Jižní Morava - Na jižní Moravě pomalu ubývá míst, kde ještě řidiči jezdí po starých žulových kostkách. Lidé, kteří kolem dlážděných silnic bydlí, si stěžují na velký hluk. Silničáři proto kostky postupně mění za asfaltový povrch. V následujících dvou letech výměna čeká silnice ve čtyřech obcích.
Jízdě po dlažebních kostkách na jižní Moravě téměř odzvonilo
„Náklaďáky jezdí do lomu prázdné, pak se vrací zpátky. Na kachlách to dělá takovou melu, že se tady v noci nedá spát,“ stěžoval si Miroslav Dofek, který bydlí v Ochozi u Brna. Obcí ve špičce projede až dvanáct tisíc aut denně, na dlažebních kostkách ale nadělají dvojnásobný hluk.
„Kostky byly položeny někdy před začátkem druhé světové války a od té doby tady prostě jsou. Já sám o jejich výměnu usiluji minimálně deset let. Snad příští rok už by se mohlo začít s opravou,“ řekl starosta Ochoze u Brna Vlastimil Čoupek (STAN). Za rok místo kostek silničáři položí asfalt a místní snad budou mít po letech klidné spaní.
Kostky brzy zmizí i z Čejkovic, Ždánic a Hradčan. Posledně jmenovaná obec se výměny dočká ještě letos. Hradčany staví novou kanalizaci a při té příležitosti dostanou i novou silnici. „Silnice Čebín – Hradčany – Tišnov je jako tankodrom. Oprava se plánuje už několik let a budou na ni použity evropské peníze, přes 50 milionů,“ vysvětlil jihomoravský radní pro dopravu Zdeněk Pavlík (ČSSD).
Kostky jsou téměř minulostí
Na jižní Moravě už dlažební kostky skoro vymizely. Úseky, na kterých ještě nahrazují asfalt, už tvoří jenom půl procenta všech silnic. „Je to asi 21 kilometrů z celkového počtu 3190 kilometrů. Jde o různě dlouhé úseky, začínají od deseti metrů až po jeden dva kilometry,“ upřesnil technický ředitel jihomoravské Správy a údržby silnic Zdeněk Jirků. Dlažba zůstává na jihu Moravy zhruba na čtyřech desítkách úseků. „Je snaha postupně kostky měnit, protože lidé si stěžují na hluk a my potom míváme problémy s hygieniky,“ dodal Jirků. Peněz na rekonstrukce je ale velmi málo, silničáři proto dávají přednost havarijním úsekům.
Podíl dlážděných úseků silnic ve vybraných krajích
Kraj Silnice celkem Z toho dlážděné úseky
Praha 2700 km 270 km (10 %)
Středočeský 8600 km 95 km (1,1 %)
Plzeňský 4620 km 16 km (0,34 %)
Karlovarský 1830 km 3,58 km (0,19 %)
Liberecký 2078 km 6,59 km (0,32 %)
Ústecký 3673 km 6,7 km (0,18 %)
Olomoucký 3101 km 27,5 km (0,9 %)
Moravskoslezský 2713 km 750 m (0,03 %)
Údaje zahrnují jen silnice 2. a 3. třídy. Výměna kostek za jiný typ povrchu není v plánu v žádném z uvedených krajů.