Ostrava - Z třiceti tanečníků si na konkurzu v Ostravě vybral osmnáct. Teď s nimi přední tanečník slavné Mers Cunnigham Dance Company Deniel Squirem cvičí postmoderní tanec. Půlhodinovou choreografii spolu předvedou na přehlídce experimentální hudby Ostravské dny.
Postmoderní tanec zpestří program na přehlídce experimentální hudby Ostravské dny
Naprosté soustředění, stopky v ruce - improvizace podle Merse Cunnighama má totiž svůj řád. Tanečníci se musí naučit deset krokových variací. Až ty se budou podle situace a náhody v daném okamžiku měnit.
„Je to jako byste zamíchali kostkami, hodíte a nevíte, co vám vyjde. My budeme vědět, kdy přijdeme a kdy odejdeme, ale po dobu, co budeme na jevišti, to bude na nás,“ uvedl Filip Staněk, demi sólista baletu Národního divadla moravskoslezského.
Tanečně-hudební koláž s dadaistickým nádechem sice nemá žádné téma nebo myšlenku, pro tanečníky je ale velkým dobrodružstvím.
„Když jsem přečetla, že v Ostravě bude festival a vystoupení s Danielem ve stylu Cunnighama, řekla jsem si, že to musím zkusit,“ uvedla Aki Nishio, demi sólistka baletu Národního divadla v Brně
„Není to o tom, že by tomu mělo publiku rozumět, nebo že by mělo něco cítit, nebo být schopné to vysvětlit přátelům. Publikum uvidí, co uvidí a pochopí to tak, jak to pochopí,“ komentoval tanec choreograf Daniel Squire.
Experimentátor Merce Cunningham vstoupil na americkou taneční scénu v 50. letech minulého století. Prvky moderního tance kombinoval s novými technikami.
V Ostravě se bude tančit na tři skladby Johna Cage, životního partnera Merce Cunnighama.
Podle Daniela Squira není hudba při zkoušení důležítá. Tanečníci ji tak uslyší až v pátek během představení.