Česká pošta zrušila v rámci úspor tři sta svých poboček. Vláda zároveň schválila její transformační plán, který má pomoci státnímu podniku dostat se z letitých ztrát. V něm se například počítá s vyčleněním Balíkovny či s tím, že pobočky budou vyřizovat některé sociální dávky.
Česká pošta se vydala vstříc nové budoucnosti. Bez 300 poboček a s plány na záchranu
Síť poboček České pošty se od soboty zmenšila o 300 na 2900 poboček. Ztrátový státní podnik je uzavřel kvůli klesajícímu objemu provozu a úsporám. Mají dosáhnout zhruba 700 milionů korun.
V příštím roce státní podnik počítá se spuštěním pilotního projektu na vybraných pobočkách, kde by mělo být možné si vyřídit některé sociální dávky. Podle ministra vnitra Víta Rakušana (STAN), do jehož ministerstva Česká pošta patří, zavedení takových služeb pošty nezahltí. Jiné služby totiž lidé naopak přestávají využívat nebo je pošta úplně ruší.
Nově tak má k poštovním službám přibýt i možnost vyřídit si například rodičovský příspěvek nebo příspěvek na bydlení. Konkrétní regiony, kde se mají tyto služby rozšířit, ještě nejsou definitivně určené. Nejčastěji ale odpovědná ministerstva zmiňují Prahu a sever Moravy.
„Chceme to pilotně otestovat, a pokud se to osvědčí – bude to efektivní pro stát a bude to dobré pro klienta –, tak to budeme pak rozšiřovat,“ řekl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).
Pilotní projekt na poštách má běžet zhruba půl roku. Začít má příští rok.
Zvládnou pošty vyřizování sociálních dávek?
Část opozice takový krok kritizuje. Na poštách podle jejích zástupců může chybět dostatečné soukromí pro sdělování citlivých údajů potřebných pro vyplacení některých dávek. Zároveň pak tvrdí, že po uzavření některých poboček to může znamenat zahlcení těch zbývajících.
Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) tomu oponuje. „Průměrná doba jednoho Čecha na České poště je jedna a půl minuty měsíčně. Je to opravdu málo a já věřím, že proškolený personál na speciálních přepážkách k tomu určených bude připraven rychle a efektivně poskytovat tyto služby.“
Místopředsedkyně poslaneckého klubu ANO Jana Mračková Vildumetzová si myslí, že by se uvedená agenda měla vrátit na města a obce. „Tam to bylo nejvíce efektivní a přece jenom ty samosprávy věděly, kdo a jakou dávku pobírá,“ uvedla.
Vybrané pošty se v pátek už navždy uzavřely po celé republice – jak ve velkých městech, tak na vesnicích. Otevřené byly pouze hodinu, pak už pracovníci začali prostory vyklízet a agendu stěhovat na nástupnické pošty.
Například v Liberci zrušil státní podnik šest poboček, včetně té ve Vestci na okraji města. To způsobí potíže hlavně seniorům. Následná pošta je od té zrušené vzdálená asi dva kilometry, tedy zhruba pět minut autem. Žádný přímý autobusový spoj tam ale nejezdí.
„Budeme muset objíždět celý Liberec, pokud nemáme řidičák a nestavíme se tam autem,“ řekla zákaznice České pošty Hana Václavíková.
Právě senioři mohou k cestě na vedlejší pobočku využít seniortaxi, má to ale své mouchy. „Je to za částku 50 korun, ale musí to objednávat s velkým předstihem, například i několik týdnů,“ řekl primátor Liberce Jaroslav Zámečník (SLK).
S koncem pobočky v Poštovní ulici v Újezdci-Těšově skončila i část už málo vídaného poštovního světa. Konkrétně místa, kde dříve byl telefon pro meziměstské hovory či poštovní schránky. Zmizela i židle pro ty, kteří si návštěvu pošty spojili s možností si popovídat.
„Lidé se dříve scházeli na poště i před poštou, prostě taková domácí atmosféra. I slzenky mi ukáply,“ přiznala vedoucí této pobočky Jana Jančová.
O práci přišlo skoro pět stovek zaměstnanců podniku. Mezi nimi i Jitka Kotusová, která na karlínské pobočce pracovala asi 3,5 roku. Nyní nastoupí do úřadu práce, na oddělení dávek hmotné nouze.
„Ročně tak ušetříme na nákladech 700 milionů korun právě tím, že zrušíme tři sta poboček, byť z toho samozřejmě nejsme nadšeni,“ řekl mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
Rozhodnutí státního podniku je pochopitelné i pro část jeho zákazníků. „Opravdu poštu moc nepotřebuju, nevadí mi, že zavírá,“ řekla například zákaznice České pošty Dana Nedbalová.