Ostrava - Z třiceti tanečníků si na konkurzu v Ostravě vybral osmnáct. Teď s nimi přední tanečník slavné Mers Cunnigham Dance Company Deniel Squirem cvičí postmoderní tanec. Půlhodinovou choreografii spolu předvedou na přehlídce experimentální hudby Ostravské dny.
Naprosté soustředění, stopky v ruce - improvizace podle Merse Cunnighama má totiž svůj řád. Tanečníci se musí naučit deset krokových variací. Až ty se budou podle situace a náhody v daném okamžiku měnit.
„Je to jako byste zamíchali kostkami, hodíte a nevíte, co vám vyjde. My budeme vědět, kdy přijdeme a kdy odejdeme, ale po dobu, co budeme na jevišti, to bude na nás,“ uvedl Filip Staněk, demi sólista baletu Národního divadla moravskoslezského.
Tanečně-hudební koláž s dadaistickým nádechem sice nemá žádné téma nebo myšlenku, pro tanečníky je ale velkým dobrodružstvím.
„Když jsem přečetla, že v Ostravě bude festival a vystoupení s Danielem ve stylu Cunnighama, řekla jsem si, že to musím zkusit,“ uvedla Aki Nishio, demi sólistka baletu Národního divadla v Brně
„Není to o tom, že by tomu mělo publiku rozumět, nebo že by mělo něco cítit, nebo být schopné to vysvětlit přátelům. Publikum uvidí, co uvidí a pochopí to tak, jak to pochopí,“ komentoval tanec choreograf Daniel Squire.
Experimentátor Merce Cunningham vstoupil na americkou taneční scénu v 50. letech minulého století. Prvky moderního tance kombinoval s novými technikami.
V Ostravě se bude tančit na tři skladby Johna Cage, životního partnera Merce Cunnighama.
Podle Daniela Squira není hudba při zkoušení důležítá. Tanečníci ji tak uslyší až v pátek během představení.





