Bývalí manažeři Dopravního podniku Praha, odsouzení v kauze Opencard k podmíněným trestům, podali dovolání k Nejvyššímu soudu. České televizi to potvrdila mluvčí Obvodního soudu Praha 9 Petra Volková. Tomáš Petana i Jan Suntych podle nižších soudů způsobili nevýhodnými IT zakázkami škodu v řádu milionů korun.
Kauza Opencard: Odsouzení exmanažeři dopravního podniku podali dovolání k Nejvyššímu soudu
Bývalého ředitele úseku služeb Petanu soud pravomocně odsoudil k podmíněnému trestu 2,5 roku v listopadu 2015. Bývalý vedoucí jednotky IT Suntych dostal podmínku na dva roky.
Pochybení se dopustili při přípravě smluv s firmou Haguess v letech 2007 a 2008. Odvolací soud jim také uložil povinnost uhradit DPP 350 tisíc a 250 tisíc korun, se zbytkem nároku soud podnik odkázal do občanskoprávního řízení.
První rozsudek zprošťoval viny
Oba byli obviněni už v roce 2013. K zajištění funkcionality karty, která by umožňovala využívat ji jako jízdní doklad, zadal dopravní podnik tendr na vývoj a dodání příslušného softwaru společnosti HAGUESS.
Petana a Suntych se podle policie provinili tím, že při přípravě zakázky dostatečně neověřili, zda by pro DPP nebylo výhodnější zakázku zadat jinému subjektu. Výše škody byla policejním orgánem na základě znaleckého posudku stanovena na částku téměř 20,2 milionu korun.
Oba obžalovaní byli již dříve v případu souzeni. Městský soud ale v září 2014 nad nimi vydal zprošťující rozsudek, policie pak stíhání obnovila.
Iniciátorem kauzy byl někdo jiný
Předseda odvolacího senátu Jan Kareš při zdůvodňování podmíněných trestů uvedl, že odsouzení nebyli iniciátory celé kauzy Opencard.
„Nicméně druhou věcí je, jakou měli obžalovaní povinnost jako odpovědní manažeři: měli povinnost prověřovat podmínky, které si firma Haguess dávala. Přitom bylo markantní, jak moc byla Haguess zvýhodněna, v dopravním podniku se o tom mluvilo,“ upozornil Kareš.
Podmíněné tresty označil za přiměřené vzhledem k tomu, že obžalovaní nebyli „zapojeni do nějakého korupčního jednání v tom smyslu, že by brali nějaké provize“. Kareš také řekl, že to byl magistrát, kdo donutil dopravní podnik, aby kartu využil jako jízdenku.
Nejpřísnější trest - 3,5 roku vězení - za celou kauzu dostal v prosinci 2014 exšéf magistrátního IT odboru Ivan Seyček, uvedla agentura ČTK. Šéf hodnotící komise Jiří Chytil odešel s podmíněným trestem 1,5 roku odnětí svobody. Seyček i Chytil podali dovolání.