Kandidáti na brněnského primátora debatovali o řešení dopravní situace ve městě

28 minut
Předvolební debata z Brna - třetí část
Zdroj: ČT24

Jedním z největších problémů města Brna je podle jeho obyvatel doprava. V průzkumu agentury Kantar pro ČT ji 93 procent respondentů označilo za zásadní či středně velký problém. Své vize pro řešení dopravní situace ve městě představili v předvolební debatě ČT lídři brněnských kandidátek: za SPOLEČNĚ - ODS a TOP 09 Markéta Vaňková, za Lidovce a Starosty (KDU-ČSL + Starostové a nezávislí) Petr Hladík, za ANO 2011 René Černý, za Českou pirátskou stranu Marek Lahoda, za Zelené a Žít Brno s podporou Idealistů Jana Drápalová, za SPD, TRIKOLORU, MORAVANY a NK Tomáš Skřička a za ČSSD VAŠI STAROSTOVÉ Jiří Oliva.

Aktuálně probíhají v centru města velké opravy u Mendlova náměstí, které je dopravním uzlem tramvají, trolejbusů i autobusů. Od října navíc Brno čeká další významné omezení – v ulici Otakara Ševčíka začne rekonstrukce mostu, která by měla trvat dva roky.

Hlavní problémy - automobilová doprava
Zdroj: ČT24

„Musíme tlačit a urychlit práce na městském okruhu. Jsme si vědomi, že je to na státu. Ale ten tlak na stát, aby uvolnil finanční prostředky z dotačních titulů, musí být,“ říká lídr kandidátky ANO 2011 René Černý. Zmínil, že další důležitou věcí může být systém park and ride, tedy vybudovat velká parkovitě na přístupových cestách do Brna, například na konečných stanicích tramvají a autobusů. Velkokapacitní parkoviště podle Černého v Brně chybí. Motivovat by se podle něj lidé mohli například odpuštěním parkovného.

Podle lídryně Zelených a Žít Brno s podporou Idealistů Jany Drápalové bude nejlépe průjezdné město tehdy, když bude perfektně fungovat veřejná doprava a bude to první volba většiny lidí. „Aby autem jel pouze ten, kdo opravdu potřebuje autem jet,“ uvedla s tím, že lidi nechce nutit, ale motivovat. „Veřejná doprava bude cenově dostupná, ale hlavně bude rychlá a efektivní.“ K tomu má podle ní pomoci mimo jiné systém upřednostnění vozidel MHD – nejen na křižovatkách, ale i pruhy pro autobusy.

Petr Hladík, který vede kandidátku KDU-ČSL + Starostové a nezávislí, uvedl, že nejdůležitější je pro koalici oblast bezpečnosti. „Všichni účastníci dopravního provozu by měli mít stejná práva, ať už je to chodec, cyklista, člověk v autě nebo MHD. Takto bychom měli přistupovat k rekonstrukcím a opravám našich ulic. S největším důrazem na bezpečnost,“ řekl. Kromě toho chce koalice vrátit zpět zrušené linky a také více zapojit vlaky. „V tomto volebním období jsme udělali zastávku ve Starém Lískovci a máme potenciál dát další zastávky a zapojovat je do příměstské dopravy,“ dodal. 

Česká pirátská strana podle lídra její brněnské kandidátky Marka Lahody navrhuje rozšířít stálý provoz maxišalin (vysokokapacitních tramvají), prodloužit trolejbusové linky a modernizovat infrastrukturu. „Projekty se už připravují. Na tramvajové tratě se mohou získávát peníze z evropských fondů. Úkolem města je poskytnout lidem širokou paletu toho, jak se přepravovat po městě,“ uvedl. Piráti navrhují také zavést nové expresní linky, které budou na některých úsecích jezdit kratší dobu než obvykle. 

Situace za poslední čtyři roky (v %)
Zdroj: ČT24

Jiří Oliva, lídr kandidátky ČSSD VAŠI STAROSTOVÉ, zmínil probíhající stavbu velkého městského okruhu. „Za dva roky bude hotový a pomůže to průjezdnosti města,“ uvedl s tím, že koalice rovněž klade důraz na hromadnou dopravu. „Přesto, že se dramaticky zvyšují ceny elektřiny a plynu – nechceme zdražovat MHD, aby byla co nejaktraktivnější,“ uvedl s tím, že město by mělo z vyšších příjmů, které má z daní, více dotovat dopravní podnik tak, aby zaměstnanci dostali férovou mzdu a byli řádně zaplaceni.

Kandidát na primátora za SPD, TRIKOLORU, MORAVANY a NK Tomáš Skřička slíbil, že se koalice bude zasazovat o dokončení východního městského okruhu. „Jsou v tom státní peníze – ŘSD. Za městské peníze se toto pořídit nedá. Budeme tlačit na naše zákonodárce, aby se tato myšlenka prosadila,“ uvedl a zmínil, že stejně jako u dalších stran je další velkou prioritou systém parkovišť a parkovacích domů ve městě i na jeho periferii. „V tomto jsme ve shodě,“ dodal. 

