Jihomoravský kraj podá ústavní stížnost kvůli zrušenému územnímu plánu

Brno - Jihomoravští radní nesouhlasí s rozhodnutím Nejvyššího správního soudu, který v červnu letošního roku zrušil zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje. Proti dokumentu se tehdy postavilo třináct obcí a třináct jednotlivců. Jihomoravský kraj se teď rozhodl podat ústavní stížnost. Zastupitelé se kvůli tomu sejdou už o týden dříve.

„Za týden ponesu na Radu Jihomoravského kraje návrh ústavní stížnosti, posléze jej předložíme zastupitelstvu, což je jediná šance, jak zásady územního rozvoje znovu vzkřísit,“ uvedl současný krajský radní zodpovědný za územní plánování David Macek (KDU-ČSL). Zastupitelstvo se přitom musí sejít už o týden dříve než mělo, aby stihlo návrh odsouhlasit a podat stížnost v zákonné lhůtě.

Zároveň Macek plánuje požádat i o odklad rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. „Budu se zasazovat o to, abychom Ústavní soud požádali o odklad rozhodnutí soudu tak, aby naše zásady územního rozvoje mohly platit, než soud rozhodne, jak s naší žádostí naloží,“ dodal Macek.

Soudkyně Nevyššího správního soudu dala v červnu za pravdu třinácti obcím a dalším třinácti jedincům, kteří usilovali o zrušení zásad územního rozvoje v Jihomoravském kraji. Rozhodnutí soudkyně zdůvodnila tím, že kraj dostatečně neposoudil celkový vliv staveb na životní prostředí a zdraví v regionu. Soudu se například nelíbilo trasování rychlostní silnice R43, které nerespektovalo posudek doporučující vést z ekologických důvodů silnici jinudy. Kraj se tomu ve své stížnosti hodlá podle Macka bránit.

1 minuta
Hovoří David Macek
Zdroj: ČT24

Mezi obcemi, kterým vadily plánované dopravní stavby, byly například Moravany, Modřice či Ostopovice. Kritici regionálního územního plánu vidí pochybení kraje především v tom, že dostatečně nepřihlédl k námitkám vedení obcí i jednotlivců. Ti přicházeli s alternativními návrhy, jak by se mohly silnice obydleným místům vyhnout. „Trváme na tom, že ve chvíli, kdy nám po vyhodnocení všech okolností zůstane více variant u některých staveb, má zastupitelstvo možnost z těchto variant některou preferovat a doporučit,“ upozornil Macek.

Důvody stížnosti na ZÚR:

  • R43 (Brno – M. Třebová) – trasování přes Bystrc
  • R52 (Brno – Mikulov, st. hr.) – trasování z Pohořelic na hranice
  • R55 (Břeclav – Olomouc) – části trasy
  • I/38 (Hatě, st. hr. – Grešlové Mýto – další kraj) – plán modernizace s obchvatem Znojma
  • jihozápadní, jihovýchodní, jižní tangenta města Brna

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...