Praha - Bývalý kytarista kapely Support Lesbiens Jaromír "Yarda" Helešic musí zaplatit dvě stě tisíc korun plus úroky zpěvákovi Janu Kalouskovi za to, že použil ve své písni In Da Yard motiv ze starší Kalouskovy skladby Chodím ulicí, a bezdůvodně se tak obohatil. Rozhodl o tom dnes pražský městský soud. Zároveň ale zamítl tu část Kalouskovy žaloby, která požadovala, aby soud Helešicovi zakázal s dílem In Da Yard dále nakládat, prý kvůli formulaci žaloby.
Helešic použil motiv z Kalouskovy písně, musí mu zaplatit dvě stě tisíc
Soud také upozornil, že Helešic není výhradním autorem písně - text totiž složil zpěvák Support Lesbiens Kryštof Michal.
Helešic, který se ve sporu hájil tím, že podobnost několika taktů v obou písních je pouze náhodná, opouštěl jednací síň s rozpačitými pocity. O svém dalším postupu se prý poradí s právničkou. Kalousek odcházel spokojený. Uvedl, že se s Helešicem pokoušel vypořádat mimosoudní dohodou prostřednictvím Ochranného svazu autorského, kytarista ale na dohodu nepřistoupil.
Soud v odůvodnění dnešního rozsudku uvedl, že obě písně jsou autorskými díly ve smyslu autorského zákona. Tím, že Helešic ve své písni použil velmi podobnou část refrénu, porušil Kalouskovo autorské právo. „Nelze tvrdit, že to bylo úmyslné. Když psal Helešic skladbu In Da Yard, motiv zřejmě považoval za vlastní nápad. Kalouskovo dílo tu ale bylo dřív,“ podotkl soudce. Zároveň označil za nepravděpodobné, že by Helešic Kalouskovu píseň nikdy předtím neslyšel, protože rádia Chodím ulicí hrála často.
Kauza byla nezvyklá i proto, že se soudce i advokáti museli potýkat s výkladem odborné hudební terminologie, kterou při svých výpovědích používal znalec i svědci, mezi nimiž byl Kryštof Michal či kytarový virtuos Milan Zelenka. Znalec z brněnské JAMU ve svém posudku uvedl, že obě skladby jsou obyčejné, neobjevné a využívají „prvky dávno známé již odjinud“. Ve dvou taktech se prý melodicky zcela shodují, ve dvou taktech jsou téměř stejné a v dalších několika taktech velmi podobné. Určité shody se ale podle znalce dají vysledovat téměř ve všech popových písních, v projednávaném případě jsou pouze více nápadné.