Praha – Další povinnost by chtěl řidičům přidat šéf dopravní policie Leoš Tržil. Běžní řidiči by podle něj měli podobně jako profesionálové pravidelně absolvovat školení o aktuálních dopravních předpisech a možná z nich být i zkoušeni – například jednou za deset let při výměně řidičského průkazu. Podle Leoše Tržila řidiči často znají pouze ta pravidla, která platila v době, kdy absolvovali autoškolu, novější úpravy jim však nic neříkají. Podporu ale zatím Tržilův nápad nemá. Ministerstvo dopravy totiž spíš sází na zodpovědnost lidí za volantem a na zásadu „neznalost zákona neomlouvá“.
Ať jsou řidiči stále školeni, žádá Tržil
Nejezdit moc rychle, včas zařídit technickou a občas vyměnit lékárničku – taková je mantra většiny českých řidičů. Silniční zákon nestudují, neznají proto řadu drobností, které se změnily za léta od chvíle, kdy opustili autoškolu. Ředitel dopravní policie Leoš Tržil chce tento stav změnit a z řidičů udělat celoživotní studenty. „Najdete řadu řidičů, kteří si udělali řidičský průkaz před 30 lety a dneska nevědí, co je pravidlo zipu, co je obytná zóna, a jak se mají chovat,“ argumentoval Leoš Tržil. Upozornil, že lidé své neznalosti raději „dohánějí“ diskusemi s policisty při kontrole.
Součástí školení by podle šéfa dopravních policistů nemusela být zkouška, postačit by mohly přednášky před výměnou řidičského průkazu. „Řidič by absolvoval doškolení – byť by nebylo zakončeno zkouškou – v oblasti právních předpisů, které dneska ve sféře silničního provozu jsou,“ uvedl Tržil.
Zásadně proti takovému systému se postavily autoškoly. „Deset let vychází z evropské směrnice a umožňuje přezkoumat pouze zdravotní způsobilost, nikoli odbornou. Toto nepřichází v úvahu,“ odmítl Tržilovu představu předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný.
Ani ministerstvu dopravy se plán na celoživotní vzdělávání řidičů nezamlouvá. Řidiči, kteří si na silnici nevěří anebo pozapomněli pravidla, mohou jít na kondiční jízdu. „Není potřeba řidiče vázat další novou legislativou, je potřeba nechat mu trošku svobodného rozhodování, zda na to má, nebo ne,“ shrnul mluvčí úřadu Jakub Ptačinský.
Pokud Leoš Tržil svůj nápad skutečně prosadí, už brzy by mohli mít instruktoři plné ruce práce. Novelu silničního zákona čeká ve sněmovně poslední čtení – mění třeba bodový systém.