Praha – Mnoho dohadů panuje kolem budování pražského expresního okruhu, který by měl ulehčit silničním tahům vedoucím přes centrální oblasti Prahy. Jedna z nejdůležitějších součástí jeho jižní části, Lochkovský most, se totiž značně prodražila, a to až v řádu stovek milionů. Řada odborníků proto začíná varovat před dalšími průtahy.
Dokončení Lochkovského mostu se značně prodraží
V současnosti pomáhají most podpírat dva svislé pilíře, které budou po ukončení stavby odstraněny. Celou konstrukci tak bude nést pouze dvojice šikmých sloupů. Právě projektování opěrného systému je podle odborníků unikátní, zároveň však drahé. „Takový most ještě nikdy nikdo nestavěl. Je to unikát, svým způsobem rarita, ale samozřejmě i nákladná,“ poznamenal vedoucí stavby Pavel Macháček.
Mnozí odborníci kritizují projektově odvážnou kombinaci šikmých pilířů se stavbou mostu do oblouku. „Vznikají tam podružná napětí, o nichž nevíme, kolik toho do konstrukce vnesly, a my jenom ta napětí přidáváme,“ varuje odborník na mostní stavby Vladimír Tvrzník. Oslovení technici se navíc shodují, že odhadnout míru prodražení je značně složité. O devítimístném číslu prý však není pochyb. „Celé srovnání není žádným podrobným posouzením podloženo. Nevíme, jestli má smysl rok před zprovozněním celé části pražského okruhu nad tím takto debatovat,“ dodala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Martina Vápeníková.
Novým experimentem u dokončované stavby je svařování nosných plechů v konstrukci mostu, které na mnoha místech mají sílu až 19 centimetrů. „To je problém abnormální. Troufám si tvrdit, že na této stavbě byli přítomni všichni odborníci na sváření,“ říká Macháček. K bourání svislých pilířů a odstranění podpůrných lan by stavbaři měli přistoupit v dohledné době.