Morávkova Rusalka: vrstvená operní podívaná

Nejslavnější a ve světě i nejhranější českou operu vrátili na jeviště v brněnském Janáčkově divadle. Dvořákovu slavnou Rusalku tady režíroval Vladimír Morávek, proslulý svými složitě komponovanými scénickými obrazy za asistence kostýmní výtvarnice Sylvy Zimuly Hanákové a scénografa Daniela Dvořáka. Jaký je tedy brněnský příběh vodní víly popálená nestálou láskou pozemšťana?

Morávek se ve své inscenaci snaží oprostit od cukrkandlového oparu pohádkovosti, v němž se dost často Rusalky inscenují. Nešel ale žádnou obrazoboreckou cestou jako třeba v posledních dnech londýnská Královská opera, která uvedla nekonvenční podobu Rusalky, jejíž děj je zasazen do nevěstince. V pojetí režisérů Jossiho Wielera a Segia Morabita je Rusalka zobrazena jako prostitutka z nevěstince, která touží po skutečné lásce, a své árie často zpívá jen ve spodním prádle.

Takové provokace se v Brně není potřeba bát. Morávek se snažil vrátit svoji Rusalku do podoby hymnické symbolistní básně, se spoustou narážek a divadelních znaků. Z jejich  neustálého kupení či opakování bude divák hlavně ve druhém a třetím dějství už lehce přesycen či zmaten.  Morávek nechce statickou operu s tklivě zpívanými statistickými sóly. V jeho inscenaci se na zadním plánu neustále něco děje. Režisér přes sebe vrství různé. Dělá to i za pomoci Dvořákovy scény využívající opon, sjíždějících kulis a filmových projekcí s vodní hladinou či uslzenou dívčí tváří. Ke znakům režijního rukopisu tady patří zmnožování figur. Ježibaby, která Rusalce kouzelným nápojem pomůže k lidské duši i smrtelnosti, se tady dočkáte až ve trojím provedení, hlavní hrdinku zase jakoby zahlédnete v podobě uštvané bílé laně s nevěstiným závojem na hlavě. A mezitím baletí houfy vodních víl, koníků a fantaskních bytostí nejrůznějšího druhu, třeba v podobě dámských i pánských kentaurů.

Morávek se snaží zdůraznit fantasknost a až jakousi snovost nádherné Dvořákovy hudby i Kvapilova libreta. Naštěstí mu v tomto složitém scénickém mumraji nezaniká vlastní příběh vodníkovy dcery, která je v podání Pavly Vykopalové Rusalkou umnou a přesvědčivou spíše v její fatální, posmutnělé poloze. Ježibaba Heleny Zubanovich je v tomto provedení docela uhrančivou dámou v černé róbě se zlověstně prosvítajícími rudými detaily v barvě krve, která tady znamená lásku stejně jako pomstu. Toto zlo má vlastně velmi přitažlivou podobu a je vzdáleno ošklivé babici s kočkou na zádech, jak to vykresluje partitura. Zážitkem je také Jiří Sulženko v roli Vodníka, který v této inscenační verzi Dvořákova veledíla připomíná ponejvíce čaroděje z moderních fantasy filmů nejen kvůli své ohromné svítící berle.

Rusalku také v Brně předvedli s několika škrty, neboť každé ze tří jednání má v originále téměř rovnou hodinu. Odpadla tak například druhá komická scénka kuchtíka a hajného a ježibaby ve třetím aktu. I tak výsledek s přestávkami přesáhnul tři hodiny. Hudební nastudování Jaroslava Kyzlinka je zážitkem a patří k devizám inscenace. Až symfonické plochy Dvořákovy hudby hlavně v první třetině dorážejí na diváka v impresivním tempu a nesou ho s dramatickou razancí vlastním příběhem.

Nová brněnská Rusalka je i přes jistou vizuální přeplácanost rozhodně zajímavou inscenací, která stojí za vidění. Morávkův inscenační tým sice nedá ani na chvíli vydechnout očím diváků, publikum však čeká jakási operní báseň, která skutečně útočí a zařezává se silou velkých jevištních emocí. Dokonce i měsíček na tomto nebi hlubokém se divoce houpe jako kyvadlo hodin nebo lidské srdce při poslechu tohoto bolestného příběhu. Klasickou lunu, rákosí a rybníček v této zajímavé Rusalce prostě nečekejte.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...