O osudu trati do Hostašovic na Novojičínsku rozhodne kraj

Nový Jičín - Novojičínští zastupitelé chtějí, aby stát obnovil železnici vedoucí do Hostašovic. Své stanovisko potvrdili už potřetí. Trať je mimo provoz od loňského června, kdy ji vážně poškodila povodeň. Správa železniční dopravní cesty ji ale opraví jen v případě, že Moravskoslezský kraj potvrdí dlouhodobý zájem o její provoz. A to jisté není, protože trať je vysoce ztrátová. Zastupitelstvo Moravskoslezského kraje by o dalším osudu tohoto železničního úseku mělo rozhodnout v dubnu.

Doprava oblíbená rekreanty, trasa, která pomáhá odlehčit souběžné silnici, ale např. i historické hledisko, takové důvody uváděli novojičínští zastupitelé na podporu obnovy 120 let staré trati do Hostašovic. „Co když se zvýší ještě více mýtné a zjistí se, že ta železniční doprava bude vyhovovat daleko víc?“ argumentuje zastupitel Nového Jičína Jiří Vávra. I jeho kolega Břetislav Gelnar souhlasí a uvádí další argument: „Když z toho uděláme jednou cyklotrasu, zpátky už to nevrátíme.“ Zastupitel za Stranu zelených Petr Ortel se zase odvolává na ekologii.

Pro zachování trati se vyslovili také někteří obyvatelé Hodslavic. Sepsali kvůli tomu i petici. Proti ale stojí důvody ekonomické. Vlaky totiž používá průměrně jen 290 cestujících za den. A na jejich provoz musí přispívat Českým drahám Moravskoslezský kraj. „Pro pár cestujících vynakládáme přes čtyři miliony ročně a dá se to zajistit autobusovou dopravou za necelý milion,“ říká náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.

Obnovu 10 kilometrů dlouhé trati má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Náklady na její rekonstrukci vyčíslila na více než 80 milionů korun. Peníze už má k dispozici. Může je ale použít i na likvidaci trati. Ta by přišla asi na 70 milionů korun a v případě pouze částečného odstranění železnice na 40 milionů. Rozhodnutí novojičínských zastupitelů o zachování trati není ovšem pro Správu železniční dopravní cesty směrodatné, protože na provoz vlaků nepřispívá město, ale kraj.

  • Rozbitá trať autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1427/142622.jpg
  • Nepoužívaná trať u silnice autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1427/142623.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...