České dráhy koupí 19 nových pantografů

Praha - České dráhy (ČD) koupí od společnosti Škoda Vagonka celkem 19 nových jednopodlažních pantografů přibližně za 2,5 miliardy korun, informoval o tom mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Na čtyřicet procent z této částky drahám přispěje Evropská unie z regionálních operačních programů. První soupravy by výrobce měl dodat v polovině roku 2012, do jara 2014 by měly být dodány všechny vozy. Cestující se s nimi budou moci setkat v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Jihočeském kraji.

Škoda Vagonka zakázku získala na základě otevřeného zadávacího řízení. Z 19 nových souprav bude 15 třívozových a čtyři jednotky se dvěma vozy. Moderní elektrické soupravy budou řešené jako nízkopodlažní a bezbariérové. Snadný nástup všem cestujícím umožní snížený nástupní prostor a dveře ovládané tlačítky, které budou za jízdy bezpečnostně blokované.

Bezbariérovost alespoň u jednoho vozu vlakové soupravy u nově pořizovaných vozidel požaduje nařízení vlády schválené minulý týden. O průběhu cesty dostanou cestující informace prostřednictvím audiovizuálního informačního systému. Soupravy budou vybaveny také univerzálním prostorem pro umístění kočárků, jízdních kol a objemných zavazadel.

České dráhy v uplynulém roce uzavřely několik kontraktů na nákup nových regionálních vlaků. Jde o dodávku celkem 33 motorových vozů RegioShuttle RS1 od společnosti Stadler Pankow v hodnotě přibližně 1,8 miliardy Kč, dodávku osmi dvoupodlažních jednotek od Škoda Vagonka za zhruba 1,75 miliardy Kč a připravuje se podpis kontraktu s polskou společností PESA na dodávku 31 dvoudílných motorových jednotek za dvě miliardy korun.

Modernizaci vozového parku Českých drah umožnily dlouhodobé smlouvy o provozu osobní dopravy z roku 2009 a souvisí s očekávaným nástupem konkurence na železnici.

Místa plánovaného provozu nových souprav:

Ústecký kraj – 7 jednotek, třívozové, napájení 3 kV ss:

  • Litvínov – Ústí nad Labem;
  • Kadaň – Most – Ústí nad Labem – Děčín;

Pardubický a Královéhradecký kraj – 5 jednotek, třívozové, napájení 3 kV ss;

  • Pardubice – Hradec králové – Jaroměř;

Olomoucký kraj – 3 jednotky, třívozové, napájení 3 kV ss a 25 kV 50 Hz;

  • Šumperk – Zábřeh na Moravě;
  • Olomouc – Prostějov – Nezamyslice;

Jihočeský kraj – 4 jednotky, dvouvozové, napájení 3 kV ss a 25 kV 50 Hz;

  • Strakonice – České Budějovice – České Velenice.