Také současná primátorka Markéta Vaňková z koalice SPOLEČNĚ - ODS a TOP 09 zmínila, že MHD je pro uskupení priorita. „Z brněnského rozpočtu šlo v tomto roce do Dopravního podniku města Brna 2,5 miliardy korun, na příští rok plánujeme dokonce 2,75 miliardy,“ uvedla s tím, že dochází k obnově vozového parku a koalice se snaží, aby byla hromadná doprava pro lidi příjemná. Zmínila rovněž budovaný velký městský okruh, který je primárně investicí ŘSD. „Ale bez spolupráce s městem by výstavba nepokračovala tak rychle,“ podotkla.

Systém parkování

Dalším velkým tématem debaty z Brna bylo parkování. Vaňková podotkla, že současná koalice poupravila navržený systém parkování, který byl podle jejího názoru chaotický, například si každá městská část mohla stanovovat vlastní pravidla. „Řidič, který by přijížděl z jedné do druhé městské části, by nevěděl, která pravidla zrovna platí. My jsme udělali jasný systém – rozdělili jsme to do tří zón A, B, C a jen se rozlišuje, která z nich to je,“ uvedla.

Podle Olivy je systém nastaven tak, aby zaručoval rezidentům, že bez problémů zaparkují, a aby ostatní obtěžoval co nejméně, což se podle něj osvědčilo. „Je to vidět tam, kde jsou modré zóny zavedeny. Myslím, že už není problém zaparkovat a teď jde o to, aby se modré zóny rozšířily do dalších míst,“ dodal. 

Lahoda zmínil, že systém parkovacích zón v Brně funguje dobře a je lepší než v Praze, protože návštěvníci mohou parkovat všude. „Pro návštěvníky je to pohodlné v tom, že místo najdou snadněji a stejně tak i rezidenti. Ano, podle norem některá místa zavedením zón zmizí, ale jak se ukazuje, tak to opravdu parkování zlepší,“ dodal.

Modré zóny nejsou v Brně například na sídlištích, protože by výrazně ubylo parkovacích míst.

V těchto případech by podle Hladíka mohly pomoci družstevní parkovací domy, které by byly vystavěny na vyasfaltovaných plochách, které zůstaly na sídlištích ještě z dob komunismu. „Domy by měly tři čtyři patra, podle toho, jak je to v dané lokalitě možné, a nabídlo by se lidem, kteří bydlí v lokalitě, aby byli družstevníky – podíleli by se na tom, že parkovací místo potom bude jejich,“ vysvětlil.  

Drápalová uvedla, že současné vedení města připravovalo projekty parkovacích domů, ale reálně se žádný z nich nedotáhl do konce. „Důsledkem je to, že po městě Brně parkuje neuvěřitelné množství aut nelegálně a myslím si, že se ukazalo, že na to město prakticky rezignovalo,“ uvedla a dodala, že je to patrné na chodnících a u přechodů. Důkazem je podle ní také to, že se snížil počet odtahů na nulu.

Podle Skřičky by se spousta místa ušetřila tím, že by se odtáhla auta, která „stojí a obrůstají trávou a nikdo je neodtáhne.“ Tímto by se podle něj uvolnilo minimálně několik tisíc parkovacích míst.

Černý je podle svých slov rád, že současná koalice nezrušila modré zóny zavedené za bývalého vedení. „Každý nápad, když se zavede, tak má nějaký vývoj a jsme rádi, že došlo i k vylepšení,“ podotkl. Dodal, že hnutí bude iniciovat vytipovávání lokalit, kde se dají parkovací místa zřizovat. Řešením by podle něj mohlo být i přeměření šířek komunikací. „Například v Řečkovicích vzniklo po jedné straně komunikace mnoho míst,“ podotkl.

V Brně vládla v uplynulých čtyřech letech koalice ODS, KDU-ČSL, Pirátů a ČSSD. V opozici byly ANO a SPD. V 55členném zastupitelstvu měli koaliční zastupitelé 33 křesel, opoziční 22. Volby v roce 2018 vyhrálo ANO s 18 zastupiteli. ODS s podporou Svobodných získala 14, KDU-ČSL 8, Piráti 6, ČSSD 5 a SPD 4.

Do debaty byli představitelé kandidujících subjektů pozváni na základě zveřejněných volebních pravidel České televize.

