejného typu, ve kterém před měsícem u Pardubic zemřely po srážce vlaků čtyři ženy, nemají konstrukční vady. Potvrdily to zkoušky ve Výzkumném ústavu kolejových vozidel. RegioJet po neštěstí tyto čtyřicet let staré vagony z provozu stáhl. České dráhy (ČD), které mají soupravy ve flotile také, zahájily mimořádné kontroly. Těmi sice vozy prošly, test ale ukázal na další problém – korozi, která může být nebezpečná.

V lůžkovém voze mohou najednou spát desítky lidí, v každém kupé několik osob. Dopravci je využívají hlavně na nočních spojích do zahraničí. České dráhy nasazují tyto soupravy například na spojích do Polska, Maďarska či na Slovensko.

V takovém voze jely i čtyři ženy, které na začátku června nepřežily srážku spoje RegioJetu a nákladního vlaku v Pardubicích.

Vozy Českých drah prošly po neštěstí kontrolou. „Vybrali jsme na každé straně vozu zhruba dvanáct míst, která by mohla být nejvíc namáhaná. Změřili jsme tloušťku, abychom zjistili, jaký je tam úbytek materiálu,“ přiblížil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Dopravce došel k závěru, že vagony všechny limity splnily. Konstrukční vadu neodhalila ani stlačovací zkouška, kterou si ČD objednaly ve Výzkumném ústavu kolejových vozidel. „Nejslabší místo toho vozu je v oblasti za hlavním příčníkem, ke kterému je připojen podvozek. Tam se očekávalo, že by mohlo dojít k trvalé deformaci, popřípadě zhroucení takzvané skříně. Skříň (lehátkového vozu ČD) to vydržela,“ sdělil generální ředitel ústavu Zdeněk Malkovský.

Pochybnosti RegioJetu

RegioJet tyto své soupravy po nehodě stáhl. O jejich konstrukci má stále pochybnosti. „Domníváme se, že při srážce došlo k narušení právě z důvodu jiné konstrukce rámu. Myslíme si, že laboratorní podmínky neodpovídají skutečným podmínkám při srážce,“ uvedla mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.

Všechny vozy teď zkontroloval i Drážní úřad. Při pardubické nehodě vyšlo najevo, že čtyřicet let staré vozy často trápí také koroze. „Je to preventivní kontrola, to znamená, že to nemusí mít vůbec vliv na šetření mimořádné události,“ sdělil ředitel technické sekce Drážního úřadu Radek Šafránek.

Jaká míra koroze je ještě bezpečná pro provoz, určují sami dopravci. Jakým způsobem, to budou muset také ještě doložit. „Pokud (dopravci) dodržují výrobní dokumentaci, tak by tam neměl být předpoklad, že dojde ke zhoršení nebo degradaci odolnosti vozů,“ vysvětlil Šafránek. Šetření nehody tak ještě stále není u konce. Problematice zrezlých vlaků se ale Drážní úřad chce do budoucna věnovat víc.

Letos zemřela na železnici už stovka lidí

Celkové ztráty na životech na železnici byly v prvním pololetí i přes smrtelnou nehodu v Pardubicích menší než loni. Za prvních šest měsíců zemřelo na železnici 107 lidí, což je o sedm méně než loni. Nejvíc případů zaznamenala Drážní inspekce v květnu a červnu – shodně 24.

Hned v lednu také na dva týdny u Dolní Lutyně omezila provoz srážka osobního vlaku s nákladním automobilem. Nehodu nepřežil strojvedoucí, dvacet cestujících pak utrpělo zranění. Další neštěstí pak zažila železnice na začátku tohoto týdne. V noci z pondělí na úterý vlaky srazily v Česku pět lidí, čtyři z nich zemřeli.

V prvním pololetí pak vzrostl počet chyb strojvedoucích. Projetí návěsti zakazující jízdu řešila Drážní inspekce v 81 případech. Za stejné období roku 2023 bylo případů 67. Nejvíc, konkrétně pět zakázaných jízd za posledních šest měsíců, zaznamenali inspektoři v Břeclavi. Tři případy to byly například v Kolíně, Plzni, v Praze-Libni a na brněnském hlavním nádraží.

Vlakům na brněnském nádraží ukazují správnou cestu necelé dvě stovky světelných návěstidel. Přesto za poslední dva roky vjely jedenáctkrát tam, kam neměly. Naposledy se tak stalo začátkem května. Událost se tehdy obešla bez škod a bez zranění.

„V posledních deseti letech docházelo neustále k růstu těchto mimořádných událostí nedovolených jízd. V roce 2023 jsme zaznamenali po dlouhé době pokles, nicméně letos opět dochází k nárůstu,“ popsal mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

V Česku má licenci strojvedoucího přes devět tisíc lidí, zhruba třetina z nich jezdí pro České dráhy. Celkově počet strojvedoucích klesá. Za poslední dva roky opustilo svou profesi dvanáct set strojvedoucích. „Na trhu chybí několik set strojvedoucích. Pokud těch směn uděláte za měsíc místo třinácti patnáct nebo šestnáct, tak si troufnu říct, že to samozřejmě může mít vliv na ostražitost,“ míní viceprezident Federace strojvůdců ČR Jaroslav Vincour.

Do budoucna by měla podstav strojvedoucích vyřešit vyhláška, která počítá se zmírněním zdravotních podmínek pro získání licence.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 10 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 11 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 15 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 16 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
včera v 22:15

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
včera v 20:03
Načítání...