České dráhy mimořádně prověří stav svých devíti lehátkových vozů řady Bcmz, napsal server Zdopravy.cz. Ve stejném vagonu společnosti RegioJet zemřely při nehodě v Pardubicích čtyři ženy. Při tragédii se ve středu kolem 23:00 srazil rychlík RegioJetu a nákladní vlak ČD Cargo. Zemřely dvě Slovenky a dvě Ukrajinky, dalších 27 lidí bylo zraněno.
České dráhy zkontrolují své lehátkové vozy Bcmz. RegioJet je po nehodě v Pardubicích radši vyřadil
RegioJet již oznámil, že od soboty vyřazuje z provozu všech 13 spacích vagonů rakouského typu, které vlastní. Důvodem jsou konstrukční nedostatky, které se projevily při nehodě v Pardubicích i dříve při nehodě v Rakousku a o nichž dosud společnost nevěděla. Majitel RegioJetu Radim Jančura v rozhovoru pro Seznam Zprávy řekl, že v pondělí odešle doporučení pro stažení všech vozů tohoto typu v celé EU.
Vozy stejného typu provozují i České dráhy. „Bezpečnost provozu je naše priorita, proto situaci bereme velmi vážně. Aktuální stav vozů ještě preventivně prověříme mimořádnou prohlídkou, budeme věnovat velkou pozornost zjištěním vyšetřovatelů a samozřejmě se případně budeme řídit rozhodnutím příslušných evropských i národních úřadů drážního dohledu ve vztahu k tomuto typu vozu,“ řekl serveru Zdopravy člen představenstva ČD Jiří Ješeta.
Příčiny nehody
RegioJet uvedl, že se při nehodě u Pardubic zlomil rám vozu mezi prvním a druhým kupé. „Zlomení rámu bylo příčinou toho, že se při nehodě v Pardubicích zcela zlomil vůz a je i příčinou obětí na životech,“ sdělil RegioJet. Podobně poškozený byl vůz stejného typu i v roce 2018 při nehodě v rakouském Salzburku. Zranilo se při ní 54 lidí.
Vozy vyrobila kolem roku 1980 rakouská společnost Jenbacher Werke. Server Zdopravy ale upozornil, že České dráhy je v posledních pěti letech modernizovaly. „Naše vozy pravidelně prochází řádnou údržbou, prošly i vyšší obnovou. U našich vozů byla koroze odstraněna a problémová místa byla opravena během opravy vyšších stupňů u certifikovaných opravců. Tyto lehátkové vozy ČD jsou technicky v pořádku a mají veškerá povolení pro bezpečný provoz. Aktuálně není důvod k jejich okamžitému odstavení,“ dodal Ješeta.
Při nehodě v Pardubicích rychlík podle zjištění Drážní inspekce minul návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, inspekce zjišťuje, vyšetřování potrvá několik měsíců. Škody na obou soupravách a trati přesáhnou 110 milionů korun.
Srážka v Pardubicích je nejtragičtějším čelním střetem dvou vlaků v Česku za posledních téměř 30 let. Většina lidí, které po střetu vlaků přivezly sanitky do nemocnic, byla propuštěná ve čtvrtek. Při nehodě utrpěli hlavně poranění hlavy, krční páteře, otřesy mozku a pohmožděniny. Po pátku podle očekávání nemocnic měli zůstat hospitalizovaní dva ze zraněných. Nákladní vlak převážel žíravý a vysoce hořlavý karbid vápenatý, ve vagonech poškozených srážkou ale chemikálie nebyla.