V letošních volbách do zastupitelstva Brna budou voliči vybírat ze 14 kandidátních listin. Subjekty, které v debatě nemají zastoupení, ČT oslovila s dotazem na tři nejdůležitější programové priority.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Testuje se nová zbraň proti pirátům silnic. Vypne jim auto na dálku

Blíží se nová zbraň proti pirátům silnic. Policie je možná bude moci už brzy zastavit na dálku. Na vývoji takového systému pracuje pražské ČVUT spolu s brněnským VUT. Systém se v úterý testoval v Třešti na Vysočině. Dokáže ujíždějícímu autu odpojit přívod paliva do motoru, to se pak samo zastaví.
před 1 hhodinou

Absurdní, že do toho šel, hodnotí bitcoinovou kauzu Blažkovi předchůdci

Miliardový dar v bitcoinech pro ministerstvo spravedlnosti od pravomocně odsouzeného delikventa nemohl být míněn bezelstně a tehdejší šéf resortu Pavel Blažek (ODS) ho neměl přijmout, shodli se v Událostech, komentářích tři bývalí ministři spravedlnosti Pavel Rychetský, Jan Kalvoda a Jiří Pospíšil (TOP 09). Státní peníze spravuje ministerstvo financí a Blažek měl podezřelou nabídku okamžitě nahlásit, zaznělo také v diskuzi.
před 2 hhodinami

Chci získat důvěru svými kroky, řekla Decroix po uvedení do úřadu

„Chci získat důvěru všech svými konkrétními kroky tady na ministerstvu,“ řekla ministryně spravedlnosti Eva Decroix po uvedení do úřadu premiérem Petrem Fialou (oba ODS). Úkolem ministryně bude poskytnout prostor pro vyšetřování bitcoinové kauzy, sdělil prezident Petr Pavel při jmenování Decroix dříve během dne. Zopakoval, že v sázce je důvěra společnosti v instituce. Decroix bude v 18:28 hostem pořadu Interview ČT24.
11:03Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Za usmrcení vůdce sekty udělil soud nepravomocně 12 a 13 let vězení

Pražský městský soud v úterý uložil seniorce a zubařce za usmrcení vůdce kutnohorské sekty 13 a 12 let vězení. Zubařce na čtyři roky zakázal vykonávat povolání ve zdravotnictví, žena navíc bude mít povinnost docházet na psychiatrické léčení. Verdikt, podle nějž obžalované spáchaly předem naplánovanou vraždu, není pravomocný, ženy se odvolaly. Přiznaly se a uvedly, že plnily mužovo přání odejít ze světa. Podle svých obhájců ale nebyly v době činu příčetné, protože na ně samozvaný léčitel přenesl své psychické bludy. Soud to odmítl.
10:40Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Špinavý byznys agentur práce je propojený, zjistili Reportéři ČT

V Česku funguje „novodobé otroctví“, kdy pochybné agentury zaměstnávají lidi načerno a bez jistoty výplaty, zjistili na jaře Reportéři +. Zmiňované agentury na reportáž rychle zareagovaly a změny nastaly i ve firmě, která jejich služby využívala. Nové důkazy o nelegálních praktikách a pavučině špinavého byznysu shromáždila reportérka Barbora Loudová.
před 4 hhodinami

Národní archiv předal vzácné svazky, včetně poslední vůle Beneše

Národní archiv předal u příležitosti Mezinárodního dne archivů dva vzácné svazky. Spis, který obsahuje originál poslední vůle československého prezidenta Edvarda Beneše ze 40. let, putuje do Státního oblastního archivu v Třeboni. Vyšetřovací a soudní dokumenty týkající se politického procesu s profesorem Vladimírem Krajinou si převzal Státní oblastní archiv v Praze.
před 9 hhodinami

Decroix není příkladem transparentnosti, míní místopředseda Pirátů

Kandidátka na ministryni spravedlnosti Eva Decroix (ODS) není příkladem transparentnosti a čistoty politického prostředí, míní místopředseda Pirátů Michal Bláha. „Je to vidět i na jejím pozměňovacím návrhu o zákonech o lobbistech, který velmi ‚seřezala‘, a ukázalo se, že to byl návrh, který dostala od (investiční skupiny) PPF,“ uvedl Bláha v Interview ČT24 moderovaném Terezou Kručinskou. Decroix se však dříve vyjádřila, že jí nezáleží na tom, kdo napíše první slova, ale že si stojí za tím, co předložila. „Pokud zastává názor, že legislativa má vznikat potají (...), proč bych si měl myslet, že vyšetřování bitcoinové kauzy bude dělat jinak,“ dodal Bláha.
před 9 hhodinami

Zadlužená VoZP jedná o sloučení s pojišťovnou ministerstva vnitra, píše Aktuálně.cz

Vojenská zdravotní pojišťovna (VoZP) má nesplacené závazky za skoro miliardu korun, uvedl server Aktuálně.cz. Instituce se 700 tisíci klienty proto podala návrh na sloučení se Zdravotní pojišťovnou ministerstva vnitra, řekl portálu člen správní rady VoZP Zoltán Bubeník.
před 16 hhodinami
Načítání...