„Neviděl jsem žádnou analýzu, že by média, která vlastnil Andrej Babiš, psala v jeho prospěch,“ řekl v předvolební diskuzi České televize kandidát ANO na Karlovarsku Roman Procházka. Komu se nelíbí, že Babiš za médii stojí, ať je nečte, doporučil. Podle komunistické kandidátky z téhož kraje Evy Valjentové taková rada neobstojí, neboť média na veřejnost silně působí.
Komu se nelíbí, že Babiš vlastní média, ať je nečte, poradil Procházka z ANO
Jak moc mají lidé strach, že vlastníci médií mají vliv na jejich obsah a v konečném důsledku na svobodu slova, zjišťovali pro Českou televizi pracovníci agentury Median. Největší obavy mají lidé z vlastnění velkých médií politikem. Jako hrozbu pro informovanost a svobodu slova to vidí většina dotázaných. O něco méně negativně veřejnost reaguje na vlastnictví médií velkou zahraniční skupinou či vlivným českým podnikatelem.
Zlínský lídr pirátské kandidátky Giuseppe Maiello si pamatuje podmínky, které v jeho rodné Itálii panovaly v 90. letech, kdy byl u moci dolarový miliardář a mediální magnát Silvio Berlusconi. „Pan Babiš mi ho připomíná, nejenom vlastnictvím médií. Třeba když útočí na policii,“ poznamenal Maiello. Obává se proto, že by se česká společnost mohla „berlusconizovat“. Zatím podle něj Česko oligarchické není. „Piráti budou v parlamentu, takže ani nebude,“ ubezpečil stoupence své strany.
„Moc politická, moc ekonomická a moc mediální,“ vyjmenoval lídr olomoucké kandidátky TOP 09 Aleš Jakubec, co podle něj Andrej Babiš ve své osobě spojuje. Domnívá se dokonce, že Babiš je „sám sobě kmotrem.“
ANO: Média jsou podnikání jako každé jiné
Poslanci TOP 09 proto hlasovali pro přijetí zákona o střetu zájmů, který zakazuje některým lidem, například budoucím ministrům, vlastnit média. „Nebyl přijat kvůli jedné osobě, protože bude platit i do budoucna v dalším volebním období,“ vyjádřila se lídryně moravskoslezské kandidátky lidovců Pavla Golasowská k zákonu, pro nějž se vžila přezdívka „Antibabiš“.
Andrej Babiš v současné době žádná média oficiálně nevlastní, připomněl kandidát ANO Procházka. Uložil je do svěřenského fondu, argumentoval, což ostatní účastníky diskuze pobavilo. „Mně nikdo nepřesvědčí, že když něco strčím z horního šuplíku do dolního, tak na to přestanu myslet a nebudu se tomu věnovat. Mám s tím obrovský problém,“ okomentovala krok komunistka Valjentová.
„Média jsou podnikání jako každé jiné. Pokud se dneska podíváme na mediální svět, tak soukromé podnikání v médiích je docela běžné. Každý, kdo se podívá na internet, si může zjistit, komu který deník nebo médium patří,“ řekl Procházka. Upozornil, že i senátor Ivo Valenta vlastní média, ne jen Babiš.
„Situace na mediálním trhu se oproti období před deseti lety výrazně změnila. Jako by se stalo mezi oligarchy módou, že pokud chci něco znamenat, musím si koupit média,“ zauvažoval Stanislav Blaha, zlínský lídr ODS, která spolupracuje s Valentovou stranou Soukromníci. Za nejhorší Blaha považuje propojení médií s vrcholnými politiky, obzvlášť pokud úkolují novináře. Z toho někteří obviňují právě Babiše, ten to odmítá.
Markéta Wernerová, která vede sociální demokraty na Karlovarsku, citovala známé pořekadlo „Koho chleba jíš, toho píseň zpívej“. „Je naivní si myslet, že se to netýká médií,“ soudí. Za podstatné považuje, aby nedocházelo k monopolizaci soukromých médií, což by mohlo vést k jednostrannosti názorů. „Neříkáme, že soukromý subjekt nesmí vlastnit média. Bavme se ale, v jakém procentu,“ podotkla se zřetelem na podíl na trhu.
Lacina: Babiš rozvrátil mediální scénu
„Myslím si, že Andrej Babiš rozvrátil českou mediální scénu,“ soudí Jan Lacina, který kandiduje za Starosty a nezávislé v hlavním městě. „Pamatuji si na zlatá devadesátá a ještě nultá léta, kdy Mladá fronta byla schopna dosáhnout odstoupení premiéra Stanislava Grosse. Dneska taková síla v médiích není,“ uvedl, co Babišovi zazlívá.
Podle lídra jihočeské kandidátky Svobody a přímé demokracie Tomia Okamury Miloslava Roznera v médiích dochází ke korupci a ovlivňování jejich obsahu na politickou objednávku. „Bylo by vhodné zavést vysoké pokuty pro média, u nichž se prokáže, že k tomuto dojde,“ apeloval.
Do předvolebních debat jsou představitelé politických stran a hnutí zváni na základě výsledků výzkumu, který pro Českou televizi vypracují agentury Median a Kantar TNS CZ. Klíčem k účasti hostů v předvolebních debatách je jejich pořadí v rámci výzkumu celostátního volebního potenciálu.