Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) zvažuje kvůli situaci na D1 zákaz jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích včetně předjíždění. Zatím by to mohly vynucovat dočasné značky. Zároveň se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozhodlo ukončit smlouvu se zhotoviteli opravy úseku D1 Humpolec – Větrný Jeníkov, pokud nepřeruší práce do 17. prosince. Firmy požadují prodloužení do ledna.
Konec kolapsů na D1? Ministr Ťok chce zakázat kamionům jízdu v levém pruhu
Ťok se kvůli dopravní kalamitě na D1 sešel s generálním ředitelem ŘSD Janem Kroupou a ředitelem dopravní policie Tomášem Lerchem. „Mluvili jsme o tom, jak odstavit kamiony v době, kdy už je jasné, že situace je vážná, a zároveň se budeme zabývat legislativními změnami, které by zakázaly předjíždění a jízdu kamionů v levém pruhu,“ řekl Ťok.
Než by se podle něj uskutečnily případné úpravy v zákoně, tak by zákaz mohl být vynucován pomocí dočasných dopravních značek na jednotlivých místech dálnic. Zatím není jasné, zda ministerstvo chce zákaz uplatňovat celoročně nebo jen při nepříznivých podmínkách. Šéf ŘSD Kroupa řekl, že jeho úřad se kloní k celoročnímu zákazu.
Problémy na D1 se dokonce dostaly do Poslanecké sněmovny. Komunisté uvedli, že chtějí navrhnout, aby za podobných situací kamiony nesměly předjíždět a blokovat dopravu. Lidovci chtějí o situaci na D1 debatovat na úterním jednání dolní komory.
O zavedení zákazu předjíždění pro kamiony na dálnicích u dopravních omezení uvažuje ministerstvo minimálně půldruhého roku. Ťok letos v únoru uvedl, že by nebyla třeba změna zákona, ale stačilo by rozhodnutí ministerstva o rozmístění dopravních značek.
Doprava na páteřní dálnici zejména na Vysočině kolabovala kvůli hustému sněžení. Kolony dosahovaly desítek kilometrů. Kraj Vysočina uvedl, že kolaps provozu na D1 způsobila nepřipravenost modernizovaného úseku na zimní podmínky. Někteří řidiči stáli v kolonách 14 hodin, upozornil kraj. Podle ŘSD byly problémy způsobeny mimo jiné odstavenými kamiony, jejichž řidiči si vybírali povinnou přestávku, a blokovali tak dopravu. Dopravci to odmítají, podle nich silničáři nebyli na nepříznivé počasí dostatečně připraveni.
Jízda v jednom pruhu? Nebyl by důvod platit mýto
S návrhem poručit kamionům jízdu jen v pravém jízdním pruhu ale nesouhlasí Vojtěch Hromíř, generální tajemník sdružení dopravců Česmad. „Pokud bychom se bavili o totálním zákazu použití levého pruhu pro kamiony na naší dálniční síti, pak nevidím žádný důvod, aby řidiči kamionů nebo firmy platili mýto za používání dálnic, protože bychom asi o dálnicích nemohli mluvit, dostali bychom se na jednoproudé vozovky,“ řekl ve čtvrtečních Událostech, komentářích České televize Hromíř.
„Věc, která mi tady úplně chybí, je speciální systém údržby silnic pro Vysočinu, ten tady nevidím,“ dodal. A také namítl, že řidiči nemají jinou možnost, než dálnici v kalamitě zablokovat. „Jenom na hlavních tazích nám chybí kolem dvou tisíc odstavných míst pro kamiony, kdyby tedy poslechli radu a sjeli z dálnice, tak nemají kam,“ dodal Hromíř.